جستجو
Close this search box.
آموزش دروس پایه دهم
آموزش دروس پایه یازدهم
آموزش دروس پایه دوازدهم

رشته شیعه شناسی

معرفی کامل رشته شیعه شناسی | دانشگاه های برتر، نمونه کارنامه های قبولی، واحدهای درسی، ادامه تحصیل، بازارکار و درآمد رشته شیعه شناسی
فهرست مطالب

معرفی رشته شیعه شناسی

رشته شیعه شناسی اساساً به اصول و فروع عقیدتی فـرقـه و مـذهب تـشـیع می پردازد. با توجه به اهمیت این رشته در این نوشتار با شما همراه هستیم تا به بررسی تاریخچه، دانشگاه ‌های برتر، نمونه کارنامه قبولی، بازار کار، گرایش ها، کاربرد و شرایط ادامه تحصیل در رشته شیعه شناسی در ایران و جهان بپردازیم.

معرفی کامل رشته شیعه شناسی | دانشگاه های برتر، نمونه کارنامه های قبولی، واحدهای درسی، ادامه تحصیل، بازارکار و درآمد رشته شیعه شناسی

رشته شیعه شناسی موضوع خود یعنی شیعه را به صورت یک کل عینی در نظر گرفته و با این رویکرد از تکوین و تطور تاریخی و نقش ها، فعالیت ها و دانش های شیعیان گفت و گو می کند.

تاریخچه رشته شیعه شناسی

رشته شیعه‌شناسی در مقطع کارشناسی یک دوره کامل آموزشی، مطابق با ضوابط و مصوبات شورای عالی برنامه‌ریزی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ایران است که در آن تعالیم و اندیشه‌های بزرگان این مذهب و اختصاصات تفکر شیعه و علوم شکل گرفته در بستر اندیشه شیعی مورد مطالعه و بررسی قرار می‌گیرد. در این رشته تلاش می‌شود که اسلام شیعی به صورت نظام مند ارائه شود.

معرفی کامل رشته شیعه شناسی | دانشگاه های برتر، نمونه کارنامه های قبولی، واحدهای درسی، ادامه تحصیل، بازارکار و درآمد رشته شیعه شناسی

برای آمادگی بیشتر در کنکور می توانید در آزمون های استاندارد گزینه دو شرکت کنید : آزمون های آزمایشی گزینه دو

تعریف تخصصی رشته شیعه شناسی

دانش آموختگان رشته شیعه شناسی می توانند در معرفی مکتب شیعه به عنوان پژوهشگر، مبلغ و مدرس نقش خود را ایفا کنند. در این رشته نحوه شکل گیری شیعه در تاریخ، چگونگی گستردگی آن، وضعیت فعلی شیعه در جامعه امروز، اصول عقیدتی، معارف، آیین ها، علوم و مسائل مرتبط با شیعه مورد توجه قرار می گیرد. رشته شیعه شناسی بین رشته ای بوده دو دانش الهیات و علوم اجتماعی را به هم پیوند می دهد.

روش این رشته ترکیبی از روش های معمول در دانش الهیات مانند (حدیث، تفسیر، فقه، کلام و ..) و علوم اجتماعی (اقتصاد، سیاست، مدیریت، جامعه شناسی، مردم شناسی، زبان شناسی …) است و به اقتضای مورد از روش های نقلی، تفسیری، تاریخی، تحلیلی، کمی، تجربی و مشاهده ای به صورت انفرادی یا ترکیبی استفاده می کند.

به صورت کلی شیعه شناسی به رشته ای اطلاق می شود که از مجموعه مسایل به هم بافته یک جمعیت مذهبی به نام شیعه از نحوه پیداش و شکل آن در تاریخ اسلام تا چگونگی بس آن در میان اقوام عرب و سایر اقوام، از شاخه ها و نحله ها، رهبران، منابع و متون، معارف و دانش ها، آموزه ها، آئین ها، اصول عقیدتی، نقش های تاریخی و تمدنی و … بحث می کند.

رشته شیعه شناسی در یک نگاه

در این قسمت قرار است نگاه کلی به رشته شیعه شناسی داشته باشیم. رشته شیعه شناسی یک رشته کم تقاضا بوده و شاهد رقابت کمی بین داوطلبان کنکور برای پذیرش در این رشته هستیم. برای ورود به رشته شیعه شناسی می توان در کنکور هر سه گروه آزمایشی یعنی انسانی، تجربی و ریاضی شرکت کرد. شرایط پذیرش این رشته از نقطه نظر، تعداد رقبا و ظرفیت پذیرش دانشگاه ها سنجیده می شود که به طور کلی شرایط برای تحصیل در این رشته در دانشگاه های کشور فراهم شده است. بازار کار رشته شیعه شناسی در ایران متوسط است از طرف دیگر درآمد رشته شیعه شناسی مناسب است. در صورت افزایش مهارت و تقویت رزومه می توان به جایگاه شغلی خوب دست پیدا کرد. دوره آموزشی کارشناسی رشته شیعه شناسی یکی از دوره ای آموزش عالی برای تربیت نیروهای آشنا به مبانی نظری آن است. این دوره معادل 10 نیمسال تحصیلی به طول می انجامد.

پرمتقاضی بودن 86%
کاربردی بودن 94%
دشواری دروس 95%
امکان ادامه تحصیل 88%
بازار کار 93%

رشته شیعه شناسی در ایران

در کشور ایران بعد از انقلاب، ارایه نظام اسلام شیعی به صورت یک رشته تخصصی درآمد. رشته شیعه شناسی در نظام آموزشی ایران از جایگاه خاصی برخوردار نیست. شکل گیری تاریخی جامعه جهانی مسلمانان، منجر به تنوع زیادی شده است که بر همین اساس در دانشگاه های ایران رشته ای تحت عنوان  رشته شیعه شناسی ارائه شده است.

آخرین قبولی های هر رشته چه رتبه ای کسب کرده اند؟ مشاهده آخرین قبولی های رشته ها

پذیرش در رشته شیعه شناسی

در این بخش قرار است شرایط پذیرش در رشته شیعه شناسی را مورد بررسی قرار دهیم. برای اینکه به صورت واقع بینانه و آگاهانه برای ورود به رشته شیعه شناسی برنامه ریزی داشته باشید باید از شرایط پذیرش آن اطلاعات کافی داشته باشید. وضعیت پذیرش رشته شیعه شناسی به دو فاکتور مهم بستگی دارد. فاکتور اول تعداد رقبای شرکت کننده در کنکور سراسری برای ورود به این رشته است. تعداد رقبای کمی هر ساله در کنکور سراسری برای تحصیل در این رشته با همدیگر به رقابت می پردازند. فاکتور دوم میزان پذیرش یا ظرفیت دانشگاه های پذیرنده است. امکانات تحصیلی در دانشگاه ها برای این رشته فراهم شده است و هر ساله ظرفیت مورد نیاز برای رشته شیعه شناسی در دفترچه کنکور سراسری ارائه می شود. البته ناگفته نماند که اعمال سهمیه ها نیز می تواند شرایط پذیرش را دستخوش تغییراتی نماید.

برای ورود به این رشته داشتن دیپلم یا معادل آن کافی است. متقاضیان غیر ایرانی برای تحصیل در این رشته لازم است که معادل مدرک دیپلم که توسط کنسولگری ایران در محل اخذ مدرک تایید شده باشد را برای تحصیل در این رشته داشته باشند.

رشته شیعه شناسی هر ساله در دانشگاه های دولتی روزانه و پردیس خودگردان و دانشگاه آزاد ارائه می شود. پس از انتشار دفترچه انتخاب رشته کنکور داوطلبان با مطالعه این دفترچه می توانند از ظرفیت پذیرش و دوره ها و دانشگاه های ارائه دهنده این رشته مطلع شوند.

با توجه به حذف زیر گروه های علوم انسانی و همچنین حذف دروس عمومی از کنکور سراسری، باید به دروس تخصصی با ضریب های متفاوت پاسخ دهید. هر درس تخصصی دارای ضریب مخصوص به خود است که تاثیر گذاری متفاوتی روی تراز و رتبه قبولی دارد. در جدول زیر می توانید ضرایب دروس تخصصی رشته شیعه شناسی را به صورت کامل مشاهده کنید.

نام درس
ضریب درس
میزان تاثیر دروس اختصاص در کنکور یاضی
ریاضی
12
فیزیک
9
شیمی
7
نام درس
ضریب درس
میزان تاثیر دروس اختصاصی در کنکور انسانی
ریاضی
6
اقتصاد
2
زبان و ادبیات فارسی
8
عربی
5
تاریخ و جغرافیا
5
علوم اجتماعی
5
فلسفه و منطق
5
روانشناسی
2
نام درس
ضریب درس
میزان تاثیر دروس اختصاصی در کنکور تجربی
زمین شناسی
1
ریاضی
7
زیست
12
فیزیک
7
شیمی
9

همان طور که در جدول بالا مشخص است، دروس ریاضی و زبان و ادبیات فارسی برای کنکور انسانی بالاترین ضرایب را برای ورود به شیعه شناسی دارند؛ از این رو برای قبولی باید این دروس دوره دبیرستان با دقت مطالعه شوند.

شایان ذکر است که شرکت در آزمون های آزمایشی مشابه می تواند شرایط ایده الی را در روز آزمون برای شما فراهم کند. با توجه به اینکه با شرکت در این آزمون های آزمایشی می توانید دانش، سرعت تست زنی و دقت پاسخ گویی خود را بسنجید، بهتر است از این فرصت نهایت استفاده را ببرید. همچنین اکثر سوالات کنکور سراسری مشابه با آزمون های آزمایشی برگزار شده است.

آخرین قبولی های هر رشته چه رتبه ای کسب کرده اند؟ مشاهده آخرین قبولی های رشته ها

دانشگاه های برتر رشته شیعه شناسی

یکی از اولویت های اصلی دانش آموزان، انتخاب دانشگاه های برتر رشته شیعه شناسی است. دانشگاه های شاخص معمولا براساس کیفیت آموزشی و رتبه علمی آن ها سنجیده می شود که ما در این بخش سعی داریم شاخص ترین دانشگاه های مطرح در این رشته را به شما معرفی کنیم. البته ناگفته نماند که تمامی دانشگاه های کشور از نظر کیفیت آموزشی در جایگاه علمی خوبی قرار دارند و امکانات آموزشی لازم را برای دانشجویان را فراهم نموده اند. دانشجویان از هر دانشگاهی که فارغ التحصیل شوند می توانند با کسب مهارت های تخصصی بیشتر و تقویت روزمه در جایگاه های شغلی مناسب با درآمد خوب مشغول به کار شوند. با این حال برخی از دانشگاه های رشته شیعه شناسی شامل دانشگاه غیر انتفاعی قم، دانشگاه غیر انتفاعی اصول ادین تهران، دانشگاه غیر انتفاعی رهپویان قم است.

دو نمونه کارنامه قبولی در رشته شیعه شناسی

برای اینکه شناخت شما نسبت به شرایط پذیرش در رشته شیعه شناسی افزایش یابد، در این بخش قرار است دو نمونه کارنامه قبولی در رشته شیعه شناسی را به شما نشان دهیم. توجه داشته باشید برای اینکه برنامه ریزی صحیحی برای ورود به این رشته داشته باشید باید با نمرات قبولی افراد در سال های گذشته آشنا باشید. البته لازم به ذکر است که شرایط پذیرش مانند درصدها و تراز لازم برای قبولی هر ساله با توجه به ظرفیت اعلام شده از سوی دانشگاه های کشور و همچنین میزان رقابت از سوی دانش آموزان، شرایط متفاوتی به خود می گیرد. از طرفی اعمال سهمیه ها نیز می تواند تا حدی شرایط پذیرش را تغییر دهد. با این حال مشاهده دو نمونه کارنامه قبولی در رشته شیعه شناسی می تواند تا حدودی شما را نسبت به وضعیت پذیرش آشنا کند.

آیا می دانید در شرایط فعلی چه رتبه ای در کنکور کسب می کنید؟ نمونه کارنامه کنکوری ها

گرایش های رشته شیعه شناسی

بسیاری از رشته ها در مقطع کارشناسی فاقد گرایش هستند و گرایش های تخصصی در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری اعمال می شود. رشته شیعه شناسی در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری به گرایش های مختلفی تقسیم می شود که دانشجویان می توانند براساس علاقه در گرایش مد نظر خود مشغول به تحصیل شوند. از آنجایی که نظام آموزشی ایران در راستای هم سو شدن با نظام آموزشی در کشورهای مطرح است، بنابراین از طرح لوزی پیروی می کند. طرح لوزی به گونه ای است که در دوره کارشناسی فاقد گرایش است و در دوره ارشد گرایش های مختلفی برای رشته ها تعیین می شود و دوباره در دوره دکتری، گرایش ها با همدیگر تجمیع می شوند. رشته شیعه شناسی نیز در دوره کارشناسی فاقد گرایش است.

واحدهای درسی رشته شیعه شناسی

در این بخش به واحدهای درسی رشته شیعه شناسی می پردازیم. آشنایی با واحدهای درسی هر رشته سبب می شود تا شما آگاهانه تر برای ورود به این رشته اقدام کنید، زیرا با دروسی که قرار است در آینده مطالعه کنید آشنا می شوید.

لازم به ذکر است که واحدهای درسی تمامی رشته هر چند سال یکبار توسط شورای عالی برنامه ریزی تحت نظارت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری مورد بازنگری قرار می گیرد. البته این بازنگری به صورت جزئی بوده و شاهد تغییرات عمده در سرفصل های درسی نخواهیم بود. این بازنگری ها به دلیل انطباق سرفصل ها با دانش جدید و همچنین شرایط پیشرفت تکنولوژی و جامعه است.  طول دوره کارشناسی رشته شیعه شناسی در ایران 10 سال است که در 10 نیمسال تحصیلی به طول می انجامد. طول هر نیمسال برابر 16 هفته و ساعت دروس بر مبنای هر واحد یک ساعت در هفته می باشد. برنامه کارشناسی «شیعه‌شناسی» شامل 135 واحد درسی است که 21 واحد دروس عمومی، 54 واحد دروس مشترک 60  واحد دروس تخصصی و 32 واحد دروس حوزوی است. دانشجو ملزم است کلیه واحدهای عمومی و تخصصی و مشترک را بگذراند.

در جدول زیر می توانید تقسیم بندی واحدهای درسی رشته شیعه شناسی در مقطع کارشناسی را در دانشگاه های کشور مشاهده کنید.

نوع درس
تعداد واحد
تفکیک نوع واحدهای درسی رشته شیعه شناسی
دروس عمومی
21 واحد
دروس مشترک
54 واحد
دروس تخصصی
60 واحد
دروس حوزوی
32 واحد
جمع
167 واحد

در ادامه هر یک از واحدهای درسی رشته شیعه شناسی را به صورت جداگانه و با عنوان تعداد واحد هر درس برای شما عنوان می‌کنیم تا شناخت شما نسبت به این رشته کامل شود.

دروس عمومی رشته شیعه شناسی

بسته اولیه از واحدهای درسی، دروس عمومی هستند. دروس عمومی بین رشته های کارشناسی مشترک بود و دانشجویان موظف به پاس کردن این دروس هستند. دروس عمومی براساس نظر گروه عمومی و معارف زیر نظر گروه علوم انسانی ارائه می شود. این واحدهای درسی در مهارت تخصصی و دانش حرفه ای دانشجویان تاثیری نداشته و بیشتر برای آشنایی با ابعادهای مختلف معرفت شناختی به کار می رود. از طرف دیگر این دروس جنبه های اجتماعی، فرهنگی، تاریخی و … را در برمی گیرد. در جدول زیر می توانید دروس عمومی رشته شیعه شناسی را در مقطع کارشناسی پیوسته مشاهده کنید.

بسته درسی
نام درس
تعداد واحد
دروس عمومی مشترک مقطع کارشناسی
مبانی نظری اسلام
اندیشه اسلامی 1
2 واحد
اندیشه اسلامی 2
2 واحد
انسان در اسلام
2 واحد
حقوق اجتماعی و سیاسی در اسلام
2 واحد
اخلاق اسلامی
فلسفه اخلاق
2 واحد
اخلاق اسلامی
2 واحد
آیین زندگی
2 واحد
عرفان عملی اسلامی
2 واحد
انقلاب اسلامی
انقلاب اسلامی ایران
2 واحد
آشنایی با قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران
2 واحد
اندیشه سیاسی امام خمینی
2 واحد
تاریخ و تمدن اسلامی
تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی
2 واحد
تاریخ تحلیلی صدر اسلام
2 واحد
تاریخ امامت
2 واحد
آشنایی با منابع اسلامی
تفسیر موضوعی قرآن
2 واحد
تفسیر موضوعی نهج البلاغه
2 واحد
الزامی
فارسی عمومی
3 واحد
زبان عمومی
3 واحد
تربیت بدنی 1
1 واحد
تربیت بدنی 2
1 واحد
دانش خانواده و جمعیت
2 واحد

لازم به توضیح است که قوانین مشخصی برای پاس کردن ۲۰ واحد دروس عمومی رشته شیعه شناسی وجود دارد که حتماً باید طبق همین قوانین برای سپری کردن این دروس اقدام کنید. ۲۰ واحد عمومی در نظر گرفته شده برای این رشته تحصیلی بایستی طبق شرایط زیر اخذ شوند:

  • 2 درس 2 واحدی از میان دروس مبانی نظری اسلام
  • 1 درس 2 واحدی از میان دروس اخلاق اسلامی
  • 1 درس 2 واحدی از میان دروس انقلاب اسلامی
  • 1 درس 2 واحدی از میان دروس تاریخ و تمدن اسلامی
  • 1 درس 2 واحدی از میان دروس آشنایی با منابع اسلامی

برای این رشته در دروس عمومی، 12 واحد اجباری در نظر گرفته شده که با جمع با دروس عمومی بالا، کل دروس عمومی برای رشته شیعه شناسی در دوره کارشناسی پیوسته ۲۰ واحد خواهد شد.

دروس مشترک رشته شیعه شناسی

دسته دوم از دروس رشته شیعه شناسی، دروس مشترک هستند. احتمالا نکات اشتراکی زیادی میان این دروس و دروس مشترک سایر رشته های فقه وجود دارد که بیشتر برای مرور اطلاعات گذشته و ارائه اطلاعات به صورت تخصصی تر ارائه می شوند. در جدول زیر می توانید دروس مشترک رشته شیعه شناسی را در مقطع کارشناسی پیوسته مشاهده کنید.

دروس مشترک رشته شیعه شناسی
ردیف نام درس تعداد واحد
1 نحو تکمیلی 1
2 آشنایی با علوم قران 2
3 تفسیر مقدماتی 2
4 تفسیر موضوعی 2
5 آشنایی با تاریخ و منابع حدیث 2
6 عقاید اسلامی 3 2
7 عقاید اسلامی 4 2
8 تاریخ عمومی ادیان 1 2
9 تاریخ عمومی ادیان 2 2
10 تاریخ اسلام 2
11 آشنایی با فرق و مذاهب اسلامی 2
12 شیعه شناسی 2
13 آشنایی با عرفان اسلامی 2
14 اصول فقه 5
15 آشنایی با دانش فقه 2
16 فقه 1 2
17 فقه 2 4
18 فقه 3 4
19 منطق 4
20 فلسفه اسلامی 4
21 روش تحقیق 2
مجموع واحدها 54

شایان ذکر است که دروس مشترک به صورت کلی پیش نیاز یا هم نیاز برای اخذ سایر دروس است. این دروس به صورت نظری ارائه می شود و دانشجویان موظف به پاس کردن دروس مشترک هستند. اگر دانشجو حتی یکی از دروس پایه را اخذ نکرده باشد از نظر آموزشی فاقد صلاحیت لازم برای دانش آموختگی است.

دروس تخصصی رشته شیعه شناسی

دروس تخصصی رشته شیعه شناسی داخلی جزء دروس الزامی این رشته هستند و اکثر واحدهای درسی رشته شیعه شناسی را شامل می شوند. این دروس وارد آموزش مهارت های تخصصی لازم می شود. دانشجویان با اخذ این دروس با ماهیت کلی رشته آشنا شده و به درک صحیح و کاملی از شرایط این رشته در بازار کار می رسند. همچنین دانشجویان می توانند با کاربردهای رشته شیعه شناسی به طور کلی و تخصصی آشنا شوند. در جدول زیر می توانید دروس اصلی رشته شیعه شناسی را در مقطع کارشناسی پیوسته مشاهده کنید.

دروس تخصصی رشته شیعه شناسی
ردیف نام درس تعداد واحد
1 تاریخ تشیع 1 4
2 تاریخ تشیع 2 4
3 تاریخ تشیع 3 4
4 جغرافیای تشیع 1
5 ایین ها و شعائر شیعی 2
6 علم رجال و درایه در شیعه 2
7 علم تفسیر در شیعه 2
8 علم فقه و اصول در شیعه 2
9 علم فلسفه در شیعه 2
10 علم کلام در شیعه 2
11 اخلاق و عرفان در شیعه 2
12 تاریخ حوزه های علمیه 2
13 اختصاصات فقهی شیعه 2
14 فلسفه اسلامی 1 3
15 فلسفه اسلامی 2 4
16 فلسفه اسلامی 3 4
17 آشنایی با منابع حدیثی شیعه 2
18 متن خوانی روایی 2
19 فرق شیعه 2
20 شیعه در نگاه دیگران 2
21 نیازهای منطقه ای 2
22 معارف شیعه 1 2
23 معارف شیعه 2 2
24 معارف شیعه 3 2
25 معارف شیعه 4 2
مجموع واحدها 60

دروس تخصصی در واقع موضوع و مفهوم اصلی رشته را به دانشجویان آموزش می دهد و اهمیت بسیار زیادی برای ارائه مطالب آموزشی حرفه ای مربوط به رشته را دارند. توجه داشته باشید که اگر دانشجو حتی یکی از این دروس را اخذ نکرده باشد و یا با نمره قابل قبول آن را پاس نکرده باشد از نظر آموزشی فاقد صلاحیت لازم برای دانش آموختگی است.

دروس حوزوی رشته شیعه شناسی

در نهایت نوبت به معرفی واحدهای درسی حوزوی رشته شیعه شناسی می شود. دروس حوزوی سبب آشنایی بیشتر دانشجویان با ماهیت رشته می شود. در جدول زیر می توانید دروس حوزوی رشته شیعه شناسی را در مقطع کارشناسی پیوسته مشاهده کنید.

دروس حوزوی رشته شیعه شناسی
ردیف نام درس تعداد واحد
1 صرف 1 4
2 صرف 2 3
3 نحو 1 3
4 نحو 2 5
5 نحو 3 5
6 تجزیه و ترکیب 2
7 متن خوانی و درک متن 2
8 روش آموزش قرآن 1
9 فلسفه اسلامی مقدماتی 2
10 روش تبلیغ 1
11 آشنایی با تاریخ و فرهنگ ایران 2
12 منطق مقدماتی 2
مجموع واحدها 32

دانشجویان باید دروس حوروزی را به صورت برنامه ریزی شده و طبق استراتژی انتخاب کنند تا در نهایت این دروس برای دانشجویان از نظر آموزشی مثمر ثمر واقع شود.

آیا می دانید در شرایط فعلی چه رتبه ای در کنکور کسب می کنید؟ نرم افزار تخمین رتبه کنکور

بازار کار رشته شیعه شناسی

بازار کار رشته شیعه شناسی در کشور ایران تقریباً مناسب است، اما با این حال در صورت ارتقای مدرک تحصیلی و تقویت رزومه می توان در بازار کار به جایگاه شغلی با درآمد مناسب دست پیدا کرد. به صورت کلی بازار کار رشته شیعه شناسی در سازمان های زیر تعریف شده است:

  • حوزه های علمیه
  • مدارس و دانشگاه ها
  • تحقیقات
  • وزارت فرهنگ
  • سازمان های عقیدتی سیاسی
  • وزارت امور خارجه
  • وزارت علوم
  • سازمان فرهنگ و ارتباط اسلامی
  • انتظامی
  • سازمان تبلیغات اسلامی
  • وزارت اطلاعات
  • وزارت آموزش و پرورش
  • پژوهشگر و مشاور در دانشگاه ها
  • وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
  • و…

به صورت کلی دانش آموختگان سه گرایش کلام، تاریخ و جامعه شناسی رشته شیعه شناسی، می توانند به عنوان کارشناس، استاد، پژوهشگر و مشاور در دانشگاه ها، مراکز پژوهشی وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، مراکز آموزشی و پژوهشی حوزه های علمیه، وزارت آموزش و پرورش، وزارت امور خارجه، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی، وزارت اطلاعات، سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، سازمان تبلیغات اسلامی، سیاسی – عقیدتی سازمان های نظامی و انتظامی به خدمت بپردازند.

کاربردهای رشته شیعه شناسی

برای رشته شیعه شناسی می توان دو کاربرد اصلی را متصور شد. کاربرد اول رشته شیعه شناسی به نیروی متخصص برای به کار گیری در امور اجرایی خلاصه می شود. کاربرد دوم به تربیت نیروی متخصص و آموزش عالی آن ها تمرکز دارد. منظور از کاربرد اول این است که نیروهای متخصص باید در امور اجرایی و خدماتی مشغول به کار شوند.  منظور از کاربرد دوم این است که باید نیروهای متخصص در دانشگاه های علمی پرورش داده شوند به همین دلیل نیاز به اساتید خبره است. در واقع در واقع پرورش اساتید برای دانشجویان در سال های آینده کاربرد دیگر این رشته محسوب می شود.

به صورت کلی با توجه به سه ضلع دانشگاه، صنعت و دولت، برای فارغ التحصیلان رشته شیعه شناسی در هر سه ضلع رده های شغلی تعریف شده تا ارتباط این سه ضلع مستحکم تر شود.

 

درآمد رشته شیعه شناسی

در این بخش قرار است نگاه کلی به درآمد رشته شیعه شناسی داشته باشیم. درآمد رشته به صورت کلی متوسط بوده و ارتباط تنگاتنگی با سازمان محل خدمت و جایگاه شغلی دارد. اما با این حال با تقویت رزومه می توان شرایط درآمد خوبی را کسب نمود.

 به صورت خلاصه درآمد شیعه شناسی به فاکتورهای متعددی از جمله جایگاه شغلی، مدرک تحصیلی، سازمان محل خدمت، سابقه کار و غیره بستگی دارد. با افزایش دانش و مهارت علمی می توان به جایگاه شغلی خوب با درآمد مناسب رسید.

شیعه شناسی در محدوده مـطـالعـات جـمعـیـت شنـاختی، جامعه شناختی و انسان شناختی قرار می­ گیرد و از روش های متداول در رشته های علوم اجتماعی بهره می برد. همچنین سـاختـار و چارچوب و ویژگی های جمعیت شنـاختی و جـامعه شناختی و انسان شناختی جامعه مذهبی معینی مثلاً شیعیان امـامـی ایـران مـعـاصـر را مـطالعه می کند.

ادامه تحصیل در رشته شیعه شناسی

بسیاری از فارغ التحصیلان رشته شیعه شناسی برای کسب جایگاه های شغلی بالاتر و رسیدن به درآمد بیشتر به دنبال ادامه تحصیل در مقاطع ارشد و دکتری هستند. مسلما تحصیل در مقاطع بالاتر، جایگاه اجتماعی بالا را برای دانشجویان به دنبال دارد به همین دلیل لازم دانستیم در این بخش به شرایط ادامه تحصیل در مقاطع تحصیلات تکمیلی رشته شیعه شناسی بپردازیم.

دانشجویان رشته شیعه شناسی بلافاصله بعد از اتمام دوره کارشناسی می توانند در آزمون سراسری کارشناسی ارشد شرکت کنند. در حال حاضر امکان ادامه تحصیل در دانشگاه های کشور فراهم شده است. گرایش های ارشد رشته شیعه شناسی شامل رشته های زیر است: در مقطع تحصیلی کارشناسی این رشـته گرایش خاصی ندارد  اما در مقطع تحصیلی کارشناسی ارشد و دکتری می توانید در گرایش های زیر تحصیل کنید :

  • تاریخ
  • جامعه شناسی
  • کلام

دانشگاه ادیان و مذاهب در آغاز تشکیل، بنای تشکیلات آموزشی خود را بر عمود سه دانشکده استوار کرد: شیعه‌ شناسی، مذاهب اسلامی و ادیان.در دانشکده شیعه شناسی سه گروه شیعه­‌ شناسی (با گرایش کلام شیعه)، تاریخ تشیع و فرق تشیع به فعالیت آموزشی و پژوهشی مشغول هستند. این دانشکده از سال ۱۳۸۵ جذب دانشجو در رشته­ های سه گانه در مقطع کارشناسی ارشد را آغاز نمود.

امکان ادامه تحصیل در مقطع دکتری برای فارغ التحصیلان کارشناسی ارشد شیعه شناسی وجود دارد. علاقه مندان به ادامه تحصیل در این مقطع می توانند بعد از اتمام دوره کارشناسی ارشد در آزمون ورودی دکتری شرکت کرده و در صورت رسیدن به نمره قبولی در مصاحبه حضوری شرکت نمایند، در صورت قبولی در مصاحبه، دانشجویان می توانند در این مقطع به تحصیل ادامه دهند. امکان ادامه تحصیل در مقطع دکترا رشته شیعه شناسی برای دانشجویان در دانشگاه های ایران فراهم آمده است.

از سال ۱۳۹۰ جذب دانشجو در دوره دکتری شیعه شناسی و از سال ۱۳۹۲ جذب دانشجو در دوره دکتری تاریخ تشیع اثنی عشری را در دستور کار قرار داد.

رشته شیعه شناسی در جهان

برخی از دانشگاه های که به مطالعه اسلام می پردازند در زیر ارائه شده است:

  1. دانشگاه عبری اورشلیم
  2. دانشگاه حیفا
  3. دانشگاه بارایلان
  4. دانشگاه کالیفرنیا آمریکا
  5. دانشگاه ییل آمریکا
  6. و..

پرسش و پاسخ

معرفی کامل رشته شیعه شناسی | دانشگاه های برتر، نمونه کارنامه های قبولی، واحدهای درسی، ادامه تحصیل، بازارکار و درآمد رشته شیعه شناسی

بازار کار رشته شیعه شناسی در ایران چگونه است؟

بازار کار رشته شیعه شناسی در ایران به طور کلی متوسط است. یکی از فاکتورهای اساسی برای کسب جایگاه شغلی مطلوب و رسیدن به درآمد شغلی خوب، تقویت روزمه است.

برترین دانشگاه های رشته شیعه شناسی در ایران کدامند؟

تمام دانشگاه های سراسری از نظر شرایط علمی در جایگاه مناسبی برای ارائه خدمات تحصیلی قرار دارند. برترین دانشگاه های رشته شیعه شناسی در ایران دانشگاه های رشته شیعه شناسی شامل دانشگاه غیر انتفاعی قم، دانشگاه غیر انتفاعی اصول ادین تهران، دانشگاه غیر انتفاعی رهپویان قم هستند.

درآمد رشته شیعه شناسی چقدر است؟

درآمد رشته شیعه شناسی در ایران رابطه مستقیمی به جایگاه شغلی دارد. با کسب جایگاه های ویژه شغلی می توان به درآمد مناسبی دست پیدا کرد.
نظرات و پرسش های خود را با ما در میان بگذارید...
اشتراک در
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رضا محمدیان
مدیر
11 ماه قبل

محتوای کاملی بود
با سپاس از شما

1
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x