جستجو
Close this search box.
آموزش دروس پایه دهم
آموزش دروس پایه یازدهم
آموزش دروس پایه دوازدهم

رشته مهندسی نقشه برداری

رشته مهندسی نقشه برداری
معرفی کامل رشته نقشه برداری | دانشگاه های برتر، نمونه کارنامه های قبولی، واحدهای درسی، ادامه تحصیل، بازارکار و درآمد رشته مهندسی نقشه برداری
فهرست مطالب

معرفی رشته مهندسی نقشه برداری

رشته مهندسی نقشه برداری طیف عظیمی از علاقه مندان را به این رشته سوق می دهد زیرا بازار کار آن در محیط های کارگاهی و پروژه های ساخت و ساز بسیار پر رونق است.  برای ورود به این رشته، شما باید از طریق کنکور سراسری ریاضی و فیزیک اقدام کنید. با توجه به اهمیت این رشته در این نوشتار با شما همراه هستیم تا به بررسی تاریخچه، دانشگاه ‌های برتر، نمونه کارنامه قبولی، بازار کار، گرایش ها، کاربرد، و شرایط ادامه تحصیل در رشته مهندسی نقشه برداری در ایران و جهان بپردازیم.

معرفی کامل رشته مهندسی عمران | دانشگاه های برتر، نمونه کارنامه های قبولی، واحدهای درسی، ادامه تحصیل و درآمد رشته مهندسی عمران

طرح و اجرای برنامه های عمرانی و مطالعات مربوط به زمین شناسی، نیازمند رشته مهندسی نقشه برداری است. نقشه برداری، طرح اولیه را برای مهندسین از جمله مهندسی عمران، مهندسی معدن، کامپیوتر، هوافضا و … فراهم می کند، بنابراین این رشته در تمامی حوزه های مهندسی یک رشته مهم و اساسی تلقی می شود.

تاریخچه رشته مهندسی نقشه برداری

تاریخچه رشته مهندسی نقشه برداری به سال های بسیار دور برمی گردد. براساس نشانه هاف نقشه کشی به قرن ششم قبل از میلاد برمی گردد. اعتقاد بر این است که دانشگاه یونانی آناکسیماندر اولین نقشه جهان را ساخته است. زمان و چگونگی ساخت اولین نقشه ها به طور کلی ناشناخته است اما نقشه های زمین محلی به طور مستقل توسط فرهنگ ها اختراع شده است. اولین نقاشی ها در غاز یا حکاکی روی عاج و سنگ نشان دهنده نقشه های آن زمان است. نقشه ها به طور گسترده توسط بابل، یونان، روم، چین و هند باستان تهیه شده است. برای مثال قدیمی ترین نشقه های شناخته شده بر روی لوح های گلی بابلی از حدود 2300 سال قبل از میلاد نگه داری می شود.  تاریخچه رشته مهندسی نقشه برداری با پیشرفت فناوری های نقشه کشی در طول تاریخ بشر همراه بوده است.

معرفی کامل رشته نقشه برداری | دانشگاه های برتر، نمونه کارنامه های قبولی، واحدهای درسی، ادامه تحصیل، بازارکار و درآمد رشته مهندسی نقشه برداری

برای آمادگی بیشتر در کنکور می توانید در آزمون های استاندارد گزینه دو شرکت کنید : آزمون های آزمایشی گزینه دو

تعریف تخصصی رشته مهندسی نقشه برداری

رشته مهندسی نقشه برداری رشته ای مربوط به ایجاد و تجزیه و تحلیل نقشه های است. نقشه برداری رتبه 8 را در بین بهترین مشاغل مهندسی دارد. مهندسین نقشه برداری به طور معمول داده ها را جمع آوری می کند و داده ها را برای ایجاد نمایش های بصری دقیق از توپوگرافی یک منطقه، تجزیه و تحلیل می کند. ماهیت این رشته به ساخت هر سازه ای مربوط می شود زیرا تمامی سدها، پل ها، ساختمان ها، خطوط انتقال نیرو، خطوط مترو و …. نیازمند یک نقشه دقیق است. مهندسی نقشه برداری به جمع آوری، ذخیره سازی، پردازش، مدیریت، تحلیل، تلفیق، بازیابی و انتقال داده های مکان مرجع می پردازید.

مهندسی نقشه برداری در یک نگاه

رشته مهندسی نقشه برداری زیر مجموعه کنکور سراسری ریاضی و فیزیک است. علاقمندان به این رشته باید از طریق آزمون ریاضی و فیزیک برای ورود به این رشته اقدام کنند. با توجه به اینکه این رشته متقاضیان زیادی دارد در نتیجه رقابت بین دانش آموزان بالا است. شرایط بسیار خوبی در بازار کار رشته نقشه برداری وجود دارد و فرد می تواند در صورت رسیدن به تخصص ها و مهارت های حرفه ای در حیطه شغلی خود درآمد قابل توجهی را برای خود کسب کند. مهندسی نقشه برداری در دانشگاه های مختلف به عنوان یک رشته محبوب و پرطرفدار تدریس می شود. این رشته در مقطع کارشناسی در 4 سال تحصیلی ارائه می شود و شامل 8 نیمسال است. هر نیمسال شامل 16 هفته آموزشی کامل است. تعداد کل واحدهای دوره 140 واحد است. هر واحد درسی نظری به مدت 16 ساعت و هر واحد عملی 32 ساعت در طول نیمسال است. در دوره کارشناسی گرایش ندارد. برای ادامه تحصیل در گرایش های مختلف رشته نقشه برداری باید برای کارشناسی ارشد و دکتری اقدام کرد.

پرمتقاضی بودن 86%
کاربردی بودن 94%
دشواری دروس 95%
امکان ادامه تحصیل 88%
بازار کار 93%

رشته مهندسی نقشه برداری در ایران

رشته مهندسی نقشه برداری در ایران یکی از رشته های محبوب و پرطرفدار بین متقاضیان است. به طور کلی فارغ التحصیلان این رشته در محیط های کارگاهی یا صحرایی و اداری مشغول به کار می شوند. به طور مثال منابع طبیعی ایران زیاد است و نیاز به متخصص حرفه ای نقشه برداری در کشور برای نقشه کشی معادن بسیار احساس می شود. علاوه بر آن در ادارات دولتی، شرکت های عمرانی، صنعتی، نرم افزاری، ادارات مرتبط با هوا فضا و … نیز موقعیت شغلی وجود دارد. پیشرفت شگرف فناوری در دهه اخیر، دروازه های جدیدی را برای این رشته گشوده است.

از جمله این فناوری ها می توان به سیستم های ماهواره ای سنجش راه دور، سیستم های ماهواره ای ناوبری جهانی، پویشگرهای لیزری زمینی و هوایی و … اشاره نمود.بدیهی است متناسب با این تحولات و با در نظر داشتن نیازمندی های فعلی کشور، رشته مهندسی نقشه برداری مورد توجه بیشتری قرار گیرد. مهندسی نقشه برداری در ایران یک رشته با جایگاه خاص محسوب می شود و هر ساله دانشجویان زیادی برای ورود به این رشته با همدیگر رقابت می کنند. با توجه به اینکه دروس تخصصی این رشته نیازمند توانایی تحلیل و درک بالایی از مسائل ریاضی دارد برای موفق شدن در آن باید توانایی خود را در زمینه های ریاضی فیزیک و هندسه افزایش دهید.

آخرین قبولی های هر رشته چه رتبه ای کسب کرده اند؟ مشاهده آخرین قبولی های رشته ها

پذیرش در رشته مهندسی نقشه برداری

رشته مهندسی نقشه برداری یکی از زیر مجموعه های کنکور سراسری ریاضی و فیزیک است و دانشجویان و علاقمندان به این رشته باید نمره قابل قبول را برای پذیرش در این رشته کسب کنند. پذیرش در رشته نقشه برداری از دو حیث قابل توجه است. در وهله اول شرایط پذیرش در این رشته از نظر میزان رقابت بین دانش آموزان سنجیده می شود. به توجه به اینکه متقاضیان ورود به این رشته زیاد است بایستی شاهد رقابت قابل توجهی در کنکور سراسری برای ورود به این رشته باشیم. از حیث دیگر ظرفیت پذیرش مهندسی نقشه برداری نیز رقابت را سخت یا آسان می کند. ظرفیت پذیرش مهندسی نقشه برداری در دانشگاه های سراسر کشور به طور معمول بالا است و امکان تحصیل یا پذیرش را برای علاقه مندان این رشته فراهم می کند.

ذکر این نکته خالی از لطف نیست که این رشته یکی از حوزه های سخت و حساس رشته عمران است و یک مهندس نقشه بردار باید توانایی حل محاسبات سنگین ریاضی، مختصات زمینی، علم و دانش فیزیک بالایی داشته باشد. علاوه بر آن مهندس باید اطلاعات اقتصادی لازم برای کاهش هزینه ها و افزایش بهره وری را نیز دارا باشد.

با توجه به حذف زیرگروهای عمومی کنکور سراسری، این آزمون مهم تنها شامل دروس تخصصی می شود. دانش آموزان برای ورود و پذیرش در رشته مهندسی نقشه برداری باید دروس تخصصی با ضرایب متفاوت را پاسخ دهند. بیشترین تاثیرگذاری برای ورود به این رشته در کنکور سراسری ریاضی فیزیک شامل دروس تخصصی مربوط به این آزمون خوهد بود. در جدول زیر می توانید ضرایب دروس تخصصی را به صورت کامل مشاهده نمائید.

نام درس
ضریب درس
میزان تاثیر دروس اختصاصی در کنکور ریاضی
ریاضی
4
فیزیک
3
شیمی
2

همانطور که مشاهده می‌کنید دروس ریاضی و فیزیک تاثیر بسیار زیادی برای پذیرش در این رشته داشته و شما حتماً بایستی مطالعه کاملی بر روی تمام دروس ریاضی و فیزیک دوره دبیرستان خود داشته باشید. لازم به توضیح است که شرکت در آزمون های مشابه کنکور قبل از کنکور اصلی ریاضی می تواند شما را با نوع سوالات در این آزمون آشنا کرده و همچنین شرایط بهتری را برای پاسخ دادن به سوالات کنکور برای شما ایجاد نماید. زیرا در بسیاری از مواقع سوالات کنکور ریاضی تشابه زیادی به آزمون های آزمایشی برگزار شده برای این رشته دارند.

آخرین قبولی های هر رشته چه رتبه ای کسب کرده اند؟ مشاهده آخرین قبولی های رشته ها

دانشگاه های برتر رشته مهندسی نقشه برداری

با توجه به اینکه اکثر دانش آموزان برای اولیت بندی دانشگاه ها جهت ادامه تحصیل به دنبال دانشگاه های برتر هستند از این رو لازم دانستیم که دانشگاه های برتر رشته مهندسی نقشه برداری را به شما معرفی کنیم. البته توجه داشته باشید که تمامی دانشگاه های سراسری کشور از نظر کیفیت سطح آموزشی و نحوه آموزش مهارت ها و تخصص ها در جایگاه خوبی قرار دارند و فارغ التحصیلان از هر دانشگاهی می توانند در رشته های شغلی مناسب خود مشغول به کار شوند. با این حال برخی از دانشگاه های برتر رشته مهندسی نقشه برداری را شامل دانشگاه صنعتی شریف، دانشگاه امیر کبیر، دانشگاه تهران، دانشگاه علم و صنعت، دانشگاه صنعتی اصفهان، دانشگاه تهران است.

نمونه کارنامه قبولی در رشته مهندسی نقشه برداری

برای اینکه شناخت شما نسبت به شرایط پذیرش در رشته مهندسی نقشه برداری افزایش یابد، دو نمونه کارنامه قبولی در این رشته را برای شما گردآوری کردیم. البته لازم به توضیح است که شرایط پذیرش و درصد قبولی به فاکتورهای مختلفی از جمله میزان ظرفیت اعلام شده از سوی دانشگاه های کشور، میزان رقابت بین دانشجویان، اعمال سهمیه های مختلف و …. بستگی دارد. با این حال با مشاهده دو نمونه کارنامه قبولی در رشته مهندسی نقشه برداری تا حدودی می توانید با شرایط پذیرش و ورود به این رشته آشنا شوید.

آیا می دانید در شرایط فعلی چه رتبه ای در کنکور کسب می کنید؟ نمونه کارنامه کنکوری ها

واحدهای درسی رشته مهندسی نقشه برداری

در این بخش سعی داریم، واحدهای درسی رشته مهندسی نقشه برداری را معرفی کنیم. دقت داشته باشید که واحدهای درسی تمامی رشته ها هر چند سال یکبار توسط شورای عالی برنامه ریزی آموزش کشور زیر نظر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری مورد بازنگری قرار می گیرد و واحدهای درسی جدید اضافه یا واحدهایی حذف یا تطبیق داده می شوند. البته این بازنگری ها به صورت جزئی بوده و تغییرات عمده ای در این واحدهای درسی ایجاد نمی شود. در ادامه واحدهای درسی بازنگری شده را مشاهده می کنید. همان طور که می دانید شیوه آموزش در تمامی دانشگاه ها به صورت نظام واحدی است. نظام واحدی به این معنا است که ارزش هر درس براساس تعداد واحدهای آن درس ارزیابی می شود.

با توجه به آخرین بازنگری صورت گرفته شده برای رشته مهندسی نقشه برداری، این رشته در مقطع کارشناسی شامل 4 سال تحصیلی که 8 نیمسال تحصیلی است ارائه می شود. دانشجویان باید 140 واحد درسی را به صورت کامل اخذ و پاس کنند. این 140 واحد درسی به واحدهای درسی مختلف عمومی، پایه، تخصصی و اختیاری تقسیم می شود.

در جدول زیر می توانید تقسیم بندی واحدهای درسی رشته مهندسی نقشه برداری در مقطع کارشناسی را در دانشگاه های کشور مشاهده کنید.

نوع درس
تعداد واحد
تفکیک نوع واحدهای درسی رشته فیزیک مهندسی
دروس عمومی
22 واحد
دروس پایه
23 واحد
دروس اصلی / تخصصی
83 واحد
اختیاری
12 واحد
جمع
140 واحد

در ادامه هر یک از واحدهای درسی رشته مهندسی نقشه برداری را به صورت جداگانه و با عنوان تعداد واحد هر درس برای شما عنوان می‌کنیم تا شناخت شما نسبت به این رشته کامل شود.

دروس عمومی رشته مهندسی نقشه برداری

در اولین بخش لازم است دروس عمومی رشته مهندسی نقشه برداری را به شما معرفی کنیم. دروس عمومی از جمله دروسی هستند که در تخصصص و حرفه مربوطه سهمی ندارند و بیشتر لازمه شتاخت معرفتی دانشجویان را فراهم می کنند. واحد های درسی عمومی توسط گروه عمومی و معارف تعیین می شود. دروس عمومی برای تمام رشته ها در مقطع کارشناسی به صورت مشترک ارائه شده و دانشجویان تمام رشته ها ملزم به سپری کردن این دسته از دروس در مقطع کارشناسی هستند.

در جدول زیر می توانید دروس عمومی رشته مهندسی نقشه برداری را در مقطع کارشناسی پیوسته مشاهده کنید.

بسته درسی
نام درس
تعداد واحد
دروس عمومی مشترک مقطع کارشناسی
مبانی نظری اسلام
اندیشه اسلامی 1
2 واحد
اندیشه اسلامی 2
2 واحد
انسان در اسلام
2 واحد
حقوق اجتماعی و سیاسی در اسلام
2 واحد
اخلاق اسلامی
فلسفه اخلاق
2 واحد
اخلاق اسلامی
2 واحد
آیین زندگی
2 واحد
عرفان عملی اسلامی
2 واحد
انقلاب اسلامی
انقلاب اسلامی ایران
2 واحد
آشنایی با قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران
2 واحد
اندیشه سیاسی امام خمینی
2 واحد
تاریخ و تمدن اسلامی
تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی
2 واحد
تاریخ تحلیلی صدر اسلام
2 واحد
تاریخ امامت
2 واحد
آشنایی با منابع اسلامی
تفسیر موضوعی قرآن
2 واحد
تفسیر موضوعی نهج البلاغه
2 واحد
الزامی
فارسی عمومی
3 واحد
زبان عمومی
3 واحد
تربیت بدنی 1
1 واحد
تربیت بدنی 2
1 واحد
دانش خانواده و جمعیت
2 واحد

لازم به توضیح است که قوانین مشخصی برای پاس کردن 22 واحد دروس عمومی رشته فیزیک مهندسی وجود دارد که حتماً باید طبق همین قوانین برای سپری کردن این دروس اقدام کنید. 22 واحد عمومی در نظر گرفته شده برای این رشته تحصیلی بایستی طبق شرایط زیر اخذ شوند:

  • 2 درس 2 واحدی از میان دروس مبانی نظری اسلام
  • 1 درس 2 واحدی از میان دروس اخلاق اسلامی
  • 1 درس 2 واحدی از میان دروس انقلاب اسلامی
  • 1 درس 2 واحدی از میان دروس تاریخ و تمدن اسلامی
  • 1 درس 2 واحدی از میان دروس آشنایی با منابع اسلامی

برای این رشته در دروس عمومی، 12 واحد اجباری در نظر گرفته شده که با جمع با دروس عمومی بالا، کل دروس عمومی برای رشته فیزیک مهندسی در دوره کارشناسی پیوسته 22 واحد خواهد شد.

دروس پایه رشته مهندسی نقشه برداری

دسته دوم از واحدهای درسی رشته مهندسی نقشه برداری دروس پایه هستند. این دروس پیش نیاز و زمینه ساز آگاهی دانشجویان برای دروس تخصصی و اصلی هستند. دروس پایه در نظر گرفته شده برای نقشه برداری بیشتر ذهنیت دانشجویان را برای کسب مهارت های و تخصص های آینده برای تجزیه و تحلیل آماده می کند. دروس پایه با هدف تقویت بنیه علمی ارائه می شود و گذراندن آن ها الزامی است. دانشجویان باید براساس نظر گروه، دروس پایه ای که اکثرا پیش نیاز دروس تخصصی هستند را اخذ کنند. دروس پایه اکثرا دو یا سه واحدی و به صورت نظری- عملی و نظری، نظری- عملی ارائه می شود.

دروس پایه مهندسی نقشه برداری
ردیف نام درس واحد
1 ریاضی عمومی 1 3
2 ریاضی عمومی 2 3
3 معادلات دیفرانسیل 3
4 برنامه نویسی کامپیوتر 3
5 محاسبات عددی 2
6 آمار و احتمالات مهندسی 3
7 فیزیک مکانیک و حرارت 3
8 فیزیک الکترومغناطیس و نور 3
جمع 23

 لازم به توضیح است که دروس پایه از همان ترم نخست ورود به دانشگاه در دستور کار ارائه واحدهای درسی دانشکده های فنی مهندسی قرار گرفته و دانشجویان می‌بایست از همان ابتدا برنامه مشخصی برای پاس کردن این دروس داشته باشند. در مجموع 23  واحد درسی به عنوان دروس پایه رشته مهندسی عمران در نظر گرفته شده که احتمالاً نکات اشتراک زیادی میان آنها و برخی از دروس دوره دبیرستان وجود دارد که بیشتر برای مرور اطلاعات گذشته و همچنین ارائه اطلاعات به صورت تخصصی تر و حرفه ای تر در نظر گرفته می شوند. در جدول زیر می توانید 23 واحد درسی در نظر گرفته شده به عنوان دروس پایه برای مهندسی نقشه برداری را مشاهده کنید:

دروس اصلی و تخصصی رشته مهندسیی نقشه برداری

دروس تخصصی و اصلی وارد آموزش مهارت های تخصصی لازم می شود. در دوس تخصصی، دانشجویان می توانند به صورت کامل با ماهیت رشته مهندسی نقشه برداری آشنا شوند و به درک صحیح و کاملی از شرایط این رشته و بازار کار و کاربردهای آن داشته باشند.  دروس تخصصی که مختص به هر رشته ای اس مهارت های دانشجویان را برای ورود به بازار کار تقویت می کند. این دروس به صورت اجباری انتخاب می شوند و دانشجویان باید با نمره قابل قبولی این دروس را پاس کنند.

در مجموع 83 واحد درسی به عنوان دروس تخصصی رشته مهندسی نقشه برداری در نظر گرفته شده است که در جدول زیر می توانید این واحدهای درسی را مشاهده کنید.

دروس تخصصی رشته مهندسی نقشه برداری
ردیف نام درس واحد
1 مبانی نقشه برداری 3
2 عملیات مبانی نقشه برداری 1
3 نقشه برداری مسیر و زیر زمینی 3
4 عملیات نقشه برداری مسیر و زیر زمینی 1
5 مصالح ساختمانی 2
6 زیرسازی و روسازی راه 2
7 روش های اجرایی ساختمان 2
8 ریاضیات مهندسی 3
9 جبر خطی 3
10 تئوری برآورد 3
11 هندسه دیفرانسیل 2
12 مبانی ژئودزی 3
13 ژئودزی هندسی 3
14 ژئودزی ماهواره ای و عملیات 3
15 ژئودزی فیزیکی 3
16 نقشه برداری ساختمانی و ثبتی و عملیات 3
17 هیدروگرافی 3
18 مبانی فتوگرامتری 3
19 عملیات مبانی فتوگرامتری 1
20 فتوگرامتری تحلیلی 3
21 کاربردهای فتوگرامتری 3
22 عملیات کاربردهای فتوگرامتری 1
23 پردازش تصاویر رقومی 3
24 سنجش از دور 3
25 عملیات سنجش از دور 1
26 سیستم اطلاعات مکانی 2
27 تحلیل های مکانی 2
28 سیستم اطلاعات مکانی 2
29 تحلیل های مکانی 2
30 عملیات تحلیل های مکانی 1
31 حدنگاری 2
32 تحلیل های مکانی 2
33 حدنگاری 2
34 مدیریت پروژه 2
35 کارورزی 4
جمع 83

دروس تخصصی که برای رشته مهندسی نقشه برداری توسط وزارت علوم تعیین شده است برای افزایش دانش تخصصی دانشجویان است. دانشجویان باید از ترم های اولیه برای اخذ این واحدهای درسی اجباری، برنامه ریزی داشته باشند. توجه داشته باشید که دروس اصلی/ تخصصی از مهمترین واحدهای درسی است که باید با نمره قابل قبولی پاس شوند.

لازم به ذکر است که درس کارورزی در مدت زمان 24 روز کاری (هر روز کاری 8 ساعت) قابل برنامه ریزی است.

دروس اختیاری رشته مهندسی نقشه برداری

دروس اختیاری از دیگر مجموعه واحدهای درسی است که در دانشگاه ها ارائه می شود. این ردوس بیشتر برای افزایش مهارت در گرایش هایی است که در آینده با آن ها بیشتر ارتباط خواهید داشت. دروس اختیاری در واقع نیازهای دانشی و تخصصی شما را بیشتر برآورده می کنند و برای شما مثمر ثمر خواهد بود. 

در مجموع 37 واحد درسی به عنوان دروس اختیاری برای رشته مهندسی نقشه برداری در نظر گرفته شده است که دانشجویان می بایست 12 واحد درسی را به صورت اختیاری انتخاب کرده و آنها را پاس کنند. در جدول زیر می توانید دروس اختیاری مهندسی نقشه برداری را در مقطع کارشناسی مشاهده کنید:

دروس اختیاری رشته مهندسی نقشه برداری
ردیف نام درس واحد
1 کاربردهای سیستم اطلاعات مکانی 2
2 برنامه ریزی شهری 2
3 آمایش سرزمین 2
4 پایگاه داده 2
5 فناوری اطلاعات در مهندسی نقشه برداری 2
6 برنامه سازی کامپیوتری پیشرفته 2
7 زبان تخصصی 2
8 فتوگرامتری برد کوتاه و عملیات 3
9 کاربرد سنجش از دور در تولید و بروز رسانی نقشه های توپوگرافی و عملیات 3
10 کاربرد سنجش از دور در کشاوزی و جنگلداری و عملیات 3
11 میکروژئودزی 2
12 ترازیابی دقیق و سطوح مبانی ارتفاعی 2
13 جزرو مد 2
14 سیستم های تعیین موقعیت دریایی 2
15 نقشه برداری مسیر پیشرفته 2
16 طراحی معماری و شهرسازی 2
17 پروژه 2
18 مجموعه دروس مهندسی عمران *
مجموع 37

لازم به توضیح است که برای انتخاب دروس اختیاری رشته مهندسی نقشه برداری حتماً باید به چند نکته بسیار مهم دقت داشته باشید. در درجه اول بایستی بر اساس گرایش مورد نظر در مقطع کارشناسی ارشد برای انتخاب این دروس اقدام کنید و همچنین در کنار آن فیلد کاری خود در بازار کار را نیز در نظر گرفته و متناسب با نوع کار مورد نظر برای انتخاب این واحدها اقدام نمایید. این موضوع باعث می‌شود تا شما به توانمندی ها و مهارت های حرفه ای هدفمند برای این رشته رسیده و در نهایت بتوانید مقطع کارشناسی را به صورت کاملاً حرفه ای و هدفمند پشت سر بگذارید. لازم به ذکر است که برای مجموعه دروس مهندسی عمران، دانشجو مجاز است دروس اختیاری خود را تا سقف 12 واحد از دروس اصلی مصوب در رشته مهندسی عمران با رعایت پیش نیاز اخذ نماید.

آیا می دانید در شرایط فعلی چه رتبه ای در کنکور کسب می کنید؟ نرم افزار تخمین رتبه کنکور

گرایش های رشته مهندسی نقشه برداری

بسیاری از رشته های فنی مهندسی در مقطع کارشناسی دارای گرایش خاصی نبوده و معمولاً به صورت عمومی در دستور تدریس در دانشگاه های سراسری کشور قرار می گیرند. تخصصی شدن رشته های فنی مهندسی معمولاً در مقطع کارشناسی ارشد و دکترا انجام می پذیرد و در مقطع کارشناسی گرایش های خاصی برای این رشته ها تعریف می شود. رشته مهندسی نقشه برداری نیز فاقد گرایش در دروه کارشناسی است و برای کسب دانش تخصصی تر باید در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری ادامه تحصیل داد.

بازار کار رشته مهندسی نقشه برداری

متخصصین رشته مهندسی نقشه برداری در مطالعات فنی و اجرایی در حوزه های مختلف علوم می توانند مشغول به کار شوند. زیرا جهت پاسخ به نیازمندی های کشور در زمینه داده های مکان مرجع نیازمند تربیت مهندسین نقشه بردار آشنا با اصول علمی و دارای مهارت اجرایی است. برای مثال در برخی موارد، مهندسین می توانند نقشه برداری نقاط خاص در یک منطقه مانند منابع ارزشمند مختلف زمینی را نیز انجام دهند. لذا متخصصین این رشته می توانند در ارائه خدمات حرفه ای اکتشافات معدن، ساخت و ساز ساختمان ها، هوافضا و .. مشغول به کار شوند. این رشته اهمیت بسیاری برای کشور ایران و تمامی کشورهای جهان دارد. به طور کلی بازار کار این رشته در زیر به صورت موردی بیان شده است:

  • کارگاه های عملیات عمرانی مانند: راه سازی، خطوط انتقال نیرو، ساختمان سازی، سد سازی
  • امور دفتری مانند ثبت اسناد و املاک، شهرداری ها، بنیاد مسکن، منابع طبیعی، ادارات و امکانی که با داده های نقشه برداری سرو کار دارند.
  • سازمان های نظامی جهت فتوگرافی پبهبادها و نقشه برداری مناطق وسیع
  • بندرگاه ها جهت نقشه برداری کف دریا، دریاچه ها و سدها برای محاسبه میزان گل و لای انباشته، میزان لایروبی و ….
  • تصمیم گیری های کلان در سطح کشوری، قاره ای برای بلایایی طبیعی جهت مدیریت یا پیش بینی با استفاده از تصاویر چند طیفی ماهواره ای
  • کار در معادن جهت اکتشاف معادن طراحی مدار برای ماهوراه ها، سدها و سازهای عظیم ساخت بشر، تعیین موقعیت دقیق ماهواره ای و …
  • ارگان های نظامی مانند سازمان جفرافیایی نیروهای مسلح جهت سنجش از دور و فتوگرامتری
  • شرکت های مهندسی نقشه برداری فعال در زمینه نقشه برداری، فتوگرامتری، ژئودزی، سنجش از دور
  • کارشناسی رسمی دادگستری نقشه برداری
  • نظام مهندسی نقشه برداری
  • نقشه برداری شخصی املاک و زمین های افراد عادی
  • پایش گودبرداری های عظیم

کاربردهای رشته مهندسی نقشه برداری

آموزش عالی در هر رشته تخصصی به دنبال تربیت نیروهای متخصص در سطوح مختلف کادرانی تا دکتری است و انتظار می رود این افراد در کنار هم پاسخگوی نیازهای تحقیقاتی و اجرایی در کشور باشند. به طور کلی از سه حیث می توان کاربردهای رشته مهندسی نقشه برداری را مورد توجه قرار داد. وهله اول مراکز تحقیقاتی سراسر کشور که به متخصصین این رشته جهت انجام پژوهش نیاز دارند. وهله دوم؛ خدمات اجرایی در کارگاه های صحرایی یا مراکز اداری جهت انجام پروژه های سازمانی که نیازمند نیروهای متخصص و حرفه ای است. وهله دوم، در صورت داشتن مدرک کارشناسی ارشد و دکتری می توان در زمینه آموزش نیروهای حرفه ای به عنوان استاد در دانشگاه های کشور است. در واقع پرورش اساتید برای دانشجویان در سال های آینده و افزایش سطح علمی کشور از دیگر کاربردهای بسیار مهم این رشته محسوب می شود.

در اختیار داشتن اطلاعات دقیق و قابل اعتماد از زمین، رکن اصلی و غیر قابل اجتناب از شاخه های علوم زمین است. برای مثال شهرسازی، طراحی و توسعه شبکه های ارتباطی ایجاد و گسترش خطوط انتقال انرژی و اطلاعات، پایش و رفتارسنجی سازه، مطالعه و پایش جنگل ها و مراتع، تخمین سطوح کشاورزی، مطالعه و پایش منابع آب، مطالعه و پایش پهنه های اقیانوسی، منابع آب های سطحی و زیر سطحی نیازمند متخصصین رشته مهندسی نقشه برداری است. در این راستا تهیه و بروز رسانی انواع نقشه های توپوگرافی، نقشه های موضوعی، نقشه های ژئودتیکی، نقشه های زیرزمینی، نقشه های کاداستر، نقشه های هیدرورگرافی، مدل های سه بعدی از عوارض و سطح زمین و …. نیازمند متخصص تربیت یافته در رشته مهندسی نقشه برداری است. مهندسین با تامین اطلاعات مکان مرجع از عوارض و پدیده های زمینی حلقه اصلی و کلیدی در بخش اعظم فعالیت های اجرایی و مدیریتی کشور محسوب می شوند.

 

درآمد رشته مهندسی نقشه برداری

 درآمد رشته مهندسی نقشه برداری بسته به شرایط دانش آموختگان و فارغ التحصیلان این رشته می تواند متفاوت باشد. برای ورود به بازار کار و داشتن درآمد مورد قبول، باید علاوه بر آشنایی با مهارت های تخصصی رشته مورد نظر، با سایر مهارت ها نیز آشنایی داشته باشید. در حقیت افزایش مهارت ها و تقویت رزومه سبب می شود تا شخص بین رقبا متمایز شود و سبب موفقیت در موقعیت های شغلی وی شود.

اگر بخواهیم به صورت کلی و در یک جمع بندی شرایط درآمدی فارغ التحصیلان مهندسی نقشه برداری را مورد بررسی قرار دهیم باید یادآور شویم که افزایش توانایی و مهارت در حیطه های تخصصی کاری سبب ارتقا جایگاه و افزایش درآمد می شود و در نتیجه بازار کار خوبی را برای متقاضیان رقم می زند.

برای مثال رشته مهندسی نقشه برداری یکی از شاخه های سخت مهندسی است، بنابراین باید سطح دانش بالایی در مورد ریاضی و فیزیک وجود داشته باشد تا قادر باشد مسائل سنگین ریاضی را تحلیل کند و پروژه های سخت را مدیریت کند. همچنین هر متخصص حرفه ای باید نسبت به نرم افزارهای تخصصی رشته خود آگاهی داشته باشد تا به موفقیت دست یابد. نرم افزارهای رشته مهندسی مانند Civil3D و ArcGIS از پرکاربردترین نرم افزارهایی هستند که باید آن ها را فرا گرفت. توانایی برنامه نویسی با زبان های SQL، MATLAB و ++C نیز برای انجام پروژه های نقشه برداری نیز بسیار حائز اهمیت است.

رشته مهندسی نقشه برداری از اصول ریاضی و فیزیک برای تجزیه و تحلیل داده ها جهت نقشه برداری از سطح زمین، معادن، خطوط نیرو و ارتباطی و …. استفاده می کند.

ادامه تحصیل در رشته مهندسی نقشه برداری

رشته مهندسی نقشه برداری در داخل ایران در دانشگاه های معتبر دولتی ارائه می شود. امکان ادامه تحصیل برای این رشته در دانشگاه های دولتی،آزاد و غیر دولتی در سطح کشور وجود دارد. دانش آموختگان با مطالعه برخی از دروس تخصصی و اختیاری می توانند در گرایش های مختلف نقشه برداری ادامه تحصیل بدهند. به دلیل جایگاه شغلی بالاتر در مقاطع ارشد و دکتری، بسیاری از دانش آموختگان بعد از اتمام مقطع کارشناسی وارد مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری می شوند. در این بخش شرایط تحصیل در این مقاطع را برای علاقمندان مورد بررسی قرر می دهیم.

دانشجویان کارشناسی بلافاصله بعد از اتمام این مقطع می توانند در آزمون کارشناسی ارشد شرکت نمایند و در صورت قبولی در آزمون در یکی از گرایش های ارشد رشته مهندسی نقشه برداری مشغول به تحصیل شوند. در حال حاضر امکان ادامه تحصیل در مقطع ارشد در بهترین دانشگاه های ایران از جمله دانشگاه تهران، خواجه نصیرالدین طوسی و … برای علاقه مندان در دسترس است. گرایش های کارشناسی ارشد مهندسی نقشه برداری شامل موارد زیر است:

  • گرایش سیستم اطلاعات مکانی
  • گرایش فتوگرامتری
  • گرایش سنجش از دور
  • گرایش مهندسی ژئودزی

امکان ادامه تحصیل در مقطع دکتری برای فارغ التحصیلان مقطع کارشناسی ارشد مهندسی نقشه برداری وجود دارد. متقاضیان برای ورود به مقطع دکتری نیازمند شرکت در آزمون ورودی و مصاحبه حضوری هستند. ادامه تحصیل در مقطع دکتری برای دانشجویان در حال حاضر در دانشگاه تهران یا خواجه نصیر طوسی امکان پذیر است. دانشجویان دکتری می تونند ضمن فعالیت در تمامی محل های جذب فارغ التحصیلان کارشناسی و کارشناسی ارشد در زمینه های کارهای تحقیقاتی مسئولیت های تخصصی خود را برعهده بگیرند و در کارهای اجرایی علمی نقش مهمی ایفا کنند.

  • گرایش سیستم اطلاعات مکانی (GIS)
  • گرایش سنجش از راه دور
  • گرایش فتوگرامتری
  • گرایش ژنودزی

رشته مهندسی نقشه برداری در جهان

نقشه برداری یکی از مشاغل بسیار مهم و حیاتی برای تمامی جوامع است. رشته مهندسی نقشه برداری زیربنای اکثر رشته های مهندسی است و یک رشته بسیار مهم تلقی می شود. دقت داشته باشید که فعالیت های رشته مهندسی نقشه برداری و اعتبار نتایج آن تاثیر زیادی در سایر شغل های دولت ها دارد، از این رو فارغ التحصیلان این رشته از نظر جایگاه اجتماعی در جایگاه بالایی قرار دارند. علاوه بر این حتی استخدام دانشجویان مهندسی نقشه برداری بعد از فارغ التحصیلی در کشورهای مختلف نیز امکان پذیر است.

اگر بخواهیم به صورت دقیق تر شرایط رشته مهندسی نقشه برداری در جهان را برای شما بیان کنیم، بهتر است با بهترین دانشگاه های جهان برای این رشته و درآمد فارغ التحصیلان آن در رده های شغلی مختلف بپردازیم.

رتبه بندی QS یکی از مهم‌ترین رتبه‌بندی‌های دانشگاهی است که براساس سوابق آموزشی، توانایی جذب در بازار کار، نسبت اعضای هیئت علمی به تعداد دانشجو، نسبت اعضای هیئت علمی بین‌المللی، نسبت دانشجویان بین‌المللی و میزان استنادات به ازای هر عضو هیئت علمی دانشگاه‌ها را رتبه‌بندی می‌کند. در حال حاضر براساس آخرین تغییرات رتبه بندی دانشگاه های جهان برای مهندسی نقشه برداری ۱۰ دانشگاه برتر این رشته به شرح زیر هستند:

  • موسسه فناوری ماساچوست(MIT)
  • دانشگاه کمبریج ( University of Cambridge)
  • دانشگاه آکسفورد (University of Oxford)
  • دانشگاه فناوری نانیانگ Nanyang Technological University, Singapore (NTU)
  • دانشگاه استنفورد (Stanford University)
  • دانشگاه زوریخ (ETH Zurich)
  • دانشگاه ملی سنگاپور National University of Singapore (NUS)
  • امپریال کالج لندن (Imperial College London)
  • دانشگاه هاروارد (Harvard University)
  • دانشگاه کالیفرنیا، برکلی (University of California, Berkeley)
  • دانشگاه صنعتی دلفت ( Delft University of Technology)   

همچنین شایان ذکر است که در میان دانشگاه های آسیایی دانشگاه فناوری نانیانگ، سنگاپور (NTU)   با قرار گرفتن در رتبه  4 به عنوان برترین دانشگاه در شاخه مهندسی شناخته می شود. از طرف دیگر در بین سایر دانشگاه ها، دانشگاه ملی سنگاپور در رتبه 7 قرار داد. در بین دانشگاه های ایران، دانشگاه شریف در رتبه 255 و دانشگاه تهران در رتبه 308 قرار دارد.

میزان درآمد فارغ التحصیلان نقشه برداری در کشورهای مختلف براساس میزان مهارت، تجربیات و همچنین جایگاه شغلی آن ها متغیر است. یک مهندس نقشه برداری مانند اکثر موقعیت های مهندس می تواند درآمد بسیار خوبی داشته باشد، این شغل می تواند دستمزدی بین 76000 تا 181000 دلار در سال دریافت کند، که بیشتر به موقعیت مکانی، نوع نقشه هایی که مهندس روی آنها کار می کند و همچنین اندازه تیم آنها (در صورت وجود آن) بستگی دارد. علاوه بر این، مهندسان نقشه‌برداری اغلب وظایف اضافی مرتبط با شغل خود را بر عهده دارند که معمولاً منجر به میانگین دستمزد بسیار بالایی برای مهندسان نقشه‌برداری می‌شود.

معرفی کامل رشته نقشه برداری | دانشگاه های برتر، نمونه کارنامه های قبولی، واحدهای درسی، ادامه تحصیل، بازارکار و درآمد رشته مهندسی نقشه برداری

پرسش و پاسخ

بازار کار رشته مهندسی نقشه برداری در ایران چگونه است؟

بازار کار رشته مهندسی نقشه برداری برای فارغ التحصیلان این رشته در کشور ایران بسیار مناسب است و نیازمندی های زیادی در کارگاه ها و ادارات دولتی برای متخصصین این رشته وجود دارد. اگر بعد از اتمام دوره کارشناسی و کارشناسی ارشد مهارت های لازم برای ارائه خدمات در رشته در دانشجویان تقویت شود امکان استخدام سریع این افراد نیز وجود خواهد داشت.

برترین دانشگاه های رشته مهندسی نقشه برداری در ایران کدامند؟

تمامی دانشگاه های سراسری از نظر شرایط علمی، کیفیت آموزشی و سطح علمی اساتید در جایگاه قابل قبولی قرار دارند. با این حال دانشگاه تهران و دانشگاه شریف را می توان برترین دانشگاه های ایران در رتبه بندی شاخه مهندسی دانست.

درآمد رشته مهندسی نقشه برداری چقدر است؟

درآمد رشته مهندسی نقشه برداری به فاکتورهای مختلفی بستگی دارد. مدرک تحصیلی، رزومه، سابقه کار، مهارت و تخصص، موقعیت مکانی و جایگاه شغلی، بزرگی و کوچکی پروژه و .. همگی روی درآمد تاثیر می گذارد. به طور کلی درآمد بالا و قابل توجهی را می توان برای فارغ التحصیلان این رشته هم در ایران و در هم در جهان متصور شد.
نظرات و پرسش های خود را با ما در میان بگذارید...
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x