جستجو
Close this search box.
آموزش دروس پایه دهم
آموزش دروس پایه یازدهم
آموزش دروس پایه دوازدهم

روش محاسبه نمرات برای انتخاب رشته نهم

روش محاسبه نمرات برای انتخاب رشته نهم
روش محاسبه نمرات برای انتخاب رشته نهم
فهرست مطالب

روش محاسبه نمرات برای انتخاب رشته نهم از جمله موارد ضروری است که هر دانش‌آموزی باید به آن توجه کند. دانش‌آموزان پایه‌ی نهم باید در مورد روش محاسبه‌ نمرات برای انتخاب رشته اطلاعاتی کسب کنند تا در زمان تعیین رشته به مشکل برنخورند. همچنین اطلاع از میزان تأثیر معدل پایه‌ی نهم در انتخاب رشته در پایان سال تحصیلی، اهمیت دارد. در این نوشتار همراه شما هستیم تا روش محاسبه نمرات برای انتخاب رشته پایه نهم را بیان کنیم.

با گزینه دو همراه باشید.

روش محاسبه نمرات برای انتخاب رشته نهم

اهمیت محاسبه نمرات برای انتخاب رشته نهم

نمرات و معدل پایه نهم روی انتخاب رشته و همچنین مسیر آینده تحصیلی و شغلی تمامی دانش‌آموزان تأثیرگذار است. در نتیجه در نتیجه، در زمان انتخاب رشته دررابطه‌با تأثیر معدل نهم در انتخاب رشته به این موضوع مهم نیز توجه لازم را مبذول دارید و تصور نکنید که با داشتن معدل بالا هم می‌توانید در هر مدرسه‌ای که بخواهید مشغول به تحصیل در رشته موردنظرتان شوید. دانش‌آموزان باید تمام تلاش خود را به کار بگیرند تا به بهترین نتیجه ممکن در امتحانات دست یابند. شنایی با روش محاسبه نمرات برای انتخاب رشته نهم به شما کمک خواهد کرد تا هوشیارانه در جهت موفقیت قدم بردارید.

نمره سالانه هر دانش‌آموز با توجه به مقطع تحصیلی او با فرمول خاصی محاسبه شده و نحوه محاسبه آن با سایر مقاطع متفاوت است.

هدایت تحصیلی چیست؟

انتخاب رشته نهم به دهم یکی از اولین انتخاب‌های دانش‌آموزان است و اهمیت زیادی در تعیین آینده تحصیلی و شغلی آن‌ها برای رسیدن به موفقیت در ادامه زندگی­شان دارد. برای انتخاب رشته صحیح مناسب راه‌حل‌های بسیاری همچون دریافت اطلاعات درباره شرایط دروس و استعدادهای لازم برای موفقیت در رشته‌های مختلف وجود دارد و راه‌حل مناسب دیگری که بسیاری از مشاوران تحصیلی آن را توصیه می‌کنند شرکت در آزمون‌های مشاوره‌ای هدایت تحصیلی است.

هدایت تحصیلی فرایندی است که به دانش‌آموزان اجازه می‌دهد تا مناسب‌ترین رشته را با توجه به توانایی‌ها و علاقه خود انتخاب کنند.

آموزش‌وپرورش هر ساله برنامه‌های مشاوره‌ای و آزمون‌هایی را در نظر می‌گیرد تا تمامی دانش‌آموزان با آگاهی کامل از رشته‌های تحصیلی فرم هدایت تحصیلی نهم را دریافت کنند. آموزش‌وپرورش به‌منظور تعیین رشته داوطلبان، 7 فرم هدایت تحصیلی نهم را در نظر گرفته است که هر یک به صورت مستقل در نظر گرفته شده و شامل فرم‌هایی از قبیل نظرسنجی معلمان، مشاوران، والدین و خود دانش‌آموز و همچنین نتایج آزمون‌های مشاوره‌ای و فرم‌های اولویت ثبت‌نام هدایت تحصیلی پایه نهم می‌شود.

نمرات لازم برای انتخاب رشته نهم به دهم

انتخاب رشته نهم به دهم در انتهای سال تحصیلی انجام می‌شود. یکی از مهم‌ترین عوامل در انتخاب رشته، نمرات دانش‌آموزان و فرم‌های هدایت تحصیلی است.

رشته‌های موجود شامل:

  • 1. رشته‌های علوم نظری: رشته‌ی ریاضی فیزیک/ رشته‌ی علوم‌تجربی/ رشته‌ی علوم‌انسانی/ رشته‌ی علوم و معارف اسلامی
  • 2. رشته‌های فنی و حرفه‌ای: شاخه صنعت/ شاخه خدمات/ شاخه هنر/ شاخه کشاورزی
  • 3. رشته کار و دانش: شاخه صنعت/ شاخه کشاورزی و خدمات/ شاخه هنر

همان‌طور که بیان شد، مهم‌ترین عوامل در انتخاب رشته، نمرات دانش‌آموزان و فرم‌های هدایت تحصیلی است. ابتدا نمرات قبولی را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

روش محاسبه نمرات برای انتخاب رشته نهم

نمرات لازم برای انتخاب رشته ریاضی و فیزیک

اکثر فارغ‌التحصیلان این دو رشته را مهندسان آینده تشکیل می‌دهد درک درست از این دو درس می‌تواند در آینده کمک بسیاری به موفقیت در رشته دانشگاهی کند، بنابراین دانش‌آموزانی که قصد تحصیل در رشته ریاضی و فیزیک را دارند باید واجد شرایط لازم برای انتخاب رشته ریاضی باشند.  با توجه به شرایط لازم برای انتخاب رشته ریاضی فیزیک، نمرات لازم برای انتخاب این رشته، به‌قرار زیر است:

  • 1. مجموع نمرات دروس ریاضی و علوم در سه پایه‌ی تحصیلی هفتم، هشتم و نهم نباید کمتر از 42 باشد.
  • 2. نمرات دروس ریاضی و علوم‌تجربی در سه‌ پایه‌ی تحصیلی مقطع متوسطه اول با ضریب 3 محاسبه می‌شود.
  • 3. حداقل معدل لازم برای انتخاب رشته ریاضی فیزیک معدل بالای 14 است.

نمرات لازم برای انتخاب رشته علوم‌تجربی

کسی که خود را برای انتخاب رشته تجربی در پایه نهم مستحق می‌داند باید خود را برای یک رقابت تمام‌عیار آماده کند؛ زیرا استقبال از رشته تجربی در سال‌های قبل به‌شدت زیاد شده است؛ بنابراین دانش‌آموزان این رشته رقابت بیشتری را در کنکور سراسری شاهد خواهند بود با توجه به شرایط لازم برای انتخاب رشته علوم‌تجربی، نمرات لازم برای انتخاب این رشته، به‌قرار زیر است:

  • 1. مجموع نمرات دروس ریاضی و علوم در سه سال متوسطهٔ اول (پایه‌ی هفتم، هشتم و نهم) نباید کمتر از 42 باشد.
  • 2. در سه سال متوسطه‌ی اول نمرات درس ریاضی و علوم با ضریب 3 محاسبه می‌شود.
  • 3. حداقل معدل لازم برای انتخاب رشته علوم‌تجربی 14 است.

نمرات لازم برای انتخاب رشته علوم‌انسانی

دانش‌آموزی که می‌خواهد در رشته علوم‌انسانی تحصیل کند باید روابط‌عمومی قوی و سخنوری را به‌عنوان اولویت انتخاب این رشته مدنظر داشته باشد. زیرا عموم رشته‌های دانشگاهی رشته علوم‌انسانی در ارتباط مستقیم با اعضای جامعه است. نکته مثبت برای موفقیت در کنکور رشته انسانی رقابت کمتر نسبت به سایر گروه‌های آموزشی است. با توجه به شرایط لازم برای انتخاب رشته علوم‌انسانی، نمرات لازم برای انتخاب این رشته، به‌قرار زیر است:

  • 1. مجموع نمرات دروس عربی (با ضریب 2)، مطالعات اجتماعی (با ضریب 3)، زبان و ادبیات فارسی (با ضریب 4) در پایه هفتم و هشتم و نهم نباید کمتر از 42 باشد.
  • 2. حداقل معدل لازم برای انتخاب رشته علوم‌انسانی معدل بالای 14 است.
روش محاسبه نمرات برای انتخاب رشته نهم

نمرات لازم برای انتخاب رشته علوم و معارف اسلامی

با توجه به شرایط لازم برای انتخاب رشته علوم و معارف اسلامی، نمرات لازم برای انتخاب این رشته، به‌قرار زیر است:

  • 1. حداقل نمره‌ی میانگین لازم در سه سال مقطع متوسطه‌ی اول در دروس معارف اسلامی 14، عربی 13 و ادبیات فارسی 12 است.
  • 2. حداقل معدل لازم برای انتخاب رشته علوم و معارف اسلامی معدل بالای 14 است.

نمرات لازم برای انتخاب شاخه تحصیلی فنی و حرفه‌ای

رشته فنی حرفه‌ای شامل چهار زیر گروه هنر ،مدیریت و خدمات، صنعت و کشاورزی می‌شود.  با مهارت های فنی آموخته در این رشته‌ها می‌توان زودتر و راحت تر وارد بازار کار شد و به نوعی فارغ التحصیلان رشته‌های فنی حرفه‌ای زودتر مهارت و نوآوری خود را در شغل انتخابی به ظهور رسانند. با توجه به شرایط لازم برای انتخاب رشته فنی و حرفه‌ای، نمرات لازم برای انتخاب این رشته، به‌قرار زیر است:

  • 1. مجموع نمرات دروس ریاضی، علوم و حرفه‌وفن در سه پایه‌ی تحصیلی هفتم، هشتم و نهم نباید بدون ضریب کمتر از 30 باشد.
  • 2. حداقل نمره‌ی درس ریاضی در مقطع متوسطه‌ی اول در هر سه پایه‌ی تحصیلی نباید کمتر از 10 باشد.
  • 3. معدل لازم برای انتخاب رشته‌ی فنی و حرفه‌ای حداقل 12 است.
  • 4. مجموع نمرات دروس مرتبط با رشته‌ی فنی و حرفه‌ای باید حداقل 120 باشد.
روش محاسبه نمرات برای انتخاب رشته نهم

نمرات لازم برای انتخاب شاخه تحصیلی کاردانش

رشته‌های کار و دانش از لحاظ عنوان رشته‌ها شباهت زیادی با رشته‌های فنی حرفه‌ای دارند؛ ولی اولاً انتخاب گرایش‌های جزئی‌تر در رشته‌های کار و دانش ممکن‌تر هستند. همچنین این امکان وجود دارد که برای اخذ دیپلم کار و دانش به مدرسه مراجعه نکرد و صرفاً با مراجعه به آموزشگاه‌های فنی حرفه‌ای که مجوز خود را از سازمان فنی و حرفه‌ای گرفتند به دانش‌آموزان دیپلم کار و دانش دهند. با توجه به شرایط لازم برای انتخاب رشته کار و دانش، نمرات لازم برای انتخاب این رشته، به‌قرار زیر است:

  • 1. مجموع نمرات ریاضی و کار و فناوری در مقطع متوسطه‌ی اول نباید کمتر از 36 باشد.
  • 2. نمره‌ی درس ریاضی با ضریب 2 و نمره درس کار و فناوری با ضریب 3 در سه پایه‌ی تحصیلی مقطع متوسطه‌ی اول محاسبه می‌شود.
  • 3. مجموع نمرات دروس مرتبط با رشته کار و دانش باید حداقل 180 باشد.

حداقل معدل لازم برای انتخاب رشته کار و دانش کسب معدل بالای 12 است

روش محاسبه نمرات برای انتخاب رشته نهم

نحوه محاسبه معدل برای انتخاب رشته نهم

نمرات دانش‌آموزان با ضرایب اختصاصی برای هر پایه تحصیلی در مقطع متوسطه اول محاسبه می‌شود. در ادامه روش محاسبه معدل برای انتخاب رشته نهم را بیان کرده‌ایم:

  • 1. نمره کسب شده در هر درسی در برگه امتحانی خردادماه در پایه هفتم با ضریب 1
  • 2. نمره کسب شده در هر درسی در برگه امتحانی خردادماه در پایه هشتم با ضریب 1
  • 3. نمره کسب شده در هر درسی در برگه امتحانی خردادماه در پایه نهم با ضریب 3

برای محاسبه معدل برای انتخاب رشته نهم باید ابتدا نمرات کسب شده توسط دانش‌آموز در ضریب‌های بیان شده ضرب می‌شوند، سپس با یکدیگر جمع شده و نتیجه بر 5 تقسیم خواهد شد.

روش محاسبه نمرات برای انتخاب رشته نهم

برای مثال: اگر دانش‌آموزی در درس ریاضی نمرات زیر را کسب کرده باشد، ملاک انتخاب رشته کدام نمره است؟

  • ریاضی سال هفتم: 14
  • ریاضی سال هشتم: 16
  • ریاضی سال نهم: 10

ابتدا نمرات کسب شده توسط دانش‌آموز در ضریب‌های بیان شده ضرب می‌شوند، سپس با یکدیگر جمع شده و نتیجه بر 5 تقسیم خواهد شد.

14* 1= 14

16* 1= 16

10* 3= 30

 

نمرات به ترتیب 14 و 16 و 30 به دست می‌آید، زمانی که مجموع این اعداد یعنی 60 را بر 5 تقسیم کنیم نتیجه 12 خواهد شد.  این روند محاسبه باید برای دروس پایه در متوسطه اول انجام شود و با توجه به آن و فرم‌های هدایت تحصیلی، می‌توانید اقدام به انتخاب رشته کنید.

 

فرم‌های هدایت تحصیلی در انتخاب رشته

دومین عامل مؤثر در برگزیدن رشته، فرم‌های هدایت تحصیلی هستند. هدایت تحصیلی شامل 7 فرم است که توسط دانش‌آموز، معلمان، مشاوران و والدین تکمیل می‌شود. در هر یک از فرم‌های تحصیلی، باید رشته‌های تحصیلی امتیازبندی شوند تا در نهایت انتخاب رشته با توجه به علاقه دانش‌آموز، تجربه معلم، نظر والدین و مشاور انجام شود.

میزان تأثیر نمرات بر انتخاب رشته نهم

کسب حدنصاب تعیین شده در نمرات هر پایه تحصیلی در مقطع متوسطه اول، برای انتخاب رشته ضروری است. دانش‌آموزان ربای ورود به هر رشته تحصیلی باید حداقل نمره و معدل تعیین شده را کسب کنند.

توجه داشته باشید که اولویت‌هایی که در فرم نهایی هدایت تحصیلی درج شده است، توصیه‌ای است. درصورتی‌که ظرفیت مدارس تکمیل نشده باشد، دانش‌آموز می‌تواند در رشته موردنظر خود بدون توجه به اولویت اول هدایت تحصیلی، ثبت‌نام کند. البته فراموش نکنید که دانش‌آموز باید حداقل نمره برای ورود به آن رشته را کسب کرده باشد.

نمرات دانش‌آموزان در انتخاب رشته می‌توانند تأثیر مهمی داشته باشد. برای مثال:

  • 1. اگر میانگین دروس تخصصی دانش‌آموز از حدنصاب نمره تعیین شده کمتر باشد، دانش‌آموز نمی‌تواند رشته موردنظر خود را انتخاب کند.
  • 2. اگر میانگین دروس تخصصی دانش‌آموز از حدنصاب نمره تعیین شده بیشتر باشد، دانش آموز می‌تواند رشته مورد خود را انتخاب کند و 35 درصد از کل امتیاز هدایت تحصیلی بر اساس نمرات دروس تخصصی او محاسبه می‌شود.
روش محاسبه نمرات برای انتخاب رشته نهم

مزایای محاسبه نمرات برای انتخاب رشته پایه نهم

شاید این سؤال هم برای شما پیش‌آمده باشد که اطلاع از روش محاسبه نمرات برای انتخاب رشته پایه نهم چه تأثیری می‌تواند داشته باشد؟ با اطلاع از روش محاسبه نمرات برای انتخاب رشته می‌توان نمره را محاسبه کرده و متوجه شوید که آیا حدنصاب نمره لازم را کسب کرده‌اید یا خیر.

درصورتی‌که حدنصاب لازم را کسب کرده باشید، می‌توانید برای انتخاب رشته موردنظر خود اقدام کنید. اما درصورتی‌که نمره موردنیاز برای ورود به رشته موردنظر مانند علوم‌تجربی یا ریاضی را کسب نکرده باشید، چند راه پیش رو دارید:

  1. 1. مجدداً در امتحان نهایی شهریورماه ثبت‌نام کنید تا نمرات خود را افزایش دهید. البته این مورد هم نیازمند واجد شرایط بودن است و هر فردی نمی‌تواند در امتحانات شهریور ثبت‌نام کند.
  2. 2. قید ادامه تحصیل در رشته موردنظر را بزنید و رشته دیگری را انتخاب کنید.

در زمان انتخاب رشته دررابطه‌با تأثیر معدل نهم در انتخاب رشته به این موضوع مهم نیز توجه لازم را مبذول دارید و تصور نکنید که با داشتن معدل بالا هم می‌توانید در هر مدرسه‌ای که بخواهید مشغول به تحصیل در رشته موردنظرتان شوید.

پرسش و پاسخ

به‌طورکلی محاسبه نمره سالانه برای تمام مقاطع تحصیلی به‌خصوص برای کسب قبولی اهمیت بالایی دارد، اما به دلیل این که در مقطع تحصیلی دوازدهم امتحان‌های نوبت دوم نهایی هستند اهمیت نمره سالانه دوازدهم برای دانش‌آموزان بیشتر است.

دانش‌آموزان در هر دوره تحصیلی برای ورود به مقطع بعدی باید نمره سالانه بالای 10 کسب کنند. درصورتی‌که نمره سالانه یکی از درس‌های دانش‌آموز بالای 10 نباشد، فرد موفق به کسب قبولی نمی‌شود و باید از قوانین تک ماده برای کسب قبولی استفاده کند یا در شهریورماه مجدد امتحان بدهد.

مزیت نمره سالانه بالا علاوه بر اینکه سبب قبولی فرد برای ورود به مقطع تحصیلی بعدی می‌شود همچنین درصورتی‌که دانش‌آموز در برخی از دروس نمرات کمی کسب کرده باشد می تواند برای قبولی از تک ماده استفاده کند.

نظرات و پرسش های خود را با ما در میان بگذارید...
اشتراک در
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
حسن
حسن
2 ماه قبل

سلام

1
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x