جستجو
Close this search box.
آموزش دروس پایه دهم
آموزش دروس پایه یازدهم
آموزش دروس پایه دوازدهم

شرایط اخراج از مدارس تیزهوشان

شرایط اخراج از مدارس تیزهوشان
شرایط اخراج از مدارس تیزهوشان
فهرست مطالب

شرایط و ضوابط اخراج از مدارس تیزهوشان براساس هر مدرسه و مقطع متفاوت است.  ادامه تحصیل در مدارس تیزهوشان به اندازه قبولی در آزمون سمپاد چالش برانگیز است، به موجب این دانش آموزانی که قصد ادامه تحصیل در مدارس سمپاد در تمامی مقاطع هفتم، هشتم و نهم را دارند باید مطابق با آیین نامه های مدرسه پیش روند. در این نوشتار همراه شما هستیم تا شرایط اخراج از مدارس تیزهوشان را تشریح کنیم.

با گزینه دو همراه باشید.

شرایط اخراج از مدارس تیزهوشان

چه کسانی می توانند در مدارس تیزهوشان تحصیل کنند.

برای تحصیل در این مدارس نیاز است که دانش آموزان در آزمون ورودی شرکت کنند. دانش آموزان پس از قبولی در مدارس تیزهوشان که به نام مدارس سمپادی نیز شناخته می شوند، می توانند در یکی از دوره های متوسط اول یا دوم ثبت نام کنند.

شرایط ثبت نام در مدارس تیزهوشان ششم به هفتم

شرایط ثبت نام در مدارس تیزهوشان ششم به هفتم در زیر ارائه شده است:

شرایط ثبت نام در مدارس تیزهوشان نهم به دهم

شرایط ثبت نام در مدارس تیزهوشان نهم به دهم در زیر ارائه شده است:

اگر دانش آموزی در مجموع دو سال تحصیلی پایه های پنجم و ششم ابتدایی حداکثر یک درس را با مقیاس “خوب” پشت سر گذاشته باشند، امکان ثبت نام در آزمون ورودی مدارس تیزهوشان پایه ششم به هفتم سال ۱۴۰۲ – ۱۴۰۳​ را دارد.

اگر دانش‌آموزی از پایه هفتم در مدارس تیزهوشان تحصیل می‌ کند برای ورود به پایه دهم نیازی به آزمون ندارد؛ اما باید شرایط لازم برای ادامه تحصیل را داشته باشد و  حداقل معدل کل 18 را در امتحانات خرداد ماه کسب کند.

شرایط اخراج از مدارس تیزهوشان

قوانین مدارس تیزهوشان

اطلاع از ضوابط اخراج از مدرسه سمپاد برای دانش آموزان که در طول دوره تحصیلی دچار افت تحصیلی هستند، بسیار حائز اهمیت است. مدارس تیزهوشان از سطح علمی بالایی برخوردار است و دانش آموزان باید در این مدارس در سطح بالایی از توانمندی علمی باشند. مدارس سمپاد بسیار روی نمرات بالا متمرکز است و شیوه آموزشی آن ها به صورت کلی نمره محور است.

در صورتی که دانش آموزی با افت تحصیلی روبه رو شود، مطابق با شرایط و ضوابط چاره ای جز اخراج وی نیست. دانش آموزان در مدارس تیزهوشان باید سعی کنند که در طول دوره تحصیلی دچار افت نشوند و معدل کل آن ها از 17 پایین تر نباشد. همچنین نمرات هر درس در امتحانات پایان ترم نباید کمتر از 12 باشد.

با توجه به نمره محور بودن مدارس سمپاد، برخی از مدیران مدارس سمپاد آیین نامه ای تحت عنوان شرایط اخراج از مدارس تیزهوشان تدوین می کنند. در این آیین نامه برای دانش آموزان حداقل نمرات قابل قبول و نمره معدل کل در هر مقطع تحصیلی مشخص می شود. از این رو دانش اموزان مدارس تیزهوشان در صورت کسب نمرات پایین بدون هیچگونه عذرموجه از مدرسه استخراج می شوند.

توجه داشته باشید که هر مدرسه تیزهوشان دارای شرایط و ضوابط مشخصی است. ممکن است حداقل نمرات برای هر درس یا معدل کل از یک مدرسه به مدرسه دیگر متفاوت باشد.

شرایط اخراج از مدارس تیزهوشان

شرایط ادامه تحصیل در مدارس تیزهوشان

دانش اموزانی حق ادامه تحصیل در مراکز آموزشی تیزهوشان را دارند که شرایط مشخصی را کسب کرده باشند. در این بخش شرایط ادامه تحصیل در مدارس تیزهوشان را تشریح می کنیم:

شرایط قبولی و ادامه تحصیل دانش آموزان پایه سوم متوسطه و پیش دانشگاهی در مراکز آموزشی سمپاد تابع مقررات و دستور العمل های عمومی وزارت آموزش و پرورش می باشد.

دانش آموزان پایه نهم که در مدارس سمپاد تحصیل می کنند، باید برای شرکت در پایه دهم در مدارس سمپاد دارای معدل خرداد ماه بالای 16 باشند. همچنین باید نمرات هر یک از دروس در امتحانات نوبت دوم یا شهریور ماه بالای 15 باشد. در غیر این صورت به مدارس عادی هدایت می شوند.

شرایط اخراج از مدارس تیزهوشان

تبصره های مهم برای بررسی شرایط اخراج از مدارس تیزهوشان

مدارس تیزهوشان با در نظر گرفتن شرایطی مانند تجدید سبز مدرسه تیزهوشان و وجود تعهد نامه برای آگاهی شرایط اخراج از مدارس تیزهوشان، به دانش آموزان برای ادامه تحصیل در مدارس تیزهوشان با وجود افت تحصیلی در سمپاد کمک می کنند.

دلایل افت تحصیلی در مدارس سمپاد

به صورت کلی افت تحصیلی در مدارس سمپاد با کاهش نسبی فعالیت های درسی و کسب نمرات پایین رخ می دهد. افت تحصیلی دانش آموز در مدرسه سمپاد می تواند زمینه اخراج وی از مدرسه را مهیا کند. افت تحصیلی در مدارس سمپاد می تواند جنبه های مختلفی داشته باشد. برخی از دلایل افت تحصیلی را در این جا برشمرده ایم:

  1. نداشتن مهارت‌های مطالعه
  2. ترس از قضاوت و ترس از شکست
  3. تنبلی
  4. بی‌علاقگی و بی‌انگیزگی
  5. روش تدریس نامناسب
  6. وابستگی به کمک های آموزشی خارج از مدرسه
  7. سرخوردگی اجتماعی
  8. مشکلات خانوادگی
  9. عوامل خارجی یا محیطی شامل اقتصاد بیمار حاکم بر جامعه

برای قبولی در تیزهوشان چه کنیم؟

قبولی تیزهوشان بستگی به این دارد، که شما چقدر برای این آزمون آماده شده اید.

آزمون های آزمایشی تیزهوشان پایه ششم به هفتم و همچنین آزمون های نهم به دهم گزینه دو می توانند ایده خوبی برای آمادگی دانش آموزان باشد.

توجه داشته باشید که هر مدرسه تیزهوشان دارای شرایط و ضوابط مشخصی است. ممکن است حداقل نمرات برای هر درس یا معدل کل از یک مدرسه به مدرسه دیگر متفاوت باشد.

پرسش و پاسخ

از اصلی ترین شرایط اخراج از مدارس تیزهوشان کسب نمره پایین تر از 12 در امتحانات نوبت دوم و یا شهریور ماه بدون در نظر گرفتن ضریب و معدل سالانه کمتر از 14 است.

مدارس تیزهوشان با در نظر گرفتن شرایطی مانند تجدید سبز مدارس سمپاد و ثبت تعهد دانش آموز با آگاهی شرایط اخراج از مدرسه، به دانش آموزانی که دچار افت تحصیلی شده اند کمک می کنند.

دانش آموزانی که دارای معدل کمتر از 14 هستند و در دروس خود نمره کمتر از 12 کسب کرده اند به مدارس عادی انتقال داده می شوند.

دانش آموزی که به دلیل کسب نمرات بین 10 تا 12 در امتحانات شهریور ماه شرکت می کند، نمره ی امتحانات شهریور ماه وی در معدل نهایی تاثیر نخواهد داشت و تنها ماندن یا رفتن از مدارس تیزهوشان را مشخص خواهد کرد.

دانش آموزان متقاضی در این آزمون باید دارای حداقل معدل 19 در پایه هشتم باشند.

دانش آموزان باید در تمامی دروس نوبت دوم پایه پنجم ابتدایی خود و تمامی دروس در نوبت اول پایه ششم مقیاس “خیلی خوب” کسب کرده باشند.

دانش آموز باید شانس خود را با شرکت در آزمون های ورودی مدارس با کیفیتی مانند مدارس نمونه دولتی که دارای شرایط آسان تری می باشد، امتحان کند یا در مدارس عادی به ادامه تحصیل بپردازد.

با توجه به نمره محور بودن مدارس تیزهوشان، لازم است دانش آموزان قبل از شرکت در آزمون ورودی مدارس سمپاد، روحیه رقابتی خود را تقویت کرده و از سطح علمی نسبتا خوبی برخوردار باشند.

گاهی اوقات افت تحصیلی در مدارس سمپاد از عوامل درونی نشات می گیرد و گاهی نیز عوامل محیطی دارد.

نظرات و پرسش های خود را با ما در میان بگذارید...
اشتراک در
اطلاع از
guest
5 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
bele
bele
8 ماه قبل

یه سوال دارم عذر میخوام مدرسه تیزهوشان(دوره دوم) میتونه تعیین کنه که نمره ی زیر 16باید در شهریور امتحان بده؟ در صورتی که مثلا نمره در کارنامه تجدید نخورذه؟

رضا محمدیان
مدیر
8 ماه قبل
پاسخ به  bele

سلام دوست عزیز
اداره مدارس تیزهوشان با مدارس عادی تفاوت دارد و اختیارات کادر آموزشی آن متفاوت است.
اما اگر پرسش یا چالشی دارید می توانید به آموزش و پرورش شهر خود مراجعه کرده و چالشض خود را در میان بگذارید.

راحله
راحله
5 ماه قبل

سلام وقتتون بخیر من کسی رو میشناسم که معدل خردادش 14و نیم بود و اخراجش کردن این چجوری هست ؟ میتونخه برگرده؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

افسانه
افسانه
2 ماه قبل

با سلام و وقت بخیر
من پایه دهم هستم و ترم اول حدودا دو درس رو زیر ۱۲ میشم الان ابن شرایط برای من چجوری آیا اخراج میشم؟

...
...
2 ماه قبل

سلام من یه درس توی نوبت اول زیر دوازده شدم ایا امکانش هست اخراج بشم؟

5
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x