جستجو
Close this search box.
آموزش دروس پایه دهم
آموزش دروس پایه یازدهم
آموزش دروس پایه دوازدهم

علت فراموش کردن مطالبی که مطالعه کرده‌اید؟

علت فراموش کردن مطالبی که مطالعه کرده‌اید؟
Why Do I Forget What I Study?
فهرست مطالب

فراموش کردن مطالبی که مطالعه کرده‌اید، برای بسیاری از دانش‌آموزان ناامیدکننده است. حق هم دارید، زیرا صرف زمان و تلاش زیاد برای مطالعه و از بین رفتن اطلاعات در مدت زمان کوتاه می‌تواند ناامید کننده باشد. درک اینکه چرا این اتفاق می‌افتد؛ می‌تواند به شما کمک کرده تا گام‌هایی برای بهبود حافظه و حفظ اطلاعات موثرتر بردارید. در این مطالعه دلایل فراموشی مطالب را ذکر کرده‌ایم.

با گزینه دو همراه باشید.

Why Do I Forget What I Study?

دلایل فراموشی مطالب مطالعه شده

برخی از دلایلی که باعث فراموشی آنچه که مطالعه کرده اید، می شود، عبارتند از”

  • عدم مرور تکرار
  • عدم تمرکز
  • کم خوابی
  • مشکلات در حافظه
  • عدم اعتماد به نفس

بسیاری از عوامل دیگر هستند که منجر به فراموشی می‌شوند، اما در این مقاله، ما به 15 دلیل که سبب فراموشی مطالب می‌شود، می‌پردازیم.

Why Do I Forget What I Study?

1. عدم مرور و تکرار

بر اساس منحنی فراموشی هرمان ابینگهاوس روانشناس آلمانی، شما 90 درصد از آموخته‌های خود را در عرض یک ماه فراموش خواهید کرد.

این بدان معنی است که مقدار اطلاعات حفظ شده پس از یادگیری به تدریج کاهش می‌یابد. زیرا اطلاعات جدید معمولاً در حافظه کوتاه مدت ذخیره می‌شود. از این رو، برای کمک به یادآوری مطالبی که مطالعه کرده‌اید، مرور و تکرار فرآیند خواندن بسیار مهم است.

مغز ما از طریق تکرار اطلاعات و تقویت آنها، خاطرات را تشکیل می‌دهد و عدم مرور و تکرار اطلاعات آموخته شده می‌تواند منجر به فراموشی شود.

توصیه می‌کنیم اطلاعاتی را که آموخته‌اید، مرتباً مرور و تکرار کنید تا آن‌ها را در حافظه خود تقویت کنید. برای مرور اطلاعات می‌توانید از تکنیک‌های زیر استفاده کنید:

  • 1. مرور یادداشت ها
  • 2. تمرین با فلش کارت
  • 3. بحث با دیگران مانند دوستان در مورد اطلاعات

هر چه بیشتر مرور کنید، منحنی فراموشی شما صاف‌تر می‌شود.

با مرور یادداشت‌هایی که حداقل دو بار در طول هفته انجام می‌شود، اطلاعات آموخته‌شده بهتر به حافظه بلندمدت خود اختصاص می‌یابند و 80 درصد از مطالب آموخته‌شده را حفظ می‌کنید، که تقریباً همان مقداری است که اگر آن‌ها را مرور نمی‌کنید، همه را فراموش می‌کردید.

اگر بتوانید یادداشت‌های خود حداقل سه بار در طول یک هفته مرور کنید، آنگاه راه را برای خود هموار‌تر می‌کنید، زیرا، می‌توانید 90 درصد از آموخته‌های خود را تا پایان ماه در حافظه خود حفظ کنید. با این استراتژی می‌توانید در هر آزمونی امتیاز بسیار خوبی کسب کنید.

علاوه بر این، ضروری است که جلسات مرور خود را در طول زمان قرار دهید. این به عنوان اثر فاصله‌گذاری شناخته می‌شود. یعنی شما بین جلسات مرور خود فاصله بیندازید. فاصله انداختن بین جلسات مرور در طول زمان منجر به حفظ اطلاعات می‌شود.

دلایل فراموشی مطالب مطالعه شده

2. عدم تمرکز

توانایی ما در حفظ اطلاعات به شدت تحت تأثیر سطح تمرکز در حین مطالعه است. اگر به راحتی حواس شما پرت می‌شود، احتمال کمتری دارد که اطلاعات را حفظ کنید.

چه در حال آماده شدن برای امتحان نهایی یا کنکور باشید، ایجاد محیطی ساکت که عاری از عوامل حواس پرتی مانند سر و صدا، رسانه‌های اجتماعی یا موبایل و… باشد، ضروری است.

علاوه بر این، اطمینان حاصل کنید که در حین مطالعه از انجام چند کار خودداری کنید. چندوظیفه‌ای به این معنی است که شما کاملاً روی چیزی که قصد یادگیری آن را دارید، متمرکز نیستید.

مطالعات نشان می‌دهد که انجام چند کار در حین مطالعه یا انجام تکالیف می‌تواند تأثیر منفی بر یادگیری داشته باشد. وقتی حواس‌تان پرت می‌شود، اطلاعات کمتری را حفظ می‌کنید.

اگر متوجه شدید که حواس‌تان پرت می‌شود، توصیه می‌کنیم از تکنیک‌هایی مانند تنفس عمیق، مدیتیشن یا تمرکز حواس برای بهبود تمرکز و تمرکز استفاده کنید.

 

3. ترس از امتحان و اضطراب

ترس از امتحان و اضطراب یکی از دلایل اصلی فراموش کردن آموخته‌های افراد است.

در طول امتحانات پایان ترم به دلیل رقابت شدید، دانش آموزان برای عملکرد خوب و کسب نمرات بالا تحت فشار هستند. این امر سبب می‌شود تا به جای تمرکز بر به خاطر سپردن اطلاعات، هدف اصلی رقابت با همسالان شود.

زمانی که در یک موقعیت استرس‌زا قرار داریم، مانند امتحانات پایان ترم، بدن ما هورمون‌های استرس مانند کورتیزول ترشح می‌کند که در بازیابی حافظه اختلال ایجاد می‌کند. به همین دلیل است که ممکن است یادآوری اطلاعات در طول امتحانات یا سایر شرایط پرفشار برای شما چالش برانگیز باشد.

برای کاهش اثرات اضطراب بر حافظه، می‌توانید مکانیسم‌های مقابله‌ای سالم مانند تنفس عمیق و تمرکز حواس را برای آرام کردن ذهن و کاهش استرس اتخاذ کنید. ورزش منظم، رژیم غذایی سالم و خواب کافی نیز می‌تواند به کاهش اضطراب و بهبود توانایی درک شما کمک کند.

Why Do I Forget What I Study?

4. کم خوابی

اگر یادآوری مطالبی که مطالعه کرده‌اید، برای شما دشوار است، ساعات خواب خود را بررسی کنید. شاید شما نیاز به خواب کافی داشته باشید.

مطالعات نشان می‌دهد افرادی که کم خواب هستند در تست‌های حافظه عملکرد بدتری نسبت به افرادی که استراحت کافی داشته‌اند، دارند.

بسیاری از دانش‌آموزان تمایل دارند این‌بخش از زندگی خود را نادیده بگیرند، اما خواب نقش مهمی در تثبیت خاطرات، تقویت ارتباطات بین نورون‌ها در مغز و بهبود بهره‌وری دارد. وقتی به اندازه کافی نمی‌خوابیم، توانایی ما در به خاطر آوردن اطلاعات مختل شود.

علاوه بر این، کم خوابی می‌تواند منجر به کاهش عملکرد شناختی شود و تمرکز و حفظ اطلاعات در حین مطالعه را دشوارتر کند.

برای مبارزه با اثرات کم خوابی، اولویت‌بندی خواب کافی در هر شب ضروری است. هفت تا نه ساعت خواب در روز می‌تواند به بهبود حافظه و عملکرد کلی شناختی کمک کند. تنظیم برنامه خواب منظم، اجتناب از مصرف کافئین و سایر محرک‌ها قبل از خواب و ایجاد یک محیط خواب آرام مفید است.

Why Do I Forget What I Study?

5. بلوک حافظه و تداخل

بلوک‌های حافظه و تداخل نیز منجر به فراموشی می شوند:

  • 1. بلوک‌های حافظه زمانی رخ  ی‌دهند که برای به خاطر آوردن اطلاعاتی که قبلاً یاد گرفته‌ایم تلاش می‌کنیم. این می‌تواند به دلیل عوامل متعددی از جمله عدم توجه، کدگذاری ضعیف و مرور نکردن باشد، به جای اطلاعات اصلی، اطلاعات مشابهی به ذهن می‌رسد.
  • 2. از سوی دیگر، تداخل زمانی رخ می‌دهد که اطلاعات جدید با اطلاعات آموخته شده قبلی در تضاد باشد و یادآوری هر یک از اطلاعات را به چالش بکشد.

دو نوع تداخل وجود دارد:

فعال

تداخل عطف به اطلاعات گذشته

تداخل فعال زمانی رخ می‌دهد که اطلاعات آموخته شده قبلی در یادآوری اطلاعات جدید اختلال ایجاد کند. از سوی دیگر، تداخل عطف به اطلاعات گذشته زمانی اتفاق می‌افتد که دانش جدید با یادآوری اطلاعات قبلی تداخل کند.

برای غلبه بر بلوک‌های حافظه و تداخل، استفاده از تکنیک‌هایی مانند تکرار فاصله‌دار برای تقویت حافظه، تکه تکه کردن اطلاعات برای سازمان‌دهی آن‌ها مفید است و به یاد آوردن آنها را آسان‌تر می‌کند.

علت فراموش کردن مطالبی که آموخته‌اید، چیست

6. عدم اعتماد به نفس

عدم اعتماد به نفس می‌تواند دلیلی برای فراموش کردن مطالبی باشد که مطالعه می‌کنید.

وقتی به توانایی خود در به خاطر آوردن اطلاعات اعتماد ندارید، ممکن است در همان وهله اول تلاش لازم برای حفظ اطلاعات را انجام ندهید. این منجر به درک ضعیف و چرخه منفی فراموشی و شک به توانایی خود می‌شود.

علاوه بر این، عدم اعتماد به نفس می‌تواند بر انگیزه شما برای مطالعه یا ایجاد عادات مطالعه خوب تأثیر بگذارد. این عامل منجر به عملکرد ضعیف در طول امتحانات یا سایر موقعیت‌های پر فشار می‌شود.

اما دلایل عدم اعتماد به نفس چه می‌تواند باشد؟

عدم اعتماد به نفس می‌تواند نتیجه موراد زیر باشد:

  • اضطراب
  • تصور منفی از خود
  • شک به خود
  • ترس از شکست
  • عدم آمادگی

ایجاد اعتماد به نفس برای غلبه بر این چالش بسیار مهم است. این ضرب المثل را به خاطر بسپارید که «اگر موفق به برنامه‌ریزی نشدید، پس برای شکست برنامه‌ریزی می‌کنید». در این صورت، اگر نتوانستید آماده شوید، پس برای شکست آماده باشید. » هیچ چیز بهتر از آمادگی برای یک آزمون، امتحان یا جلسه کاری به کمبود اعتماد به نفس غلبه نمی‌کند.

در حین آماده کردن خود برای تقویت اعتماد به نفس، خود را امتحان کنید، مطالب آموخته شده را به طور منظم مرور کنید. این به بهبود حافظه و ایجاد اعتماد به نفس در یادآوری اطلاعات کمک می‌کند.

علاوه بر این، همانطور که مطالعات نشان می‌دهد، ایجاد یک تصویر مثبت از خود و درک اینکه همه فراموش می‌کنند، مفید است. ذهنیت رشد را در پیش بگیرید، اشتباهات را به عنوان فرصتی برای یادگیری بپذیرید و به جای کمال، بر روند بهبود تمرکز کنید.

Why Do I Forget What I Study?

7. عدم توجه در کلاس

یکی دیگر از دلایلی که دانش آموزان آنچه را که مطالعه می‌کنند را فراموش می‌کنند، عدم توجه آنها در طول کلاس است.

هنگامی که ما در هنگام گوش دادن یا مطالعه مطالب به طور کامل توجه نمی‌کنیم، مغز ما اطلاعات را به طور موثر پردازش نکرده و منجر به فراموشی می‌شود. این امر می‌تواند به دلایل زیادی رخ دهد، از جمله عدم علاقه به موضوع تدریس شده و حواس پرتی.

 برای مبارزه با این موضوع، شرکت فعالانه در یک کلاس با یادداشت‌برداری  تمرین یادگیری فعال با پرسیدن سوال و شرکت در بحث بسیار مهم است.

همچنین برای از بین بردن عوامل حواس پرتی با خاموش کردن تلفن هنگام مطالعه مفید است. تمرکز، یادداشت‌برداری و درگیر شدن عمدی با مطالب، شانس شما را برای یادگیری و حفظ اطلاعات افزایش می‌دهد و احتمال فراموشی را کاهش می‌دهد.

Why Do I Forget What I Study?

8. سبک یادگیری نامناسب داشته باشید.

یک استراتژی موثر مطالعه برای کمک به یادآوری آموخته‌های قبلی این است که قبل از خواب و بعد از بیدار شدن دوباره آن مطلب را مطالعه کنید. عدم اجرای این استراتژی یکی از دلایلی است که فراموش می‌کنید.

مغز انسان اطلاعات آموخته شده در طول خواب را پردازش و یکپارچه می‌کند و خواب را به زمان حیاتی برای شکل گیری و تثبیت حافظه تبدیل می‌کند.

مطالعه قبل از خواب و مدت کوتاهی پس از بیدار شدن می‌تواند به تقویت آموخته‌های شما کمک کند و یادآوری اطلاعات را آسان‌تر کند.

همچنین، پس از بررسی مطالب، از انجام هرگونه فعالیتی که می‌تواند خواب شما را مختل کند، مانند استفاده از دستگاه تلفن همراه یا نوشیدن کافئین خودداری کنید. در عوض، یک محیط خواب آرام که به خواب آرام و بهبود حافظه کمک می‌کند، فراهم کنید.

این استراتژی را در برنامه روزانه خود بگنجانید و ببینید فراموشی دیگر برای شما یک جوک است! زیرا حافظه شما بهبود می‌یابد و عملکرد تحصیلی بهتری خواهید داشت.

Why Do I Forget What I Study?

10. خود را در محیط‌های مشابه محیط امتحان محک نزده اید.

یکی دیگر از دلایلی که دانش آموزان ممکن است آنچه را که مطالعه می‌کنند فراموش کنند، عدم آزمایش خود در محیط‌های مشابه محیط امتحان است.

حافظه و توانایی ما در به خاطر آوردن اطلاعات می‌تواند تحت تأثیر زمینه‌ای باشد که در آن اطلاعات را یاد گرفته‌ایم. بنابراین، تمرین یادآوری اطلاعات در محیطی مشابه با محیطی که در آن امتحان خواهید داد، ضروری است.

این مورد می‌تواند شامل ایجاد آزمون‌های آزمایشی یا تست‌های تمرینی یا مطالعه در محیطی مشابه با محیطی باشد که در آن امتحان خود را می‌دهید. انجام این کار به تقویت حافظه =کمک می‌کند.

علاوه بر این، ارزیابی منظم خود در طول دوره تحصیلی به شناسایی مشکلات درسی شما کمک می‌کند و به شما این امکان را داده تا قبل از امتحان نهایی آنها را برطرف کنید.

بانک سوال گزینه دو جامع ترین بانک سوال برای آمادگی داوطلبین کنکوری است.

Why Do I Forget What I Study?

11. سبک یادگیری خود را ندانید

هر فردی سبک یادگیری منحصر به فردی دارد و برای مطالعه مؤثر، مهم است که نقاط قوت و ضعف خود را درک کنید. برخی افراد یادگیرنده دیداری هستند، برخی دیگر یادگیرنده شنیداری هستند و برخی ممکن است یادگیری عملی یا حرکتی را ترجیح دهند.

با شناخت سبک یادگیری خود، می‌توانید روش‌های مطالعه را متناسب با نقاط قوت تنظیم کنید و حفظ اطلاعات را آسان‌تر کنید. به عنوان مثال، یادگیرندگان دیداری ممکن است از ایجاد فلش کارت یا رسم نمودار سود ببرند، در حالی که یادگیرنده شنوایی ممکن است ضبط فایل صوتی یا تمرین با یک دوست را ترجیح دهند.

علاوه بر این، درک سبک یادگیری می‌تواند به شما در شناسایی عادات مطالعه‌ای که موثر نیست، کمک کند. به عنوان مثال، یک یادگیرنده بصری ممکن است با گوش دادن به فایل صوتی‌هایی که عمدتا شنیداری هستند، مشکل داشته باشد.

پیدا کردن سبک یادگیری و تطبیق آن با روال مطالعه شخصی می‌تواند حافظه را بهبود بخشد و فراموشی را کاهش دهد.

Why Do I Forget What I Study?

12. عادات خوب مطالعه نداشته باشید.

عادات مطالعه موثر، مانند تعیین زمان اختصاصی برای مطالعه، مرور منظم مطالب و استفاده از روش‌های مختلف برای تقویت اطلاعات، برای حفظ اطلاعات و جلوگیری از فراموشی بسیار مهم است.

دانش‌آموزانی که عادات خوب مطالعه ندارند، ممکن است درک مطالب برای ان‌ها سخت باشد و در خاطر آوردن اطلاعات با مشکل مواجه شوند.

برای ایجاد عادات مطالعه خوب، داشتن یک سبک مطالعه ساختاریافته، استفاده از روش‌های مختلف مطالعه برای تقویت اطلاعات و مرور منظم مطالب، مهم است.

با حفظ عادات خوب مطالعه، دانش آموزان می‌توانند حافظه خود را بهبود بخشند و احتمال فراموشی را کاهش دهند.

 

Why Do I Forget What I Study?

13. ناتوانی در بررسی دقیق، ارتباط دهی و توضیح اطلاعات

ناتوانی در بررسی دقیق، ارتباط، و توضیح دقیق اطلاعاتی که مطالعه می‌کنید نیز سبب فراموشی می‌شود. یادگیری یک فعالیت ثابت نیست. مغز شما دائماً سعی می‌کند آنچه را که یاد می‌گیرید و آنچه قبلاً می‌دانید به هم مرتبط کند.

بررسی دقیق اطلاعات، پیوند آن‌ها با دانش موجود و تشریح جزئیات می‌تواند به تقویت حافظه و بهبود درک شما از مطالب کمک کند.

مثلاً هنگام مطالعه از خود سؤال کنید که چرا، چیست و چگونه. با بررسی جزئیات اطلاعات با استفاده از پرسش‌های چرا، چیست و چگونه، به مغز خود اجازه می‌دهید تا آنچه را که یاد می‌گیرید بهتر درک کند.

این روش به ایجاد چارچوبی برای یادگیری و بهبود حفظ حافظه کمک می‌کند. علاوه بر این، پیوند دادن اطلاعات جدید با آنچه از قبل می‌دانید، می‌تواند به مغز در به خاطر سپردن شباهت‌های بین فرآیندها و اطلاعات کمک کند.

Why Do I Forget What I Study?

14. تغذیه یا رژیم غذایی ناسالم

ممکن است برای شما خنده دار باشد، اما حقیقت دارد. رژیم غذایی می‌تواند به توانایی ما در یادگیری و به خاطر سپردن آنچه آموخته‌ایم، کمک کند.

مغز ما برای عملکرد صحیح به مواد مغذی و ویتامین‌های ضروری نیاز دارد و یک رژیم غذایی ناسالم می‌تواند بر توانایی تمرکز شما تأثیر منفی بگذارد که آن نیز به نوبه خود بر توانایی شما در حفظ اطلاعات تأثیر می‌گذارد.

مطالعات نشان داده‌اند که رژیم غذایی سرشار از قند، چربی‌های ناسالم و غذاهای فرآوری شده می‌تواند عملکرد حافظه و تمرکز را کاهش دهد. در مقابل، رژیم غذایی سرشار از سبزیجات، میوه‌ها، غلات کامل و اسیدهای چرب امگا 3 می‌تواند عملکرد حافظه و تمرکز را بهبود بخشد.

مهم است که یک رژیم غذایی متعادل برای تامین موادمغذی ضروی مغز داشته باشید.

 

Why Do I Forget What I Study?

15. ناتوانی در آموزش آنچه یاد گرفته اید

دلیل نهایی فراموش کردن آنچه که مطالعه می‌کنید، ناتوانی در آموزش آنچه یاد گرفته‌اید است.

آموزش آنچه که به تازگی آموخته‌اید به دیگران می‌تواند به تقویت اطلاعات در ذهن کمک کند و به خاطر سپردن آن در آینده آسان‌تر شود.

وقتی به شخص دیگری آموزش می‌دهید، باید به طور متفاوت به اطلاعات فکر کنید، ارتباط برقرار کنید و مطالب را به زبان خودتان و به گونه‌ای توضیح دهید که طرف مقابل بتواند آن را بفهمد.

این فرآیند به شما کمک می‌کند تا اطلاعات را بهتر درک کرده و همچنین اطلاعات را در حافظه به یاد ماندنی‌تر می‌کنید.

به‌علاوه، وقتی به شخص دیگری آموزش می‌دهید، احتمالاً با سؤالات یا شکاف‌هایی در دانش خود مواجه می‌شوید که می‌تواند به شما در شناسایی موضوعاتی که نیاز به بررسی یا مطالعه بیشتر دارید، کمک کند.

مرور مطالب از این طریق حافظه شما را تقویت کرده و به خاطر سپردن آنها را در آینده آسان‌تر می‌کند.

Why Do I Forget What I Study?

علت فراموشی مطالبی که مطالعه می‌کنید؟

فراموش کردن مطالبی که مطالعه می‌کنیم یک مشکل رایج است که می‌تواند ناشی از عوامل مختلفی باشد، از جمله عدم توجه در کلاس، آزمایش نکردن خود در محیط‌های مشابه با محیط امتحان، عدم رعایت عادات خوب مطالعه و عدم تمرکز و….

درک اینکه چرا فراموش می‌کنیم برای بهبود حافظه و مطالعه هوشمندانه بسیار مهم است.

فارغ از اینکه دانش آموز چه پایه‌ای هستید، به دنبال بهبود حافظه و عادات مطالعه خود باشید. به یاد داشته باشید که بر روی مطالب تمرکز کنید، با مطالب درگیر شوید، خواب کافی داشته باشید، عادات مطالعه مناسب را حفظ کنید و سالم غذا بخورید.

رعایت تمام نکات مطالعه ذکر شده در این مقاله به شما کمک می‌کند تا فراموشی را کاهش دهید و شانس خود را برای حفظ اطلاعات افزایش دهید.

علت فراموشی مطالبی که مطالعه می کنید، چیست؟ در قسمت نظرات با ما در ارتباط باشید و نظرات دوستان و سایر داوطلبین کنکوری را بشنوید.

پرسش و پاسخ

از تکرار برای ثبت اطلاعات در حافظه استفاده کنید. تکنیک تکرار می‌تواند شامل مواردی مانند فلش کارت، استفاده از نکات ساده در این مقاله و آزمون از خود باشد. مطالعه و تکرار خود را در فواصل زمانی انجام دهید و بین هر جلسه تکرار، فاصله‌ای اضافه کنید.

چند دلیل مختلف وجود دارد که چرا مغز فراموش می‌کند، اما علت اصلی آن عدم استفاده از اطلاعات آموخته شده است. واپاشی به از بین رفتن تدریجی اطلاعات در طول زمان اشاره دارد. وقتی برای اولین بار چیزی را یاد می‌گیریم، در حافظه کوتاه مدت ما ذخیره می‌شود که نسبتاً حجم کمی دارد و فقط می‌تواند مقدار محدودی اطلاعات را در خود جای دهد.

  • هر روز فعالیت بدنی داشته باشید.
  • از نظر ذهنی فعال بمانید.
  • وقت خود را با دیگران بگذرانید.
  • منظم بمانید
  • خوب بخوابید.
  • رژیم غذایی سالم داشته باشید.
  • بیماری‌های مزمن را مدیریت کنید.
نظرات و پرسش های خود را با ما در میان بگذارید...
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x