جستجو
Close this search box.
آموزش دروس پایه دهم
آموزش دروس پایه یازدهم
آموزش دروس پایه دوازدهم

میدان مغناطیسی یکنواخت

میدان مغناطیسی یکنواخت
میدان الکتریکی یکنواخت
فهرست مطالب

در این فیلم آموزشی با میدان مغناطیسی یکنواخت آشنا خواهید شد.

پخش ویدئو

میدان مغناطیسی یکنواخت

هرگاه در نقاط مختلف ناحیه‌ای از فضا جهت و اندازه میدان مغناطیسی یکسان باشد، در این صورت میدان مغناطیسی یکنواخت در آن ناحیه به وجود آمده است. ایجاد میدان مغناطیسی یکنواخت در ناحیه بزرگی از فضا بسیار دشوار است و در عمل امکان پذیر نمی‌باشد. با این وجود، می‌توان در ناحیه کوچکی مانند فضای بین دو سر یک آهنربای c شکل میدان مغناطیسی یکنواخت ایجاد کرد. البته در آهنربا هم در نواحی لبه قطب ها، میدان انحنا داشته و دیگر یكنواخت نیست. پس در آهنربا c هم میدان فقط در نواحی كه به لبه نزدیك نیستند یكنواخت است.

میدان الکتریکی یکنواخت
میدان مغناطیسی یكنواخت ساده‌ترین شكل میدان است. در میدان مغناطیسی یکنواخت شدّت و جهت میدان در ناحیه‌ای از فضا تغییر نمی‌كند.

میدان مغناطیسی یکنواخت میدانی است که خطوط میدانی موازی و هم فاصله دارد.

مثال

در اینجا تستی از جهت نیروی مغناطیسی وارد بر بار الکتریکی در حال حرکت برای شما مطرح می‌شود:

یک میدان مغناطیسی یکنواخت با اندازۀ 50 میلی‏‌ تسلا در راستای عمود بر صفحۀ xoy و به‏‌صورت درون‏سو برقرار است. اگر ذره‏ای با بار  20 میکرو کولن و سرعت v=(√3i + j)*104 متر بر ثانیه پرتاب شود، اندازۀ نیروی وارد بر آن چند نیوتون می‌‏شود؟

پاسخ: ابتدا بر اساس رابطه نیروی وارد بر ذره باردار را در میدان مغناطیسی یکنواخت محاسبه خواهیم کرد. با جایگذاری اعداد اندازه نیرو برابر با 2-10*2 خواهد شد. جهت نیرو در سمت چپ و رو به بالا خواهد بود و با محور y زاویه 30 درجه می‌سازد. برای مشاهده توضیحات کامل ویدئوی آموزشی را مشاهده نمایید.

برای آشنایی بیشتر با میدان الکتریکی یکنواخت ویدئو آموزشی را به طور کامل مشاهده کنید.

سوالات متداول

هرگاه در نقاط مختلف ناحیهای از فضا جهت و اندازه میدان مغناطیسی یکسان باشد، در این صورت میدان مغناطیسی را در آن ناحیه یکنواخت می‌گویند.

نظرات و پرسش های خود را با ما در میان بگذارید...
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x