جستجو
Close this search box.
آموزش دروس پایه دهم
آموزش دروس پایه یازدهم
آموزش دروس پایه دوازدهم

زمان سفارش کتاب های درسی دانش‌آموزان در سال تحصیلی 1403-1402

زمان سفارش کتاب های درسی دانش‌آموزان در سال تحصیلی 1403-1402
ثبت نام کتاب درسی دانش آموزان 1402-1403
فهرست مطالب

ثبت نام کتاب های درسی دانش آموزان در پایه های تحصیلی مختلف در سال 1403-1402 به صورت اینترنتی انجام می شود. ثبت نام کتاب های درسی به صورت اینترنتی برای دانش آموزان، اولیاء و مدارس با مزایایی همراه است. ثبت سفارش در یک سامانه یکپارچه سبب صرفه جویی در وقت و هزینه، امکان تحویل به موقع کتب درسی و نظارت بیشتر بر روند ثبت سفارش و توزیع آن انجام می شود تا هیچ دانش آموزی در هیچ نقطه ای از ایران بدون کتاب درسی نباشد. در این نوشتار قصد داریم به طور کامل شرایط سفارش کتاب های درسی برای تمامی دوره های تحصیلی بپردازیم.

با گزینه دو همراه باشید.

کتاب های درسی

با توجه به زمان اعلام شده توسط آموزش و پرورش، زمان ثبت نام کتاب های درسی پایه های تحصیلی از 9 اردیبهشت ماه 1402 آغاز می شود.

نحوه سفارش کتاب های درس دانش آموزان تمامی مقاطع تحصیلی سال 1403-1402

سامانه فروش و توزیع مواد آموزشی ثبت سفارش و توزیع کتاب های درسی سال تحصیلی 1402-1403  را آغاز کرده است. افراد توجه داشته باشند که هر چه سریعتر برای ثبت نام اقدام کنند. نحوه شیوه سفارش کتاب های درسی دانش آموزان تمامی دوره های تحصیلی به شرح زیر است:

  • ورود به سامانه فروش و توزیع مواد آموزشی به نشانی ir
  • ورود به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند به نشانی gov.ir
  • ورود به پنجره واحد خدمات الکترونیک وزارت آموزش و پرورش به نشانی medu.ir
کتاب های درسی دوره ابتدایی

مراحل ثبت سفارش کتاب های درسی دانش آموزان سال تحصیلی 1403-1402

در زیر مراحل ثبت سفارش کتب درسی برای دانش آموزان پایه های تحصیلی مختلف در سال تحصیلی 1403-1402 مشخص شده است:

  • ورود به سامانه های مذکور
  • ثبت اطلاعات نام کاربری و رمز عبور
  • تکمیل فرم ثبت نام
  • پرداخت قیمت خرید کتاب های درسی
  • تکمیل سفارش

توجه داشته باشید که زمان ثبت نام کتاب های درسی هر پایه با سایر پایه ها متفاوت است.

جدول زمانی ثبت سفارش کتاب های درسی دانش آموزان سال تحصیلی 1403-1402

براساس جدول تقویم زمانی زیر باید نسبت به ثبت سفارش کتاب های درسی در سال تحصیلی 1402-1403 برای دانش آموزان اقدام شود. در صورتی که دانش آموزی موفق به قبولی در پایه فعلی نشد، در بازه زمانی اصلاح سفارش امکان تغییر پایه وجود خواهد داشت. 

تقویم زمانی سفارش کتاب های درسی برای تمامی پایه های تحصیلی
عنوان فعالیت دوره تحصیلی زمان شروع زمان پایان
ثبت سفارش گروهی و انفرادی پایه های تحصیلی: آمادگی 2 (استثنائی) - اول 2 (استثنائی) - اول 3(استثنائی) - اول تکمیلی (استثنائی) - دوم تا ششم- هشتم تا نهم- یازدهم و دوازدهم 1402/02/09 1402/03/26
آمادگی 1 (استثنائی) - اول 1 (استثنائی) - اول مقدماتی (استثنائی) - پایه اول ابتدایی 1402/04/05 1402/06/10
پایه های تحصیلی هفتم، دهم 1402/04/05 1402/06/10
اصلاح سفارش تمامی دوره های تحصیلی 1402/04/18 1402/06/31
توزیع منطقه به مدرسه تمامی دوره های تحصیلی 1402/06/11 1402/06/31
توزیع مدرسه به دانش آموز تمامی دوره های تحصیلی 1402/06/18 1402/07/01

نکته مهم در مورد ثبت سفارش کتاب های درسی برخی از پایه های تحصیلی در سال تحصیلی 1403-1402

کتاب های درسی دانش آموزان برخی از دوره های تحصیلی زیر بعد از ثبت نام در سامانه از طریق مدرسه محل تحصیل آنان که در سفارش دانش آموز قید شده است، توزیع می شود. یعنی توزیع کتب در مدرسه محل تحصیل انجام می شود. در زیر این دوره های تحصیلی ذکر شده است:

  • آموزش ابتدایی
  • متوسط دوم شاخه های فنی و حرفه ای
  • کاردانش
  • رشته معارف اسلامی
  • کتاب های تحصیلی دوره اول متوسط ویژه دانش آموزان استعدادهای درخشان
ثبت نام کتاب درسی دانش آموزان 1402-1403

نکات مهم قابل توجه اولیاء گرامی جهت سفارش کتاب های درسی دانش آموزان سال تحصیلی 1403-1402

دانش آموزان و اولیاء گرامی لازم است برخی از نکات مهم جهت سفارش کتاب های درسی دانش آموزان را مورد توجه قرار دهند:

  1. سفارش گروهی کتاب های درسی دانش آموزان سال 1403-1402 از طریق مدرسه محل تحصیل انجام می شود. اما اگر شما تمایل دارید به صورت انفرادی کتب درسی را ثبت نام کنید، در هر دو صورت باید برای تحویل گرفتن کتاب های درسی به مدرسه مراجعه کنید.
  2. دانش آموزان و اولیاء گرامی اگر تمایل داشته باشند، می توانند از طریق سامانه های ذکر شده نسبت به ثبت سفارش انفرادی اقدام کنند. جهت ورود به سامانه فروش و توزیع مواد آموزشی باید اطلاعات زیر وارد شود:
  • نام کاربری: کد ملی دانش آموز
  • رمز عبور: شش رقم سمت راست سریال شناسنامه دانش آموز
  1. دانش آموزان و اولیاء آنان باید برای ثبت سفارش کتاب درسی براساس پایه و رشته تحصیلی در زمانبندی تعیین شده به سامانه مراجعه کنند.
  2. با توجه به اینکه در حال حاضر امکان ثبت نام مجدد برای دانش آموزان وجود ندارد، لذا باید در اسرع وقت برای ثبت نام اقدام کرد.
  3. دانش آموزان و اولیاء صرفا موظف به پرداخت هزینه مصوب کتاب درسی برابر با قیمت پشت جلد کتاب هستند. قیمت پشت کتاب در سامانه فروش و توزیع مواد آموزشی ثبت شده است. دریافت هر گونه وجه اضافی تخلف محسوب شده و پیگرد قانونی به همراه خواهد داشت.
  4. به دلیل الکترونیکی بودن فرایند ثبت سفارش، مشاهده و کنترل تمامی مراحل ثبت سفارش امکان پذیر است.

ثبت سفارش در سامانه فروش و توزیع مواد آموزشی فقط در صورتی امکان پذیر است که ثبت نام دانش آموز توسط مدرسه برای سال تحصیلی 1402 – 1401 در سامانه سیدا نهایی شده باشد.

نکات مهم قابل توجه مدیران مدارس جهت سفارش کتاب های درسی دانش آموزان سال تحصیلی 1402-1403

مدیران محترم مدارس بهتر است قبل از ثبت سفارش کتاب های درسی دانش آموزان نکات زیر را مورد توجه قرار دهند:

  1. مدارس باید هر چه سریعتر با ورود به سامانه فروش و توزیع مواد آموزشی، نسبت به ثبت سفارش گروهی کتاب های درسی دانش آموزان اقدام کنند. البته همان طور که بیان شد، دانش آموزان و اولیای آن ها در صورت تمایل می توانند به ثبت سفارش انفرادی اقدام کنند.
  2. مدیران می توانند در سامانه فروش و توزیع مواد آموزشی و از منوی «آمار فروش مدرسه» تعداد دانش آموزان باقی مانده که سفارش کتاب درسی برای آن ها لحاظ نشد است را مشاهده کرده و جهت ثبت سفارش آنان اقدام نمایند.
  3. با توجه به روند الکترونیکی بودن فرایند فروش و توزیع کتاب های درسی دانش آموزان، تمامی مراحل ثبت سفارش کتاب درسی دانش آموزان از طریق سایت امکان پذیر است. لذا درخواست پرینت برگ سفارش کتاب درسی از دانش آموز یا اولیای آنان ممنوع است.
  4. مدارس می توانند از طریق سامانه سیدا به سامانه فروش و توزیع مواد آموزشی دسترسی داشته باشند.
  5.  

ثبت سفارش تک جلدی کتاب های درسی ویژه معلمان و دانش آموزان از طریق سامانه فروش و توزیع مواد آموزشی امکان پذیر است.

زمان تحویل کتاب های درسی 1403-1402 از اداره آموزش و پروش منطقه به مدرسه

زمان تحویل کتاب های درسی از اداره آموزش و پرورش منطقه به مدرسه براساس سفارش های فردی و گروهی انجام شده در سامانه معین خواهد شد.

نحوه خرید کتاب درسی برای دانش آموزانی که از ثبت نام کتب جامانده اند.

در صورتی که دانش آموزان در بازه زمان تعیین شده برای ثبت نام کتاب درسی سال جاری موفق به ثبت سفارش نشده اند، می توانند با مراجعه به نشانی azad.irtextbook.ir اقدام به خرید کتاب های درسی مورد نظر خود کنند. همچنین متقاضیانی که به دنبال خرید کتاب های درسی مقاطع مختلف به صورت کامل یا تک جلدی هستند نیز می توانند از همین طریق برای ثبت نام اقدام کنند.

پرسش و پاسخ

در سال های قبل ثبت نام کتاب های درسی معمولا تا قبل از مهر ماه تمدید شده است. اما برای سال تحصیلی آینده اطلاعاتی در دست نیست.

دانش آموزان و اولیاء بعد از ورود به سامانه باید قیمت مصوب تعیین شده را برای خرید کتاب در سامانه پرداخت کنند.

مدرکی برای ثبت نام کتب درسی دانش آموزان نیاز نیست. زیرا ثبت نام به صورت اینترنتی بوده و باید بعد از ورود به سامانه اطلاعات دانش آموزان تکمیل شود.

نظرات و پرسش های خود را با ما در میان بگذارید...
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x