جستجو
Close this search box.
آموزش دروس پایه دهم
آموزش دروس پایه یازدهم
آموزش دروس پایه دوازدهم

نمرات کنکور سراسری چگونه محاسبه می‌شود؟

نمرات کنکور سراسری چگونه محاسبه می‌شود؟
نمرات کنکور سراسری چگونه محاسبه می‌شود؟
فهرست مطالب

تحلیل نمرات کنکور سراسری یکی از مواردی است که داوطلبان باید در مورد آن اطلاعات درست و کافی داشته باشند. تحلیل نمرات کنکور سراسری برای داوطلبین از جهت های زیادی اهمیت دارد. یکی از مهم‌ترین دلایل تحلیل نمرات کنکور سراسری انتخاب رشته اصولی و صحیح است. در این نوشتار همراه شما هستیم تا در رابطه نمره کل نهایی کنکور سراسری و نحوه تحلیل نمرات مطالبی ارائه دهیم تا شما با نحوه محاسبه نمره کل کنکور ۱۴۰۲ آشنا شوید.

با گزینه دو همراه باشید.

نمرات کنکور سراسری چگونه محاسبه می‌شود؟

نمره کل نهایی داوطلب چگونه محاسبه می شود؟

برای هر داوطلب یک نمره کل سابقه تحصیلی و یک نمره کل آزمون اختصاصی (نمره کنکور) در نظر گرفته می شود:

پس از محاسبه نمره کل سابقه تحصیلی و نمره کل آزمون اختصاصی، این دو نمره با هم ترکیب می شود و نمره کل نهایی داوطلب محاسبه می شود.

ضرایب دروس تخصصی و عمومی در کنکور سراسری ۱۴۰۲ چگونه محاسبه می شود؟ ​

در ادامه نحوه محاسبه دروس تخصصی و عمومی برای نظام های ( 3-3-6 و نظام سالی واحدی / ترمی واحدی ) برای گروه های آزمایشی مختلف در کنکور سراسری ۱۴۰۲ ارائه شده است.

ضرایب دروس نظام 3-3-6 برای گروه های آزمایشی علوم ریاضی، علوم تجربی، علوم انسانی​

سهم نمرات کل سابقه تحصیلی پایه دوازدهم  نظام جدید (۳-۳-۶) در گروه های آزمایشی علوم ریاضی، علوم تجربی و علوم انسانی برای کنکور سراسری ۱۴۰۲ با میزان ۴۰ درصد با تأثیر قطعی است.

ضرایب دروس نظام (( 3-3-6 و نظام سالی واحدی / ترمی واحدی ) برای گروه های آزمایشی علوم ریاضی، علوم تجربی، علوم انسانی

میزان تأثیر سوابق تحصیلی نظام ( 3-3-6 و نظام سالی واحدی / ترمی واحدی ) در زیر ذکر شده است:

مجموع میزان تأثیر سوابق تحصیلی دیپلم و پیش دانشگاهی نظام( 3-3-6 و نظام سالی واحدی / ترمی واحدی ) به میزان ۴۰ درصد (30+10) با تأثیر قطعی در نمره کل سابقه تحصیلی است.

ضرایب دروس نظام ( 3-3-6 و نظام سالی واحدی / ترمی واحدی ) برای گروه های آزمایشی هنر و زبان های خارجی کنکور سراسری

سهم نمره کل سابقه تحصیلی پایه دوازدهم نظام (۳-۳-۶)  و نمره کل سابقه تحصیلی دیپلم و پیش دانشگاهی نظام (سالی واحدی/ترمی‌واحدی) در گروه های آزمایشی هنر و زبان های خارجی کنکور سراسری ۱۴۰۲ به میزان ۲۶ درصد با تأثیر قطعی است.

 برای گروه های هنر و زبان های خارجی فقط سابقه دروس عمومی در نمره کل سابقه تحصیلی محاسبه شده و مابقی به سهم نمره کل آزمون اختصاصی (کنکور) اضافه می شود.

نحوه محاسبه سوابق تحصیلی دانش آموزان نظام قدیم و یا فارغ التحصیلان هنرستانی در کنکور ۱۴۰۲

همه داوطلبان نظام قدیم و فارغ التحصیلان هنرستانی باید دارای سوابق تحصیلی کامل برای دروس عمومی و تخصصی برای گروه آزمایشی درخواستی باشند. به طور کلی داوطلبین زیر باید برای ایجاد یا ترمیم سابقه تحصیلی خود اقدام کنند:

اگر داوطلبین نامبرده در بالا در همه یا برخی از دروس سابقه تحصیلی ندارند، باید نسبت به ایجاد و ترمیم سوابق تحصیلی خود از طریق سامانه آموزش و پرورش اقدام کنند. به طور کلی همه ی داوطلبان در تمامی شاخه های نظری، فنی و حرفه‌ای و کار و دانش در (تمام نظام های آموزش و پرورش و طلاب)  باید برای ایجاد یا ترمیم سابقه تحصیلی دروس عمومی یا تخصصی خود اقدام کنند.

 برای گروه های هنر و زبان های خارجی فقط سابقه دروس عمومی در نمره کل سابقه تحصیلی محاسبه شده و مابقی به سهم نمره کل آزمون اختصاصی (کنکور) اضافه می شود.

نمرات کنکور سراسری چگونه محاسبه می‌شود؟

آیا دروس عمومی در آزمون اختصاصی (کنکور) ۱۴۰۲ تأثیر دارد؟

براساس مصوب شورای عالی، آزمون سراسری ۱۴۰۲ فقط برای دروس تخصصی هر یک از گروه های آزمایشی برگزار می شود؛ بنابراین دروس عمومی در کنکور ۱۴۰۲ لحاظ نشده اند. اما نمرات دروس عمومی در سابقه تحصیلی داوطلبان تاثیر گذاشته و در نمره کل سابقه تحصیلی محاسبه می شود.

به همین دلیل است که همه داوطلبان (اعم از دانش آموزان و فارغ التحصیلان شاخه های نظری، فنی حرفه‌ای و کار و دانش در تمامی نظام های آموزش و پرورش و طلاب) باید در دروس عمومی، سابقه تحصیلی داشته باشند.

در صورتی که داوطلبین در یک یا چند درس عمومی فاقد سابقه تحصیلی باشند و برای ایجاد سابقه تحصیلی اقدام نکنند، نمره آن درس عمومی در محاسبه نمره سابقه تحصیلی، صفر لحاظ می شود.

منظور از نمره خانم کنکور دی و تیرماه ۱۴۰۲ چیست؟

کارنامه نوبت اول کنکور سراسری دی ماه ۱۴۰۲ که منشتر شد، برخلاف سال های گذشته، تنها نمرات خام دروس داوطلب در هر درس را مشخص کرده بود.

اگر بخواهیم به سادگی این نمره خام را توصیف کنیم، به مثال زیر توجه کنید:

برای مثال برای یک گروه کلاسی دو امتحان ریاضی برگزار شده است. میانگین نمرات دانش آموزان در امتحان سختتر ۱۳ و در امتحان ساده‌تر ۱۷ است. یکی از دانش آموزان در امتحان اول نمره ۱۵ و در امتحان دوم نمره ۱۶ کسب کرده است.

حال اگر بخواهیم نمره این دانش آموز را در دو امتحان مقایسه کنیم، شاید بگوییم دانش آموز در امتحان ساده‌تر ۱۶ کسب کرده که از نمره  ۱۵ در امتحان سختتر بالاتر است، پس او در امتحان دوم(ساده تر) بهتر عمل کرده است. این نتیجه گیری غلط است! برای محاسبه نمره خام باید از فرمول روبه رو کمک گرفت. با محاسبه نمره خام می توان نتیجه گرفت که دانش آموز در امتحان اول که 15 کسب کرده، موفق تر عمل کرده است.

نمرات کنکور سراسری چگونه محاسبه می‌شود؟

نمره خام محدوده‌ای بین ۳۳- و ۱۰۰ دارد. زیرا اگر داوطلب به‌تمامی سؤالات یک درس پاسخ صحیح داده باشد نمره ۱۰۰ و اگر به همه سؤالات پاسخ غلط داده باشد، نمره 33- به دست می‌آورد. در کارنامه کنکور دی و تیر ماه ۱۴۰۲ نیز نمرات خام ذکر می شود که از فرمول بالا برای محاسبه نمره خام استفاده می شود.

نمره تراز در کنکور ۱۴۰۲ چیست؟

زمانی که نمره خام داوطلب در همان درس با سایر داوطلبین مقایسه می شود، نمره جدیدی تحت عنوان تراز یا نمره تراز شکل می گیرد. هر چقدر تراز داوطلب در آزمون بالاتر باشد، رتبه بهتری کسب می کند و شانس قبولی بیشتری برای پذیرش در رشته و دانشگاه‌های برتر خواهد داشت. با نمره تراز است که می توان در مورد وضعیت داوطلب در کنکور نظرسنجی کرد، زیرا نمره خام به تنهایی کمکی برای تحلیل وضعیت داوطلب نمی‌کند.

نمرات کنکور سراسری چگونه محاسبه می‌شود؟

نحوه محاسبه نمره کل کنکور ۱۴۰۲ برای شرکت در گروه های آزمایشی مختلف

هر داوطلب مختار به شرکت در یک یا هر دو نوبت آزمون سراسری ۱۴۰۲ است. به صورت کلی برای محاسبه نمره کل کنکور ۱۴۰۲ سه حالت زیر رخ می‌دهد:

پرسش و پاسخ

نمره تراز از نمره خام به دست می‌آید. بعد از محاسبه نمره خام برای هر درس و مقایسه نمرات خام هر درس با نمرات سایر داوطلبین در همان درس، تراز یا نمره تراز به دست می‌آید.

نمره کل نهایی داوطلب متشکل از نمره کسب شده در آزمون و نمرات سوابق تحصیلی است.

هر داوطلب مختار به شرکت در یک یا هر دو نوبت کنکور سراسری ۱۴۰۲ است. در این صورت آزمونی که داوطلب در آن نمرات بالاتری کسب کرده است را لحاظ می کند.

اگر داوطلب در دو گروه آزمایشی متفاوت شرکت کرده باشد، نمرات آن گروه آزمایشی که داوطلب قصد انتخاب رشته در آن را دارد، ملاک قرار می گیرد.

نظرات و پرسش های خود را با ما در میان بگذارید...
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x