جستجو
Close this search box.
آموزش دروس پایه دهم
آموزش دروس پایه یازدهم
آموزش دروس پایه دوازدهم

روش مطالعه زیست‌ قسمت دوم

روش مطالعه زیست‌ قسمت دوم
نحوه مطالعه زیست‌شناسی
فهرست مطالب

در قسمت اول با سایر تکنیک‌ها برای مطالعه درس زیست‌شناسی آشنا شدید، در ادامه این مقاله سایر ترفندهایی که برای مطالعه زیست‌شناسی به آن نیاز دارید را ارائه خواهیم داد. به خاطر داشته باشید که زیست‌شناسی درسی حفظی نیست و شما باید برای یادگیری عمیق، مفهوم تمامی مباحث زیست را به خوبی درک کنید. اگر می‌خواهید زیست را قورت دهید، نیاز دارید که ترفندهای یادگیری آن را بدانید.

با گزینه دو همراه باشید

یادگیری زیست‌شناسی

در نحوه مطالعه زیست شناسی قسمت اول، تکنیک‌هایی خاصی برای یادگیری زیست ارائه شد. در این مقاله نیز یادگیری مطالب زیست و همچنین نحوه خواندن زیست را شرح می‌دهیم.

با توجه به اینکه درس زیست‌شناسی در کنکور ضریب 12 دارد، داوطلبین باید برای این درس برنامه‌ریزی خوبی داشته باشند.

نحوه یادگیری مطالب زیست شناسی

برای اینکه زیست را به خوبی یاد بگیرید، نیاز است تا نسبت به زیست‌شناسی نگرش مثبت داشته باشید. زیست‌شناسی می‌تواند پیچیده باشد، اما اگر یک قدم به عقب برگردید و به آنچه در حال مطالعه هستید، فکر کنید، خواهید دید که این درس بسیار جالب است. داشتن نگرش صحیح می‌تواند مطالعه را سرگرم کننده‌تر کند. با اینکه هنوز مباحث دشوار هستند، اما هنوز هم دشوار خواهند بود، اما اگر به آنچه می‌آموزید علاقه‌مند باشید، بار سنگینی مباحث احساس نمی‌شود.

آیا می دانید که چگونه زیست کنکور را 100 بزنید؟ روی لینک کلیک کنید.

جهت یادگیری زیست‌شناسی کافیست اقدامات زیر را انجام دهید:

نحوه مطالعه زیست‌شناسی

1. ارتباط مفاهیم بیولوژیکی به موقعیت‌های دنیای واقعی می‌تواند مفید باشد.

به نحوه عملکرد بدن خود فکر کنید. چگونه عضلات شما با هم کار می‌کنند تا به شما اجازه حرکت بدهند؟ چگونه مغز شما با ماهیچه‌ها ارتباط برقرار می‌کند تا به بدن شما بگوید قدمی بردارید؟

زیست‌شناسی همه چیز را در مورد این فرآیندها و نحوه عملکرد آنها به شما می‌آموزد. اگر به آن فکر کنید، بسیار جذاب است.

2. کلمات پیچیده را به ریشه آنها تقسیم کنید.

ممکن است واژگان زیست‌شناسی و املای آن پیچیده و دشوار باشد. بیشتر کلمات در این درس از لاتین آمده و دارای پیشوند و پسوند هستند. دانستن پیشوندها و پسوندهایی که اصطلاحات را تشکیل می‌دهند، می‌تواند به شما در درک معنای آنها کمک کند.

به عنوان مثال، کلمه گلوکز را می‌توان به دو قسمت تقسیم کرد، “gluc” به معنای شیرین و “ose” به معنای شکر. با توجه به اینکه “-ose” به معنای شکر است، پس مشخص می‌شود که مالتوز، ساکارز و لاکتوز نیز قند هستند.

یا اینکه ممکن است اصطلاح “شبکه آندوپلاسمی” دشوار به نظر می‌رسد. با این حال، اگر بدانید «اندو» به معنای «درون/درون»، «پلاسمیک» به معنای سیتوپلاسم، و «رتی» مخفف شبکه است، متوجه خواهید شد که شبکه آندوپلاسمی ساختاری شبکه مانند است که در داخل سیتوپلاسم یافت می‌شود.

3. برای واژگان فلش کارت درست کنید.

 فلش کارت‌ها یکی از بهترین راه‌ها برای یادگیری معانی بسیاری از کلماتی هستند که در زیست‌شناسی با آنها روبرو خواهید شد. شما می‌توانید آنها را با خود حمل کرده و در هر زمان مطالعه کنید. برای مثال در ماشین در مترو و… زمان بسیار خوبی برای خواندن  فلش کارت‌ها است.

در ابتدای هر فصل جدید، معنای واژگانی را که نمی‌دانید،  شناسایی کرده  و ا آنها را در فلش کارت بنویسید.

نحوه مطالعه زیست‌شناسی

4 نمودار مربوط به مفاهیم زیست را بکشید.

ترسیم نمودار یک فرآیند بیولوژیکی می‌تواند راه ساده تری برای یادگیری مفاهیم باشد تا اینکه بخواهید صرفاً آن را مشاهده یا مطالعه کنید. اگر واقعاً یک فرایند را درک کنید، می‌توانید کل فرآیند را ترسیم کرده و تمام جنبه‌های مهم را برچسب گذاری کنید. نمودارهایی که در کتاب درسی وجود دارد را نیز مطالعه کنید. زیرنویس‌ها را بخوانید و به درستی درک کنید که نمودار چه چیزی را نشان می‌دهد و چگونه با مفهوم متن مرتبط است.

معمولا کتاب‌های زیست‌شناسی با یادگیری در مورد سلول و اندامک‌های مختلف تشکیل دهنده سلول شروع می‌شوند. توانایی ترسیم اندامک‌ها و سلول‌های بدن و برچسب زدن آن‌ها مهم است.

همین امر در مورد بسیاری از چرخه‌های سلولی مانند سنتز ATP و چرخه کربس نیز صدق می‌کند. این نمودارها را چند بار در هفته تمرین کنید.

یادگیری زیست‌شناسی

5. مفاهیم را از کل به جزء یاد بگیرید.

 درک زیست‌شناسی مستلزم آن است که قبل از اینکه واقعاً وارد جزئیات شوید، درک کلی از مفاهیم داشته باشید. قبل از تلاش برای درک جزئیات نحوه کار آنها، باید بر کلیت موضوع تسلط داشته باشید. برای مثال قبل از اینکه بفهمید DNA چگونه به پروتئین‌ها ترجمه می‌شود، باید بدانید که پروتئین‌ها از نقشه‌های DNA ساخته می‌شوند.

شما هم در زیست پیشرفت نمی کنید، پس روی لینک مقاله کلیک کنید.

نحوه مطالعه مطالب زیست‌شناسی

به خاطر داشته باشید که نحوه یادگیری و نحوه مطالعه زیست شناسی با هم متفاوت است، در یادگیری شما می آموزید که چگونه باید زیست را یاد بگیرید و آن را درک کنید، در نحوه مطالعه شما یاد می گیرید که چگونه باید زیست را مطالعه کنید تا در اطلاعات آن در ذهن تثبیت شود.

برای اینکه بدانید چند ساعت باید برای زیست شناسی کنکور وقت بگذارید، روی لینک کلیک کنید.

1. به سوالات تستی و تشریحی پاسخ دهید.

کتاب‌های  مکمل درسی زیست‌شناسی سوالات واقعا خوبی دارند که درک شما را در مورد مفاهیم تقویت می‌کند. سعی کنید بدون نگاه کردن به کتاب درسی و یا درسنامه، ب سوالات پاسخ دهید و ببینید چه تعداد از آنها را به درستی پاسخ می‌دهید. به سوالات یا تست‌هایی که جواب درست نداده‌اید، توجه داشته باشید. این موضوعات را مجدداً مرور کرده و یا  آن قسمت از فصل را دوباره بخوانید.

2. یادداشت‌های خود را در یک روز پس از یادگرفتن درس مرور کنید.

 با مرور کردن مطالب درسی که شما یاد گرفته‌اید، از فراموش کردن همه چیزهایی که به تازگی یاد گرفته‌اید، خودداری خواهید کرد. مرور یادداشت‌ها بعدازظهر یا روز بعد می‌تواند به شما کمک کند آموخته‌هایتان را در ذهن تثبیت کنید.

اگر مبحثی برای شما مبهم است، مطالب مربوط به آن مفهوم را در کتاب درسی دوباره بخوانید.

نحوه خواندن زیست‌شناسی

3. زمانی را به طور خاص برای مطالعه زیست‌شناسی اختصاص دهید.

 از آنجایی که زیست‌شناسی می‌تواند برای بسیاری از دانش آموزان دشوار باشد، شما باید برای مطالعه زیست‌شناسی وقت بگذارید. اگر هر روز یا هر شب زمانی را برای زیست‌شناسی اختصاص دهید، عادت به مطالعه مکرر پیدا خواهید کرد. با این کار، در زمان شب امتحان میان ترم یا امتحان نهایی و حتی کنکور از  خودتان تشکر خواهید کرد،  زیرا تمام این مدت همه چیز را مرور کرده‌اید.

به برنامه مطالعه خود پایبند باشید و آن را به یک عادت تبدیل کنید.

اگر 1 روز زیست نخواندید، ، حتماً روز بعد به مسیر برنامه خود بازگشته و اجازه ندهید که چندین روز متوالی زیست را مطالعه نکنید.

حتی اگر سرتان شلوغ است، برنامه‌ریزی کنید که هر روز 15 دقیقه را صرف مرور یادداشت‌های خود کنید. این می‌تواند تفاوت بزرگی ایجاد کند!

رتبه برترها چگونه زیست می خوانند؟

از ابزار‌های یادگاری استفاده کنید.

ایجاد ابزارهای یادگاری می‌تواند در هنگام مطالعه زیست‌شناسی بسیار مفید باشد. برای مثال ایجاد تصویر بامزه، فلش کارت و … از سایر ابزارهای یادگاری مفید برای مطالعه زیست است.

نحوه یادگیری مطالب زیست شناسی

قبل از آزمون، سوالات آزمون‌های سال قبل را مطالعه کنید.

اگر به آزمون‌های سال‌های گذشته دسترسی دارید، امتحان کنید و ببینید چه مقدار تسلط شما نسبت به زیست‌شناسی بیشتر می‌شود.

پاسخ دادن به سوالات آزمون‌های قدیمی به شما ایده می‌دهد که برای ادامه مطالعه باید روی چه‌بخش هایی تمرکز بیشتری داشته باشید و در چه موضوعاتی تسلط دارید.

روی مفاهیمی که بیشترین مشکل را با آنها دارید تمرکز کنید. ارزیابی از خود به شما کمک می‌کند تا اطلاعات را به روشی معنادار پردازش کنید، به جای اینکه فقط سعی کنید آنها را به خاطر بسپارید

سایر تکنیک‌های مهم مطالعه زیست در استراتژی های مطالعه زیست قسمت سوم ارائه شده است.

پرسش و پاسخ

یادگیری را به یک برنامه روزمره تبدیل کنید. مطالعه زیست را هر روز اما در ساعت‌های کوتاه بخوانید.  مطالب را به صورت هفتگی مرور کنید، نه فقط قبل از آزمون. بین مطالعه و خودآزمایی زمان زیادی بگذارید تا فقط حافظه کوتاه مدت را آزمایش نکنید. مطالب را تکرار کنید تا زمانی که همیشه بتوانید پاسخ درست را ارائه دهید.

بهترین زمان برای مطالعه از نظر علم، دو بازه زمانی است که مغز درصد یادگیری بهتری دارد، زیرا بیشتر پذیرای اطلاعات جدید است: 10:00 صبح تا 2:00 بعد از ظهر و 4:00 بعد از ظهر تا 10:00 شب.

مطالعه روزانه، درک مفهومی، ایجاد بازنمایی‌های بصری، ایجاد نقشه مفهوم، ایجاد نقشه ذهنی، ترسیم نمودار سلسه مراتبی، مرور و تشکیل یک گروه مطالعاتی،

نظرات و پرسش های خود را با ما در میان بگذارید...
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x