جستجو
Close this search box.
آموزش دروس پایه دهم
آموزش دروس پایه یازدهم
آموزش دروس پایه دوازدهم

نکات کلیدی پیرامون برگزاری کنکور سراسری 1402

نکات کلیدی پیرامون برگزاری کنکور سراسری 1402
نکات بسیار مهم در مورد کنکور سراسری 1402
فهرست مطالب

آزمون سراسری 1402 برای نخستین بار در دو نوبت یعنی دی ماه و تیر ماه برگزار می شود. همچنین این آزمون سراسری فقط برای دروس تخصصی هر رشته ارائه می شود. از سوی دیگر یک تغییر مهمی که در کنکور سراسری 1402 شاهد آن بودیم، تأثیر قطعی سوابق تحصیلی در نمره نهایی است. در این نوشتار با ما همراه باشید تا نکات کلیدی در مورد نحوه برگزاری کنکور 1402 ارائه دهیم.

با گزینه دو همراه باشید.

نکات بسیار مهم در مورد کنکور سراسری 1402

نتیجه هر نوبت آزمون سراسری حداکثر تا 2 سال اعتبار دارد.

تغییرات کنکور سراسری 1402

در زیر برخی از مهم‌ترین تغییرات کنکور سراسری 1402 را بیان کرده ایم. دانستن این تغییرات بسیار مفید است؛ زیرا شما را با نحوه برگزاری کنکور سراسری و همچنین نحوه توزیع دفترچه های سؤالات آشنا می کند.

  • تغییرات بسیاری در کنکور 1402 اعمال شد و سازمان سنجش به عنوان مجری برگزار کننده کنکور، این تغییرات را در آزمون سراسری اعمال می کند. یکی از مهم‌ترین تغییرات، در خصوص نحوه برگزاری کنکور سراسری است که برای اولین بار در ایران رخ داد. امسال اولین باری است که کنکور در نوبت دی ماه و تیرماه برگزار خواهد شد.
  • در تمامی گروه های آزمایشی تعداد سؤالات آزمون سراسری و مدت زمان پاسخگویی به آن به دلیل حذف دروس عمومی تغییراتی محسوسی داشته است. سؤالات هر درس یا تعدادی از دروس در هر گروه آزمایشی در دفترچه و پاسخنامه ای جدا ارائه می شود. بعد از پایان زمان پاسخگویی به هر سری از دفترچه ها، دفترچه و پاسخنامه ها جمع آوری شده و دفترچه و پاسخنامه جدید توزیع می شود.
  • یکی دیگر از مواردی که داوطلبان کنکور باید به آن توجه کنند، میزان تأثیر معدل در کنکور است. مطابق آخرین تغییرات، سوابق تحصیلی داوطلبان در هر دو نوبت کنکور دی و تیرماه تأثیر قطعی دارد.

نکاتی در مورد داوطلبان شرکت کننده در هر دو نوبت آزمون سراسری 1402

هر داوطلب می تواند در یک یا دو نوبت آزمون سراسری 1402 شرکت کند. در صورتی که گروه آزمایشی داوطلب در هر دو نوبت یکی باشد، سازمان سنجش نمره بالاتری که داوطلب کسب کرده است را لحاظ می کند. اما اگر داوطلب در دو گروه آزمایشی متفاوت در هر نوبت شرکت کرده باشد، نمره کل نهایی مربوط به گروه آزمایشی که داوطلب قصد انتخاب رشته در آن را دارد لحاظ می شود.

داوطلبان می توانند در یکی از سه گروه اصلی نظری (ریاضی فیزیک، علوم تجربی و علوم انسانی) در دو نوبت مختلف دی و تیر ماه شرکت کنند. اگر داوطلبی قصد تغییر گروه آزمایشی خود را در نوبت دوم آزمون داشته باشد، این امکان برای وی میسر است. اما امکان انتخاب رشته از هر دو گروه اصلی میسر نیست و باید در یکی از گروه ها انتخاب رشته را انجام دهد.  همچنین اگر داوطلب در دو گروه آزماییشی متفاوت شرکت کرده باشد باید سوابق تحصیلی کامل برای گروه آزمایشی که قصد انتخاب رشته در آن

گروه را دارد، وجود داشته باشد. در غیر این صورت اگر یک یا چند درس برای بررسی سابقه تحصیلی موجود نباشد، نمرات آن درس صفر لحاظ می شود.

 توجه داشته باشید که نتیجه هر نوبت آزمون سراسری حداکثر تا 2 سال اعتبار دارد.

نحوه انتخاب رشته برای هر دو نوبت کنکور سراسری 1402

کنکور سراسری دو بار در سال یعنی در در دی ماه و تیر ماه برگزار می شود، اما فرایند انتخاب رشته و اعلام نتایج نهایی به صورت هم‌زمان اعلام می شود. برای هر دو آزمون ورودی فقط یک پذیرش برای ورودی مهره ماه در دوره های زیر وجود دارد:

  1. دوره های روزانه
  2. نوبت دوم (شبانه)
  3. نیمه حضوری
  4. مجازی
  5. پردیس خودگردان دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی
  6. دانشگاه پیام نور
  7. مؤسسات آموزش عالی غیرانتفاعی
  8. رشته های تحصیلی دانشگاه آزاد

توجه داشته باشید که فرایند انتخاب رشته و اعلام نتایج نهایی برای هر دو نوبت کنکور سراسری به صورت هم‌زمان اعلام می شود.

نمره کل نهایی داوطلبان آزمون سراسری 1402

در زیر نحوه محاسبه نمره کل نهایی داوطلبان آزمون سراسری ارائه شده است. هر داوطلب دو نمره دارد که شامل:

  • یک نمره کل سابقه تحصیلی
  • یک نمره کل آزمون اختصاصی (کنکور). اگر داوطلب در هر دو نوبت آزمون سراسری شرکت کرده باشد در نتیجه دو نمره کل آزمون اختصاصی دارد.
نکات بسیار مهم در مورد کنکور سراسری 1402

از ترکیب نمرات کل (نمره کل سابقه تحصیلی و نمره کل آزمون کنکور) نمره کل نهایی داوطلب کنکور سراسری محاسبه می شود.

نحوه محاسبه نمره کل سابقه تحصیلی کنکور 1402

نمره کل سابقه تحصیلی شامل میانگین وزنی نمرات تراز شده دروس (اعم از دروس عمومی و تخصصی) سابقه تحصیلی است. نمره کل سابقه تحصیلی توسط وزارت آموزش و پرورش محاسبه شده و برای ساخت نمره کل نهایی به سازمان سنجش ارسال می شود.

نحوه محاسبه نمره کل آزمون اختصاصی کنکور 1402

نمره کل آزمون اختصاصی از میانگین وزنی نمرات تراز شده آزمون اختصاصی (کنکور) است. ضریب هر یک از دروس کنکور همان وزن آن درس است.

نحوه محاسبه دروس عمومی در کنکور سراسری 1402

دروس عمومی در آزمون اختصاصی (کنکور) حذف شده است؛ اما با توجه به اینکه سوابق تحصیلی داوطلب در نمره کل تأثیرگذار است؛ لذا دروس عمومی باید در سابقه تحصیلی داوطلبان وجود داشته باشد تا در نمره کل سابقه تحصیلی لحاظ شود. تمامی داوطلبان شاخه های نظری، فنی حرفه ای، کار و دانش و تمامی نظام‌های آموزش و پرورش باید در سابقه تحصیلی خود دروس عمومی را داشته باشند.

در صورتی که داوطلبی در سوابق تحصیلی خود دروس عمومی را ندارد باید از طریق آموزش و پرورش برای اخذ آن‌ها اقدام کند. در صورت عدم وجود دروس عمومی در هنگام محاسبه نمره سوابق تحصیلی، نمره آن درس یا دروس صفر لحاظ می شود.

نحوه محاسبه سوابق تحصیلی نظام قدیم و فارغ‌التحصیلان هنرستانی

متقاضیان کنکور سراسری که فارغ‌التحصیلان نظام سالی/ ترمی یا واحدی بوده و سال اخذ دیپلم آن ها قبل از 1384 یا سال اخذ مدرک پیش دانشگاهی آن ها قبل از 1391 بوده است، اگر در یک یا چند درس، سابقه تحصیلی ندارند، باید نسبت به سوابق تحصیلی خود از طریق آموزش و پرورش اقدام کنند.

به صورت کلی تمامی داوطلبان باید نسبت به سابقه تحصیلی دروس عمومی و تخصصی اقدام کنند. اگر داوطلبان در امتحانات نهایی که فرصتی برای ایجاد و ترمیم سوابق تحصیلی است شرکت نکنند و سوابق تحصیلی برای دروس عمومی و تخصصی ایجاد نکنند، نمره آن درس یا دروس در کنکور سراسری برای آن ها صفر لحاظ می شود.

نکات بسیار مهم در مورد کنکور سراسری 1402

پرسش و پاسخ

هر داوطلب می تواند در یک یا دو نوبت آزمون سراسری 1402 شرکت کند.

داوطلبان می توانند در یکی از سه گروه اصلی در دو نوبت آزمون شرکت کنند و امکان تغییر گروه
آزمایشی وجود دارد. اما در مرحله انتخاب رشته فقط قادر است از یکی از گروه ها انتخاب رشته خود را انجام دهد و انتخاب رشته از هر دو گروه میسر نیست.

  • تأثیر قطعی سوابق تحصیلی
  • برگزاری آزمون سراسری در دو نوبت دی و تیرماه
  • حذف دروس عمومی از کنکور سراسری

مطابق آخرین تغییرات، سوابق تحصیلی داوطلبان در نمره کل تأثیر قطعی دارد.

کنکور سراسری دو بار در سال برگزار می شود؛ اما فرایند انتخاب رشته و اعلام نتایج نهایی هر دو نوبت به صورت هم‌زمان خواهد بود.

کنکور سراسری 1402 در تاریخ 14 و 15 تیرماه توسط سازمان سنجش برگزار می شود.

نتایج نهایی و انتخاب رشته برای هر دو نوبت کنکور سراسری به صورت هم‌زمان از سوی سازمان سنجش اعلام می شود.

در صورتی که در یک یا چند درس، سابقه تحصیلی وجود نداشته باشد، نمره آن درس برای داوطلب صفر لحاظ می شود.

بله. برای داوطلبان امکان ایجاد و ترمیم سابقه تحصیلی در امتحانات نهایی خرداد ماه وجود دارد.

نظرات و پرسش های خود را با ما در میان بگذارید...
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x