جستجو
Close this search box.
آموزش دروس پایه دهم
آموزش دروس پایه یازدهم
آموزش دروس پایه دوازدهم

هدایت تحصیلی پایه نهم 1403-1402

هدایت تحصیلی پایه نهم 1403-1402
هدایت تحصیلی نهم 1403
فهرست مطالب

دانش‌آموزان کلاس نهم متوسطه اول باید بعد از امتحانات خردادماه برای هدایت تحصیلی آماده شوند. هدایت تحصیلی همان فرایند انتخاب رشته نهم به دهم است. عواملی همچون سوابق تحصیلی، نظر والدین، نظر مشاوره مدرسه، نتیجه آزمون مشاوره‌ای، نتیجه آزمون رغبت و توانایی و. در فرایند هدایت تحصیلی پایه نهم مؤثر است. دانش‌آموزان باید براساس این معیارها در نهایت وارد شاخه‌های نظری یا غیرنظری شوند. در این مطلب اطلاعات کاملی در زمینه هدایت تحصیلی پایه نهم تحصیلی 1403-1402 ارائه شده است.

با گزینه دو همراه باشید.

هدایت تحصیلی نهم 1403

هدایت تحصیلی پایه نهم 1403-1402 چیست؟

انتخاب رشته پایه نهم به دهم یکی از مهم‌ترین گام‌هایی است که هر دانش‌آموز پایه نهمی باید آن را با موفقت پشت سر بگذارند.  دانش‌آموزان پایه نهم براساس توانایی‌ها و علاقه‌مندی‌های خود و همچنین شرایط محیطی و اجتماع نیاز است که یکی از رشته‌ها را برای ادامه تحصیل انتخاب کنند. هدایت تحصیلی دانش‌آموزان جهت هدایت آن‌ها برای انتخاب بهترین رشته یا شاخه تحصیلی انجام می‌شود. در فرایند هدایت تحصیلی براساس استعداد، علاقه، نمرات دانش‌آموز، نظر مشاور، معلم و… انتخاب رشته انجام می‌شود.

هدایت تحصیلی نهم 1403

هدف هدایت تحصیلی پایه نهم 1402-1403

برای اینکه دانش‌آموزان به رشته موردعلاقه خود تحصیل کنند، نیاز است که هدایت تحصیلی انجام شود. شناسایی استعداد و ویژگی‌های فردی دانش‌آموزان از اهداف هدایت تحصیلی پایه نهم است.

زمان هدایت تحصیلی پایه نهم 1402-1403

با آگاهی از زمان آغاز هدایت تحصیلی پایه نهم می‌توان با تمرکز بیشتری روی انجام اولویت‌بندی و تکمیل روند اینترنتی انتخاب رشته در موعد مقرر اقدام کرد. به طور معمول زمان انتخاب رشته پس از اعلام نتایج امتحانات نوبت دوم است.

انتخاب رشته دانش‌آموزان پایه نهم پس از امتحانات خردادماه است، درصورتی‌که دانش‌آموزان در امتحانات خردادماه تحدید شوند، باید در امتحانات شهریورماه شرکت کنند و پس از اعلام نتایج شهریورماه می‌توانند انتخاب رشته را انجام دهند.

معیارهای مهم در فرایند هدایت تحصیلی پایه نهم 1403-1402

انتخاب رشته تحصیلی به دانش‌آموزان کمک می‌کند تا استعداد، توانایی، ویژگی‌های شخصیتی را در یک رشته و حرفه تحصیلی بسنجند و براساس آن برای انتخاب رشته اقدام کنند.  عوامل مهم و مؤثر در هدایت تحصیلی پایه نهم در زیر ارائه شده است:

  1. 1. بررسی‌های روان‌شناسی و آزمون‌های مشاوره‌ای دانش‌آموز
  2. 2. نظرسنجی معلمان برای هدایت تحصیلی
  3. 3. فرم نظرسنجی والدین
  4. 4. نظرسنجی مشاوران
هدایت تحصیلی نهم 1403

بررسی روان‌شناسی و آزمون‌های مشاوره‌ای دانش‌آموز در هدایت تحصیلی پایه نهم

آزمون رغبت و توانایی از جمله آزمون‌های مشاوره‌ای و بررسی‌های روان‌شناسی است. این بررسی‌ها به میزان 30 امتیاز از کل امتیاز هدایت تحصیلی را به هود اختصاص می دهد.  برای آزمون مشاوره ای، برگه های در بین دانش آموزان توزیع می شود، دانش آموزان باید به سوالاات این برگه پاسخ دهند. هدف این آزمون ها، سنجیدن مهارت ها، توانمندی ها و شناخت علایق و استعدادهای دانش آموز است. آزمون های مشاوره ای شامل:

  1. 1. آزمون استعداد
  2. 2. آزمون رغبت
  3. 3. آزمون شخصیت
  4. 4. ارزش‌های تحصیلی و شغلی دانش‌آموز


آزمون‌های مشاوره‌ای در طول سه سال دوره متوسطه اول برگزار شده و مجموعاً 30 امتیاز دارد.

میزان تأثیر نظرسنجی معلمین در هدایت تحصیلی پایه نهم

در هدایت تحصیلی پایه نهم به دهم، نظر معلمین بسیار مهم است. معلمین برای این منظور باید وارد سایت هدایت تحصیلی شوند و به سؤالاتی در مورد دانش‌آموز پاسخ دهند. نتیجه فرم نظرسنجی معلمان در هدایت تحصیلی به میزان 10 درصد موثر است.

میزان تأثیر فرم نظرسنجی والدین در هدایت تحصیلی پایه نهم

فرم نظرسنجی از والدین در هدایت تحصیلی پایه نهم به دهم تأثیرگذار است. والدین باید فرم مشخصی را تکمیل کرده و نظر خود را نسبت به انتخاب رشته نهم به دهم فرزند خود اعلام کنند. نتیجه نظرسنجی والدین به میزان 5 امتیاز در هدایت تحصیلی موثر است.

میزان تأثیر نظرسنجی مشاوران در هدایت تحصیلی پایه نهم

علاوه بر نظر والدین و معلمین، نظر مشاورین مدرسه هم در هدایت تحصیلی پایه نهم مؤثر است. میزان تأثیر نظرسنجی مشاوران در هدایت تحصیلی پایه نهم 10 درصد است.

پس از اتمام نظرسنجی مشاورین، معلمین، والدین و آزمون‌های مشاورها ای، تصمیم لازم برای هدایت تحصیلی دانش‌آموز گرفته خواهد شد.

تأثیر نمرات و سوابق تحصیلی دانش‌آموز روی هدایت تحصیلی پایه نهم

دانش‌آموزان برای ورود به هر شاخه یا رشته باید حداقل نمره را در دروس تخصصی نوبت دوم خردادماه کسب کنند. در صورت عدم کسب حداقل میانگین تخصصی در سه پایه هفتم، هشتم و نهم، ورود به رشته موردنظر سخت خواهد شد.

نمرات دانش‌آموزان در دوره اول متوسطه با لحاظ ضرایب دروس در شاخه‌ها و رشته‌های مختلف، مجموعاً 35 امتیار دارد.

حدنصاب نمره لازم برای دروس شاخه‌های نظری

حدنصاب نمره لازم برای دروس شاخه‌های نظری در جدول زیر ارائه شده است.

حدنصاب نمره لازم برای دروس شاخه‌های گروه نظری
ریاضی فیزیک علوم تجربی علوم انسانی علوم و معارف
ریاضی: 14 ریاضی: 13 زبان و ادبیات فارسی: 14 زبان و ادبیات فارسی: 12
علوم تجربی: 13 علوم تجربی: 14 مطالعات اجتماعی: 13 مطالعات اجتماعی: 14
زبان عربی: 12 زبان عربی: 13

حدنصاب نمره لازم برای دروس شاخه فنی حرفه‌ای

حدنصاب نمره لازم برای دروس شاخه فنی حرفه‌ای در جدول زیر ارائه شده است.

حدنصاب نمره لازم برای دروس شاخه فنی حرفه‌ای
رشته‌های هنر رشته‌های کشاورزی رشته‌های خدماتی رشته‌های صنعت
فرهنگ و هنر: 12 فرهنگ و هنر: 12 فرهنگ و هنر: 12 فرهنگ و هنر: 12
کار و فناوری: 12 کار و فناوری: 12 کار و فناوری: 12 کار و فناوری: 12
ریاضی: 10 علوم تجربی: 10 ریاضی: 10 ریاضی: 10
علوم تجربی: 10 علوم تجربی: 10

حدنصاب نمره لازم برای دروس شاخه کارودانش

حدنصاب نمره لازم برای دروس شاخه کارودانش در جدول زیر ارائه شده است.

حدنصاب نمره لازم برای دروس شاخه کارودانش
شته‌های هنر رشته‌های کشاورزی رشته‌های خدماتی رشته‌های صنعت
فرهنگ و هنر: 12 فرهنگ و هنر: 10 فرهنگ و هنر: 12 فرهنگ و هنر: 10
کار و فناوری: 12 کار و فناوری: 12 کار و فناوری: 12 کار و فناوری: 12
ریاضی: 10 علوم تجربی: 10 ریاضی: 10 ریاضی: 10

نحوه انجام هدایت تحصیلی نهم

بخش زیادی از فرانید هدایت تحصیلی نهم به دهم به صورت اینترنتی انجام می‌شود. دانش‌آموزان باید وارد سایت مای مدیو شده و فرم‌های هدایت تحصیلی را تکمیل کنند. سایت my.medu.ir فرم‌های هدایت تحصیلی را در این سامانه قرار داده است. علاوه بر دانش‌آموزان نیاز است که والدین، مشاورین مدرسه و معلمان نیز به این سامانه مراجعه کرده و فرم هدایت تحصیلی را تکمیل کنند.

نحوه اولویت‌بندی شاخه‌ها و رشته در هدایت تحصیلی نهم 1403-1402

نحوه اولویت‌بندی شاخه‌ها و رشته‌ها در هدایت تحصیلی پایه نهم براساس ملاک‌های ذکر شده در پاراگراف‌های بالاتر است. دانش‌آموزان باید براساس نتایج آزمون رغبت و توانایی و همچنین نظرات مشاورین، معلمین و سوابق تحصیلی اقدام به اولویت‌بندی شاخه‌ها و رشته‌ها نمایند. توجه داشته باشید که کسب نمره حدنصاب لازمه انتخاب رشته است، دانش‌آموزان باید براساس نمرات خود اقدام به اولویت‌بندی رشته‌ها کنند.

سایت اعلام نتایج هدایت تحصیلی پایه نهم تحصیلی 1403-1402

نتایج هدایت تحصیلی پایه نهم از طریق پنجره خدمات الکترونیک وزارت آموزش‌وپرورش به نشانی my.medu.ir منتشر می‌شود.

هدایت تحصیلی نهم 1403

نحوه مشاهده نتایج هدایت تحصیلی پایه نهم تحصیلی 1403-1402

برای مشاهده نتایج هدایت تحصیلی پایه نهم تحصیلی باید براساس مراحل زیر پیش بروید:

  1. 1. وارد سایت medu.ir شوید.
  2. 2. آیکون هدایت تحصیلی را انتخاب کنید.
  3. 3. گزینه “نمون‌برگ هدایت تحصیلی” را انتخاب کنید.
  4. 4. در این قسمت نمون‌برگ به شما نمایش داده می‌شود، با انتخاب آیکون چاپ می توانید برگه را دریافت کنید.

آزمون جبرانی هدایت تحصیلی برای انتخاب رشته پایه نهم 1403-1402

دانش‌آموزانی که در دوره متوسطه اول نمره لازم را برای انتخاب رشته در هدایت تحصیلی به دست نیاورند، نیاز است که با تکمیل نمونه برگ درخواست تعیین رشته مجدد نسبت به شرکت در امتحان تعیین رشته در شهریورماه (هم زمان با امتحانات دانش‌آموزان تجدیدی) شرکت کنند. حدنصاب لازم برای ورود به هر رشته براساس نمرات پایانی سه‌ساله دوره اول متوسطه در دروس مربوطه محاسبه می‌شود. درصورتی‌که دانش‌آموز حدنصاب لازم را کسب کرده باشد، ورودی به مدارس دولتی در صورت وجود ظرفیت امکان‌پذیر است، همچنین ورود وی به مدارس غیردولتی نیز بلامانع خواهد بود. نکات مهم در مورد آزمون جبرانی هدایت تحصیلی پایه نهم در زیر ارائه شده است:

  1. 1. دانش‌آموزان متقاضی باید ابتدا فرم لازم را از مدرسه دریافت و تکمیل کرده و با مراجعه به آموزش‌وپرورش منطقه و موافقت این مرکز، در این آزمون شرکت کنند. معمولاً از طرف وزارت آموزش و پرویش را درخواست دانش‌آموز موافق شده و وی می‌تواند پس از شرکت در امتحان و کسب نمره لازم در انتخاب رشته شرکت کند. تمامی دانش‌آموزان متقاضی بعد از اعلام نمرات آزمون جبرانی می‌تواند انتخاب رشته خود را انجام دهند و  مشکلی بابت ظرفیت مدارس دولتی نیز وجود ندارد.
  2. 2. نمره امتحان تعیین رشته مجدد برای دانش‌آموزان پایه نهم در کارنامه تحصیلی و نمونه برگ هدایت تحصیلی ثبت می‌شود و تأثیری در معدل سالانه یا کل دانش‌آموز ندارد. این نمرات صرفاً برای هدایت تحصیلی انجام می‌شود.
  3. فرایند آزمون جبرانی برای هدایت تحصیلی صرفاً باید به تأیید اداره آموزش‌وپرورش منطقه محل تحصیل دانش‌آموز برسد تادانش آموزان بتوانند پس از اعلام نتایج آزمون جبرانی نسبت به انتخاب رشته از طریق هدایت تحصیلی اقدام کنند.
هدایت تحصیلی نهم 1403

تغییر رشته در پایه دهم و یازدهم در سال تحصیلی 1403-1402

اگر دانش‌آموزی در پایه دهم وارد رشته یا شاخه‌ای شود که به هر دلیلی از ادامه تحصیلی در آن رشته برای وی فراهم نباشد، می‌تواند به مدیر یا مشاور مدرسه مراجعه کرده و فرم تغییر رشته را دریافت کند. اگر این دانش‌آموز در امتحانات خرداد یا شهریورماه در چند درس مرتبط با رشته جدید امتحان دهد و حدنصاب لازم را کسب نماید، می‌تواند وارد رشته جدید در یکی از شاخه‌های  نظری، فنی حرفه‌ای و کاردانش در پایه یازدهم شود.

اگر دانش‌آموزی در پایه یازدهم تمایل به تغییر رشته داشته باشد، لزوماً باید در دروس همان شاخه انتخاب رشته را انجام دهد، زیرا برای اخذ مدرک دیپلم نیاز است که دروس آن شاخه را گذرانده باشد.

پرسش و پاسخ

هدایت دانش‌آموزان برای ادامه تحصیل براساس استعداد و علاقه را تحت عنوان هدایت تحصیلی یاد می‌کنند. این رویه چندین سال است که در مدارس برای هدفمند شدن فرایند انتخاب رشته انجام می‌شود. تأثیر هدایت تحصیلی روی آینده تحصیلی و شغلی و همچنین درآمد مالی بسیار زیاد است. با داشتن شناخت کافی در مورد هدایت تحصیلی می‌توان این گام را با موفقیت برداشت.

مدارس دولتی و غیردولتی از یک قانون برای پذیرش دانش‌آموزان در رشته انتخابی تبعیت می‌کنند، با این تفاوت که در مدارس غیردولتی اولویت الف و ب رعایت نمی‌شود، لذا دانش‌آموزان می‌توانند بدون معطلی به اولویت ب بروند.

دانش‌آموزان می‌توانند از طریق مدرسه، تقاضای تغییر رشته دهند و باید درخواست آن‌ها به تأیید اداره آموزش‌وپرورش منطقه برسد. درصورتی‌که دانش‌آموز در دروس مرتبط با رشته جدید حدنصاب لازم را کسب کنند، می‌توانند در شاخه نظری، فنی حرفه‌ای یا کارودانش شرکت کنند.

نظر والدین، نظر مشاور مدرسه، نتیجه آزمون‌های مشاوره‌ای و سوابق تحصیلی در انتخاب رشته نهم به دهم مؤثر است.

فرم‌های هدایت تحصیلی در سامانه my.medu.ir قرار می‌گیرد.

آزمون‌های مشاوره‌ای هدایت تحصیلی از کلاس هفتم برگزار می‌شوند. زمان دقیق انتخاب رشته بعد از امتحانات خردادماه پایه نهم تحصیلی است.

دانش‌آموزانی که حدنصاب لازم را کسب نکرده‌اند، باید در آزمون جبرانی به نام امتحان تعیین رشته مجدد نهم شرکت کنند. این امتحان هم‌زمان با امتحانات داتش آموزان تجدیدی در شهریورماه برگزار می‌شود. در صورت کسب نمره لازم، امکان هدایت تحصیلی برای آن‌ها وجود دارد.

نظرات و پرسش های خود را با ما در میان بگذارید...
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x