آرشیو سؤالات امتحان نهایی

امتحان نهایی عربی 2 پایه یازدهم انسانی خرداد 1403 با پاسخ تشریحی

  1. خانه
  2. »
  3. پایه یازدهم
  4. »
  5. امتحان نهایی عربی 2 پایه یازدهم انسانی خرداد 1403 با پاسخ تشریحی
امتحان نهایی عربی 2 پایه یازدهم گروه علوم و معارف اسلامی خرداد 1403 با پاسخ تشریحی
فهرست مطالب

امتحان نهایی عربی 2 رشته انسانی به صورت کتبی و از کل کتاب در قالب 20 نمره می باشد.  این کتاب در قالب 7 درس و در ادامه مباحث عربی 4 سال گذشته تدوین گردیده است. در عربی یازدهم تجربی، 300 کلمۀ پرکاربرد به کار رفته و افزون بر آن، 1200 واژۀ کتاب های عربی پایۀ هفتم تا دهم نيز در کتاب يازدهم تکرار شده است؛ پس در واقع هدف، آموزش حدود 1500 واژۀ پربسامد زبان عربی می‌باشد. در ادامه شما می توانید فایل پی دی اف سوالات امتحان نهایی عربی یازدهم رشته انسانی خرداد 1403 را با پاسخنامه آن مشاهده و دانلود کنید:

سوالات امتحان نهایی عربی یازدهم انسانی خرداد 1403

1- تَرجِمِ الکَلماتِ الّتي تَحتَها خطٌّ: (1 نمره)

الف) وَجَدتُ رائِحةَ الوُدِّ في الحیاةِ!   

 پاسخ : عشق (دوستی – محبّت) (0.25)

   

ب) بَحَثْنا عَنِ المِظَلَّةِ؛ لِأَنَّ الجَوَّ مُمطِرٌ!

 پاسخ : چتر (0.25)

 

ج) یُحِبُّ الشَّبابُ السِّباحَةَ في البَحرِ! 

 پاسخ : شنا (شنا کردن) (0.25)

 

د) حَصَلَ صَدیقي عَلَی الشَّهادَةِ الجامعیّةِ! 

 پاسخ : مدرک (0.25)    

2- تَرجِم العباراتِ التّالیةَ إلی الفارسیّة:

الف) هُم یَقتَصِدونَ في استِهلاکِ الماءِ و الکَهرَباءِ!

پاسخ : آنان در مصرف آب و برق صرفه ‏جویی می کنند! (0.5)

 

ب) یُساعِدُ الزَّقزاقُ التِّمساحَ في تَنظیفِ أسنانِهِ!

پاسخ : مرغ باران به تمساح در تمیز کردن دندان ‏هایش کمک می‏ کند!  (0.5)

 

 ج) إنْ تَکذِبْ مَرَّةً أُخرَی فَلَنْ یَلتفِتَ النّاسُ إلیکَ!

پاسخ : اگر یک بار دیگر دروغ بگویی، مردم به تو توجّه نخواهند کرد! (0.75)

 

د) اِرحَموا عَزیزاً ذَلَّ و عالِماً ضاعَ بینَ جُهّالٍ!

پاسخ : دلسوزی کنید بر ارجمندی که خوار شده و دانایی که میان نادان‏ ها تباه شده است!  (0.75)

3- اِنتخِب التّرجمةَ الصَّحیحَةَ: ( 0.5 نمره)

 الف) قَد خَفَّضَ بائِعُ المَلابسِ لي مِئتَینِ و سَبعینَ ألفَ تومانٍ!

     1) فروشندۀ لباس دویست‏ و نود (290) هزار تومان به من تخفیف داد!

     2) لباس‏ فروش دویست ‏و هفتاد (270) هزار تومان به من تخفیف داده است!

پاسخ : گزینه 2 (0.25)

 

 ب) ما قُلتُ کَلِمةً؛ لِأَنّي کُنتُ لا أَعرِفُ شَیئاً عَنِ المَوضوعِ!

     1) کلمه‏ ای نگفتم؛ زیرا چیزی دربارۀ موضوع نمی‏ دانستم!

     2) کلمه‏ ای نمی‏ گویم؛ برای این‏که چیزی دربارۀ موضوع نمی ‏دانم!

پاسخ : گزینه 1 (0.25)

 

4- عَیِّن الصَّحیحَ و الخَطأَ حسَبَ الحَقیقَةِ و الواقعِ: (1 نمره)پ

الف) المُلَمَّعاتُ أشعارٌ فارسیَّةٌ مَمزوجَةٌ بالعَرَبیّةِ!

پاسخ : الصَّحیح (0.25)

 

ب) غُصونُ الأَشجارِ في الشِّتاءِ بَدیعَةٌ خَضِرَةٌ!

پاسخ : الخَطأ (0.25)

 

ج) المَکروبُ هوَ الّذي یَفرَحُ في الحَیاةِ دائماً!

پاسخ : الخَطأ (0.25)

 

 د) الرَّملُ تُرابٌ جَنبَ شاطِئِ البَحرِ أو في الصَّحراءِ!

پاسخ : الصَّحیح (0.25)

 

شما می توانید فایل pdf سوالات، را از لینک زیر دانلود کنید!

بخش بندی کتاب عربی 2

کتاب عربی پايە یازدهم رشته انسانی در هفت درس تنظیم شده است.

متن درس اول با عنوان مواعظ قیّمه آراسته به آيات 17 تا 19 سورۀ لقمان است. اندرزهای لقامن حکيم به فرزندش که برای جوانان اين مرز و بوم ارزشمند است و دل و جان آنان را صفا می بخشد. قواعد درس اول شناخت اسم تفضيل و اسم مکان است.

موضوع متن درس دوم، آرايۀ ادبی تلميع است. دو ملمع از سروده های حافظ لسان الغيب و شيخ اجل سعدی در درس آمده است. هدف اين است که در کنار خواندن متون منظوم دلنشین، دانش آموز را با اين حقيقت رو به رو سازيم که زبان و ادبيات فارسی و عربی پيوندی ناگسستنی دارند و سرايندگان شيرين سخن ايرانی، زبان عربی را به عنوان زبان فرهنگ و تمدن اسلامی می‌شناختند؛ از اين رو، در سروده های پارسی از عبارت های عربی بهره می بردند. قواعد درس دوم، دربارۀ شناخت و ترجمۀ اسم فاعل، اسم مفعول و اسم مبالغه است.

موضوع متن درس سوم، شگفتی‌های آفرينش خداوند است. انديشيدن در آفريده های خدا، در رهنمودهای بزرگان دين همواره تأکيد شده، با توجه به سن پرجوش و خروش جوانی دانستنی هايی شنيدنی در متن آمده است که موجب ايجاد علاقه و انگيزه نسبت به درس می‌شود. قواعد این درس دربارۀ اسلوب رشط است. دانش آموز با نحوۀ ترجمۀ ادوات شرط “من، ما، إن و إذا” آشنا می‌شود. فعل شرط و جواب آن را تشخيص می دهد. اما آموزش جزم از اهداف نيست.

متن درس چهارم، دربارۀ تأثیر زبان فارسی در عربی است. قواعد درس چهارم، دو بخش است: بخش اول دربارۀ ترجمۀ درست اسم معرفه و نکره می‌باشد که به دو نوع معرفه ال و علم پرداخته می‌شود. بخش دوم دربارۀ ترجمۀ فعل مضارع همراه حروف پرکاربرد “أَن، لَن، کَي، لکي، ل، حتی”است.

متن درس پنجم، داستانی در ستايش راستگويی است. در متن درس، داستان کوتاهی ذکر شده است. اين داستان برای دانش آموزان دلپسند و آراسته به سخنان بزرگان دين است. اندرز مستقيم کمتر تأثیر دارد. شيوۀ غیر مستقيم به باور کارشناسان مؤثرتر است. دانش آموز در قواعد درس پنجم با معادل هايی از ماضی استمراری، ماضی بعيد و مضارع التزامی آشنا می شود.

متن درس ششم، اشاره به يک داستان تاريخی است. داستان دختر حاتم طائی به نام سفانه که با ديدن رفتار والای پيامرب اسلام جذب اسلام می شود. دانش آموز با خواندن اين داستان با حقايقی زيبا و افتخار آفرين در تاريخ اسلام آشنا می شود. قواعد درس ششم، دربارۀ معانی حروف «لَم، لِـ و لا» است. هدف اين است که دانش آموز فعل هايی مانند “لَم یسمع” را در جمله بشناسد، درست بخواند و درست ترجمه کند.

متن درس هفتم، دربارۀ اميد به زندگی است. گاهی برخی به دلايلی دچار نااميدی می شوند. قواعد درس هفتم، کاربرد فعل های ناقص “کان، صار، لَيس، اصبح” در زبان عربی است. دانش آموز با معانی مختلف اين کلمات آشنا می شود. تشخيص اسم و خبر اين افعال نيز آموزش داده شده است. اما تشخيص اسم فقط در حالت اسم ظاهر است و تشخيص اسم افعال ناقصه در حالت ضمیر هدف نيست.

بارم بندی امتحان نهایی عربی یازدهم

بارم بندی امتحان نهایی عربی با توجه به مباحث و موضوعات کتاب تعیین می شود. بخش واژه شناسی 2.5 نمره از امتحان را شامل می گردد. مهارت ترجمه به فارسی بخش مهمی از امتحان است و 6.5 نمره از سوالات از این بخش مورد پرسش قرار می‌گیرد. بخش شناخت و کاربرد قواعد 7.5 نمره از امتحان نهایی عربی یازدهم را به خود اختصاص می دهد. از بخش مهارت درک و فهم مطلب نیز 2 نمره سوال طرح خواهد شد. 1.5 نمره از سوالات امتحان نیز به مهارت مکالمه می‌پردازد. در مجموع امتحان عربی یازدهم خردادماه از 20 نمره و به صورت کاملا کتبی است. به طور کلی سوالات در حد کتاب درسی است اما به صورت مفهومی طراحی می‌شوند. ضمنا اغلب سوالات امتحان چندبخشی است.

موضوع
نمره
واژه شناسی
2.5 نمره
ترجمه به فارسی
6.5 نمره
شناخت و کاربرد قواعد
7.5 نمره
درک و فهم مطلب
3 نمره
مکالمه
0.5 نمره

علاوه بر بارم بندی موضوعی درس عربی، نوعی دیگر از بارم بندی نیز به صورت درس به درس ارائه می‌شود. بر این اساس درس 1 شامل 2 نمره و دروس 2 تا 7 هر کدام شامل 3 نمره خواهد بود.

مهم ترین بخش  امتحان نهایی عربی یازدهم انسانی فهم قواعد و ترجمه است.

نکاتی درباره امتحان نهایی عربی 2

سوالات امتحان عربی کاملا حرکت گذاری می شوند و متن سوال ها نیز به زبان عربی طرح می شود اما در محدوده درک دانش‌آموزان خواهد بود.

ترجمه جمله یا کلمه از فارسی به عربی در امتحان نهایی مطرح نمی گردد.

برخی سوالات به صور تلفیقی و چند مهارت زبان عربی را به صورت همزمان مورد سنجش قرار می‌دهد.

اين مطالب در كتاب تدريس نشده است و طرح سؤال از آن در هر آزمونی به ويژه در امتحان نهایی و كنكور ممنوع است:

1- تعريب، تشکيل و اِعراب گذاری از اهداف کتاب درسی نيست.

2- از بخش البحث العلمی و للمطالعه سوال مطرح نخواهد شد.

کلماتی که معنايشان در پاورقی نوشته شده، از اهداف کتاب است و در امتحانات از آنها سؤال طرح می شود.

در طرح سؤال مکالمه به دو صورت می‌توان عمل کرد: یکی ارائۀ تصویر و طرح سؤال از تصویر و دیگری پرکردن جای خالی در مکالمه و ارائۀ کلمات با دادن دو کلمۀ اضافه.

آموزش و ارزشیابی مطابقت عدد و معدود و ویژگی‌های معدود و مطابقت موصوف و صفت مطلقا از اهداف کتاب درسی نیست. حفظ عددهای اصلی یک تا صد و عددهای ترتیبی یکم تا بیستم از اهداف کتاب است.

وقت امتحان نهایی عربی رشته انسانی حدود 80 دقیقه می باشد.

مرور و تمرین سوال های امتحانی سال های گذشته به شما در فهم بهتر مطالب و کشف نقاط ضعفتان کمک می کند.

سوالات متداول

از بخش مهارت واژه شناسی 2.5 نمره، از مهارت ترجمه به فارسی 6.5 نمره، شناخت و کاربرد قواعد 7.5 نمره، مهارت درک و فهم 3 نمره و مکالمه 0.5 نمره سوال طراحی می‌گردد.

سوالات در قالب‌های گوناکون مطرح می شود.دانش آموزان برای کسب نمره عالی در این درس نیاز است با سوالات آشنا باشد و نمونه سوال های سال گذشته را مطالعه و بررسی کند.

مدت زمان آزمون حدود 90 دقیقه و تعداد سوالات 15 الی 20 می‌باشد. البته اغلب سوالات چند بخشی است.

نظرات و پرسش های خود را با ما در میان بگذارید...