جستجو
Close this search box.
آموزش دروس پایه دهم
آموزش دروس پایه یازدهم
آموزش دروس پایه دوازدهم

تابع خطی، تابع ثابت و دامنه تابع

تابع خطی، تابع ثابت و دامنه تابع
فهرست مطالب

در این فیلم آموزشی به موضوع انواع تابع شامل تابع خطی، تابع ثابت و دامنه توابع پرداخته شده است.

پخش ویدئو

تابع خطی، تابع ثابت و دامنه تابع

در این بخش به این پرسش پاسخ خواهیم داد که در صورت داشتن یک ضابطه، نمودار، نمودار پیکانی و زوج مرتب چگونه دامنه آن را تعیین کنیم.

اگر نمودار پیکانی داده شده باشد، کل مجموعه A که مجموعه آغاز است به عنوان دامنه تابع خواهد بود. در زوج های مرتب، مولفه های اول به عنوان دامنه تابع می باشند.

در نمودار مختصاتی برای یافتن دامنه تعریف باید تصویر نمودار بر روی محور x ها را بیابیم که به عنوان دامنه تابع خواهد بود( نمودار بر محور x ها تصویر شود). برای یافتن برد تابع نیاز است تصویر تابع را بر روی محور y ها بیابیم(نمودار بر محور عرض ها تصویر شود).

هر تابع با ضابطه y=ax+b را یک تابع خطی گوییم. اگر a=0 ، این تابع خطی را ثابت می گوییم. در تابع خطی ثابت، شیب برابر با صفر خواهد بود. در تابع خطی درجه x باید یک باشد.

برای آشنایی بیشتر با موضوع انواع تابع شامل تابع ثابت، تابع خطی، دامنه تابع و نمونه سوالات آن می توانید ویدئو آموزشی را مشاهده کنید.

سوالات متداول

در نمودار مختصاتی به منظور به دست آوردن دامنه تابع باید تصویر نمودار را بر روی محور x ها پیدا کنیم که به عنوان دامنه تابع خواهد بود. در واقع برای یافتن دامنه، نیاز است نمودار بر محور x ها تصویر شود. برای یافتن برد تابع باید تصویر تابع را بر روی محور y ها بیابیم. در حقیقت نیاز است نمودار بر محور عرض ها تصویر شود.

به هر تابع با ضابطه y=ax+b ، یک تابع خطی گفته خواهد شد. در تابع خطی، درجه x برابر با یک می باشد. در تابع خطی، اگر a=0 باشد، به تابع خطی مورد نظر، تابع ثابت گفته خواهد شد. در تابع خطی ثابت، شیب خط برابر با صفر می باشد.

در مجموعه هایی که به صورت زوج مرتب هستند، مولفه های اول زوج های مرتب به عنوان دامنه تابع خواهند بود.

نظرات و پرسش های خود را با ما در میان بگذارید...
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x