جستجو
Close this search box.
آموزش دروس پایه دهم
آموزش دروس پایه یازدهم
آموزش دروس پایه دوازدهم

فعل ماضی و فعل مضارع

فعل ماضی و فعل مضارع
فعل ماضی و مضارع
فهرست مطالب

در این جلسه مباحث و نکات مربوط به درس اول عربی دهم رشته انسانی مطرح می شود. این درس در واقع مروری بر مجموعه دروس سال هفتم، هشتم و نهم متوسطه است. نکات این ویدئوی آموزشی می تواند برای اغلب افراد مفید باشد.

پخش ویدئو

افعال در زبان عربی

افعال در زبان عربی 3 نوع اصلی را شامل می شوند که عبارتند از : ماضی، مضارع و امر.

همچنین توجه داشته باشید که فعل نهی از فعل مضارع ساخته می شود.

افعال در زبان عربی شامل سه نوع اصلی ماضی، مضارع، نهی و امر می باشند.

فعل ماضی

توجه داشته باشید که در فعل ماضی صیغه مفرد مونث غایب که حرف آخرش ساکن است، اگر به اسمی “ال” دار برسد، کسره می گیرد. باید در این موارد دقت کنید تا آن را با صیغه مفرد مونث مخاطب اشتباه نگیرید.

فعل مضارع

در فعل مضارع صیغه های مفرد مذکر مخاطب و مفرد مونث غایب شبیه به هم هستند. این افعال از طریق ضمیر یا اسم ماقبل آن شناخته می شود. هم چنین در فعل مضارع صیغه های مثنای مذکر و مونث مخاطب و صیغه ی مثنای مونث غایب شبیه به هم هستند. تشخیص از طریق جمله و ضمایر ماقبل امکان پذیر است.

در این ویدئو جدول شناخت افعال در زبان عربی و شناسه های آن نیز معرفی می گردد. برای مشاهده تست ها و نمونه سوالات کنکوری مبحث شناخت انواع فعل از نظر زمانی و پاسخ به نمونه سوالات آن می توانید ویدئو را مشاهده کنید.

سوالات متداول

فعل از نظر زمان و معنی 3 نوع دارد. فعل ماضی، فعل مضارع و فعل امر که هر کدام قواعد خاص خود را دارد.

افعال مضارع با 4 حرفی که در ابتدای آن قرار دارد، شناخته می شود. این حروف عبارتند از : “ا، ت، ی و ن”. به این حروف در اصطلاح “اتین” یا “تینا” گفته می شود.

صیغه های مفرد مذکر مخاطب و مفرد مونث غایب شبیه به هم هستند. همچنین صیغه های مثنای مذکر و مونث مخاطب و صیغه های مثنای مونث غایب به یکدیگر شبیه هستند. در این افعال تنها راه شناخت ضمایر و ترکیبات جمله است.

نظرات و پرسش های خود را با ما در میان بگذارید...
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x