جستجو
Close this search box.
آموزش دروس پایه دهم
آموزش دروس پایه یازدهم
آموزش دروس پایه دوازدهم

نحوه مطالعه دروس سخت

نحوه مطالعه دروس سخت
نحوه مطالعه دروس سخت
فهرست مطالب

نحوه مطالعه دروس سخت را می دانید؟ برخی از دانش آموزان برخی از مباحث دروس سخت را به کلی کنار می گذارند و برای کنکور یا امتحانات نهایی آن ها را مطالعه نمی کنند. با این کار آن ها یک فرصت بسیار خوب را برای کسب رتبه بهتر یا معدل بالاتر از دست می دهند؛ زیرا ممکن است یک تست ساده و آسان و یا یک سوال تشریحی ساده از آن مبحث طرح شده باشد که شما اگر آن مبحث درسی را می خواندید می توانستید به راحتی پاسخ دهید. در این نوشتار همراه ما باشید تا نحوه مطالعه دروس سخت را بیان کنیم.

با گزینه دو همراه باشید.

نحوه مطالعه دروس سخت

نحوه مطالعه دروس سخت

داوطلبین باید برای قبولی دروس سخت روش های یادگیری صحیح را آموزش ببینند. دروس دشوار باید با دقت و حوصله کافی مطالعه شوند تا کیفیت مطالعه افزایش یابد. دانش آموزان برای خواندن دروس سخت که مفاهیم پیچیده دارند باید برنامه ریزی اصولی داشته باشند.

شاید برای دانش آموزان زیادی در هنگام شرکت در جلسه آزمون این مشکل پیش آمده باشد که دروس سخت سوالات آسانی داشته و اگر دانش آموزان مباحث درسی سخت را مطالعه کرده باشند می توانند نمره مربوط به آن درس را به دست بیاورند.

ممکن است برخی از داوطلبین در سر جلسه آزمون های آزمایشی به علت نداشتن تمرکز کافی و یا طرح شدن تست های سخت از موضوعی خاص قادر به پاسخ گویی این تست ها نبوده باشند. این داوطلبان پس از مدتی این مباحث را رها کرده و به طور کلی قید زدن تست های مربوطه به اون مبحث را در آزمون سراسری می زنند. همچنین ممکن است برخی از داوطلبین روی مباحث درسی مطالعه خوبی نداشته و آن ها را جسته و گریخته مطالعه کرده باشند و تست زنی را نیز برای این مباحث شروع نکرده باشند به همین دلیل قید این مباحث را در کنکور سراسری می زنند. حذف کردن مباحث درسی به دلیل سخت بودن از بزرگترین اشتباهاتی است که دانش آموزان می توانند مرتکب شوند، زیرا ممکن است با تمرکز بر روی آن مباحث بتوانند حداقل تعدادی تست را در آزمون سراسری پاسخ دهند.

با شرکت در ارزشیابی تشریحی و یا سوالات مشابه کنکور و سوالات تالیفی می توانید تمرکز خود را در امتحان نهایی و یا کنکور افزایش دهید. گزینه دو با شما همراه خواهد ماند تا بهترین نمرات را کسب کنید.

سخت و پیچیده بودن برخی از دروس

میزان سختی و پیچیده بودن برخی از مباحث درسی بین دانش آموزان متفاوت است. به طور مثال ممکن است یک درس برای یک دانش آموز سخت باشد و برای دانش آموز دیگر این درس ساده بوده و به راحتی مفاهیم آن را درک کند. علت اینکه برخی از مباحث درس سخت به نظر می رسند در زیر ارائه شده است:

یکی از دلایلی که دانش آموز ممکن است در فهمیدن یک درس مشکل داشته باشد و آن درس برای وی سخت باشد، ضعف پایه تحصیلی باشد. هر پایه تحصیلی تکمیل کننده پایه تحصیلی سال بعد است و اگر دانش آموزی یک پایه ضعیف در یک درس داشته باشد در سال های آینده متوجه مفاهیم و مباحث آن درس نمی شود، در نتیجه آن درس برای وی سخت محسوب می شود.

نحوه مطالعه دروس با همدیگر متفاوت است. روش مطالعه دروس سخت با دروس پیچیده متفاوت است. برای اینکه دانش آموز در بازه زمانی مشخص بازدهی کامل از مطالعه را داشته باشد بهتر است روش مطالعه دروس سخت را آموزش ببیند.

نحوه مطالعه دروس سخت

نکاتی برای مطالعه دروس سخت و پیچیده

برای مطالعه دروس سخت و پیچیده باید یک سری نکات رعایت شود تا سبب عملکرد بهتر حافظه و افزایش قدرت یادگیری شود. از مهمترین نکات برای یادگیری دروس سخت و دشوار می توان به موارد زیر اشاره کرد:

یکی از مهمترین دلایل سختی یک درس برای دانش آموزان، ضعیف بودن پایه تحصیلی است. اگر دانش آموزان پایه های تحصیلی خود را تقویت کنند و نقاط قوت و ضعف خود را بسنجند، مباحث درسی برای آنها بسیار ساده می شود و به صورت مفهومی می توانند مباحث را درک کنند. به همین دلیل در مطالعه دروس سخت به این نکته توجه کنید.

حضور مستمر دانش آموز در کلاس درس سبب می شود تا وی براساس برنامه ریزی کلاسی پیش رود. اگر دانش آموز در یک جلسه غیبت داشته باشد ممکن است از مباحث درسی جدید که آموزش داده می شود، عقب مانده و آن مبحث را به صورت مفهومی درک نکرده و در درک آن دچار مشکل شود. همچنین بعد از ارائه یک مبحث جدید در کلاس درس معمولا تعدادی تمرین نیز حل می شود که این امر موجب تثبیت اطلاعات جدید در حافظه می شود. دانش آموزی که در کلاس درس حضور نداشته باشد از این مزایا برخوردار نیست. 

اگر می خواهید یک درس سخت برای شما آسان شود کافیست هر درسی که آموزش داده می شود، در همان روز مطالعه و تمرین شود. یادگیری مطالب تا 24 ساعت بعد از آموزش اولیه در اوج خود قرار دارد و سپس بعد از 24 ساعت حجم بیشتری از مطالب فراموش می شود. اگر هر درس در همان روز مطالعه شود، سیر پیشرفت یادگیری در اوج خود قرار می گیرد. نحوه مطالعه دروس سخت به این بستگی دارد که شما همان روز درس را مطالعه و مرور کنید.

از دیگر تکنیک هایی که باید برای مطالعه دروس سخت به کار گرفته شود، مرور و خلاصه نویسی دروس سخت است. دروس سخت و پیچیده باید با مرور و تمرین و همچنین خلاصه نویسی به حافظه سپرده شوند. به همین دلیل مرور به موقع مطالب درسی می تواند برای یادگیری مفاهیم بسیار کمک کننده باشد. فراموش نکنید که خلاصه نویسی یکی از تکنیک های بسیار موفق برای ساده سازی دروس سخت و پیچیده است.

اگر بعد از مطالعه دروس سخت، به حل تمرین پرداخته شود و سپس بعد از حل تمرین، آزمون و تست انجام شود، یادگیری مباحث آن درس بسیار ساده تر می شود. امتحان دادن سبب می شود تا کیفیت مطالعه دروس سنجیده شود و نقاط قوت و ضعف ارزیابی شوند. برای اینکه بدانید مطالب دروس سخت را به خوبی یادگرفته اید کافیست آزمون داده و نتایج آزمون را تحلیل کنید. آزمون های آزمایشی گزینه دو یک راهکار خوب برای آمادگی شما برای کنکور است. شما با آزمون دادن می توانید میزان تسلط خود را در مطالعه دروس بسنجید.

یکی دیگر از ترفندهای بسیار موثر برای یادگیری دروس سخت استفاده از منابع کمک آموزشی است. برای مثال ممکن است در آن منابع یک مبحث را به گونه ای توضیح و تشریح کرده باشد که شما به طور کامل آن را درک کنید. دروس سخت و پیچیده برای یادگیری بهتر نیاز به منابع کمک آموزشی دارند تا وضعیت درسی بهبود یابد. توجه داشته باشید که باید منابع درسی کمک آموزشی به خوبی مطالعه شوند و از این منبع به آن منبع پریدن نتیجه ای جز سردرگمی ایجاد نمی کند.

نحوه مطالعه دروس سخت

راهکارهای که سبب یادگیری بهتر دروس سخت می شود.

نحوه مطالعه دروس سخت بسیار اهمیت دارد، در زیر راهکارهایی که سبب یادگیری بهتر دروس می شود را ارائه داده ایم:

پیدا کردن یک روش منحصر به فرد از تکنیک های موفق مطالعه دروس سخت

بهترین روش یادگیری برای هر فردی متفاوت است. پیدا کردن یک روش منحصر به فرد می تواند در یادگیری دروس سخت و پیچیده کمک شایانی کند. زمانی که یک روش مطالعه را پیش گرفتید و در نحوه درک مطلب و نتایج امتحان موثر بود پس می توان نتیجه گرفت که این یک روش مطالعه خوب برای شما است.

نحوه مطالعه دروس سخت

نحوه خلاصه نویسی دروس سخت چگونه است؟

یکی از بهترین روش ها برای مطالعه دروس سخت، خلاصه نویسی است.برای خلاصه نویسی دروس سخت کافیست که متن به صورت ساده بازنویسی شود. مطالب سخت اگر به صورت عامیانه و به زبان ساده نوشته شود، راحت تر درک می شود. از نوشتن مباحث و مطالب اضافی در هنگام خلاصه نویسی باید خودداری کرد. نوشتن کل مباحث سبب  اتلاف وقت شده و خلاصه نویسی را سخت و زمان بر می کند. اگر کلمه ای سخت در قسمتی از متن وجود داشت یا جمله با زبان سخت نوشته شده باشد، می توان آن را به زبان ساده و عامیانه بازنویسی کرد.

برخی از دروس سخت را با استفاده از نمودار و تصویر می توان خلاصه نویسی کرد. برای مثال برای یک درس می توان با استفاده از نمودار مراحل تولیدمثل گیاهان را نشان داد. به صورت کلی روش های متفاوتی در خلاصه نویسی متن ها می توان به کار گرفت. حاشیه نویسی برای دروس سخت از دیگر روش های خلاصه نویسی است که می تواند به یادگیری کمک کند. در هنگام مطالعه مباحث دروس سخت می توان حاشیه نویسی را در گوشه های کتاب انجام داد تا در مرور بعدی با خواندن این حاشیه ها، درک مطلب بهتر انجام شود.

در مطالعه دروس سخت نباید وقفه ایجاد کنید. ممکن است اگر کتابی بیش از حد سخت باشد، برای خواندن آن تعلل کنید؛ با این حال در هنگام خواندن دروس سخت نباید  آن را به عقب بیاندازید. اگر ادامه خواندن مباحث دروس سخت را به تاخیر بیاندازید، ممکن است هر چیزی که تاکنون یادگرفته اید را فراموش کنید.

نحوه مطالعه دروس سخت

پرسش و پاسخ

دروس سخت برای برخی از دانش آموزان به یک چالش تبدیل شده است. دروس سخت باید طبق ترفندها و تکنیک هایی که در این نوشتار توضیح داده شده مطالعه شود.

شاید اگر امروز به حفظ کردن یک مطلب سخت پرداختید و فردا امتحان داشتید بتوانید از پس سوالات آسان بربیاید، اما در امتحان های سخت تر موفق نخواهید شد. برای هر درس باید مفهوم آن را درک کرد.

یکی از موثرترین راه ها برای خواندن مباحث سخت دروس، خلاصه نویسی اصولی است. اگر بتوان با زبان ساده و با کمک تصویر و نمودار خلاصه نویسی کرد، حجم عظیمی از مطالب سخت برای دانش آموز قابل درک می شود.

در صورتی که یک درس یا مبحثی از یک درس سخت در کنکور حذف شود، دانش آموز ضرر زیادی را متحمل می شود؛ زیرا ممکن است در کنکور از همان مبحث یک یا چند تست ساده مطرح شود که دانش آموز تنها به دلیل حذف کردن آن مبحث ها قادر به پاسخگویی نباشد.

نظرات و پرسش های خود را با ما در میان بگذارید...
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x