جستجو
Close this search box.
آموزش دروس پایه دهم
آموزش دروس پایه یازدهم
آموزش دروس پایه دوازدهم

امتحان نهایی هندسه 3 پایه دوازدهم ریاضی فیزیک شهریور 1401 با پاسخ تشریحی

امتحان نهایی هندسه 3 پایه دوازدهم ریاضی فیزیک شهریور 1401 با پاسخ تشریحی
امتحان نهایی هندسه 3 پایه دوازدهم ریاضی فیزیک شهریور 1401 با پاسخ تشریحی
فهرست مطالب

امتحان نهایی هندسه 3 ویژه رشته ریاضی فیزیک صرفا به صورت کتبی و از کل کتاب در قالب 20 نمره می باشد. کتاب هندسه 3 رشته ریاضی به ماتریس ها، مقاطع مخروطی و بردارها می پردازد. این درس برای دانش آموزان رشته ریاضی فیزیک تدریس می شود. کتاب هندسه 3 پایه دوازدهم مکمل دو کتاب هندسه دهم و یازدهم می باشد. همانند پایه های قبلی، ساختار کتاب براساس سه محور اساسی فعالیت، کار در کلاس و تمرین قرار گرفته است. امتحان نهایی هندسه 3 یکی از امتحانات اصلی رشته ریاضی است. در ادامه شما می توانید فایل پی دی اف سوالات امتحان نهایی هندسه 3 ویژه رشته ریاضی فیزیک شهریور 1401 را با پاسخنامه آن مشاهده و دانلود کنید:

سوالات امتحان نهایی هندسه 3 شهریور 1401

1- جاهای خالی را با عبارات مناسب پر کنید. (0.5 نمره)

الف) اگر صفحه P بر محور سطح مخروطی عمود نباشد و با مولد موازی نباشد و فقط یکی از دو نیمه سطح مخروطی را قطع کند، در این صورت فصل مشترک صفحه P و سطح مخروطی یک …………….. است.

پاسخ : بیضی (0.25)

 

ب) سهمی مکان هندسی نقاطی از یک صفحه است که از یک خط ثابت در آن صفحه و یک نقطه ثابت غیر واقع بر آن خط در آن صفحه به یک فاصله باشد. (درست – نادرست)

پاسخ : درست (0.25)

2- دو نقطه A و B و خط d که شامل هیچ یک نیست در صفحه مفروض اند. نقطه ای بیابید که از A و B به یک فاصله بوده و از خط d به فاصله 3 سانتی‌متر باشد. (1.5 نمره)

پاسخ : مکان هندسی نقاطی که از دو نقطه A و B به یک فاصله‌اند عمودمنصف پاره‌خط AB است. این خط را رسم می‌کنیم و I می‌نامیم. (0.25) مکان هندسی نقاطی که از خط d به فاصله 3 سانتی‌متر هستند دو خط d و d می‌باشند که موازی d هستند. (0.25) محل برخورد دو خط d و d با خط I جواب مساله است.

الف – اگر خط I دو خط d و d را قطع کند مساله دو جواب دارد (0.25)

ب – اگر خط I بر یکی از دو خط d یا d منطبق باشد مساله بی‌شمار جواب دارد. (0.25)

پ – اگر خط I هیچ یک از دو خط d و d را قطع نکند مساله جواب ندارد. (0.25)

رسم یک مورد شکل برای مساله الزامی است. (0.25)

شما می توانید فایل pdf سوالات، را از لینک زیر دانلود کنید…

بخش بندی کتاب هندسه 3

کتاب هندسه 3 رشته ریاضی سه فصل دارد. فصل 1 “ماتریس و کاربردها” نام دارد که خود شامل دو درس در همین باره می باشد. فصل 2 “آشنایی با مقاطع مخروطی” است که به 3 درس تقسیم شده است و بیشترین تاثیر در امتحان نهایی را دارد. در فصل 3 که “بردارها” نامیده شده است، دانش آموزان در غالب دو درس با مفاهیم برداری و ضرب آنها آشنا خواهند شد.

بارم بندی امتحان نهایی هندسه

در امتحان نهایی هندسه نوبت خرداد به بخش نخست کتاب که شامل فصل یک و بخشی از فصل دو (تا پایان صفحه 46) می باشد _ و در آزمون نیم سال اول مورد ارزیابی قرار گرفته است_ 7 نمره اختصاص یافته است. بخش دوم کتاب هم که شامل ادامه فصل 2 و فصل 3 می باشد، 13 نمره خواهد داشت. در امتحان خرداد به صورت مجزا از فصل یک 4 نمره، از فصل دو 8 نمره و از فصل سه 8 نمره سوال طراحی می گردد. البته در امتحان نوبت شهریور و دی از فصل یک 6 نمره، از فصل دو 8 نمره و از فصل سه 8 نمره سوال طراحی می گردد.

در امتحان نهایی هندسه رشته ریاضی نوبت خرداد، 7 نمره به دروس نیمسال اول و 13 نمره به دروس نیمسال دوم اختصاص داده شده است. البته در امتحان نوبت شهریور و دی این نسبت به صورت مساوی است و هر بخش کتاب 10 نمره خواهد داشت.

نکاتی درباره امتحان نهایی هندسه 3

بسیاری از مفاهیم هندسه با تصویر آمورش داده می شود. در امتحان نهایی نیز در طراحی یک یا چند سوال از تصاویر استفاده می شود.

کتاب هندسه فاقد حذفیات امتحانی است و در امتحان نهایی تمامی مباحث کتاب ممکن است مورد پرسش قرار بگیرد.

برای موفقیت در امتحان نهایی هندسه صرفا به حفظیات بسنده نکنید، سعی کنید با تمرین زیاد بر مباحث مسلط باشید و درس را به صورت مفهومی در ذهن بسپارید.

زمان امتحان نهایی هندسه 135 دقیقه است در حالیکه تعداد سوالات آن 15 دقیقه می باشد. این مورد نشان می دهد که در پاسخ به سوالات نیاز به اندیشه و تمرکز خواهید داشت. پس قبل از آزمون استراحت کافی نمایید.

برای موفقیت در امتحان نهایی هندسه بهتر است پس از مطالعه درس با نمونه سوالات امتحانی سال های گذشته نقاط ضعف خود را شناسایی و سپس برطرف کنید.

سوالات متداول

در امتحان نهایی هندسه نوبت خرداد از فصل یک 4 نمره، از فصل دو 8 نمره و از فصل سه 8 نمره سوال مطرح می شود. در امتحان نهایی نوبت شهریور و دی از فصل یک 6 نمره، از فصل دو 8 نمره و از فصل سه 6 نمره سوال مطرح می شود.

برای موفقیت در امتحان هندسه بهتر است دانش آموزان نخست کتاب و مباحث درسی را مطالعه کنند و سپس با نمونه سوالات امتحان نهایی خود را مورد سنجش و ارزشیابی قرار داده و نقاط ضعف خود را شناسایی و برطرف نمایند

مدت زمان امتحان نهایی هندسه 135 دقیقه و تعداد تقریبی سوالات 15 می باشد.

نظرات و پرسش های خود را با ما در میان بگذارید...
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x