جستجو
Close this search box.
آموزش دروس پایه دهم
آموزش دروس پایه یازدهم
آموزش دروس پایه دوازدهم

تشخیص مونومر از پلیمر

تشخیص مونومر از پلیمر
فهرست مطالب

یکی از موضوعات مهم که در سوالات کنکور سراسری بسیار تکرار شده است، مبحث تشخیص مونومر از پلیمر می باشد.

پخش ویدئو

تشخیص مونومر از پلیمر

در دسته ای از سوالات، ساختار یک پلیمر داده می شود و ساختار مونومر مربوط به آن خواسته می شود. در ابتدا باید تشخیص دهیم پلیمر مورد نظر در اثر پلیمریزاسیون افزایشی به پلیمر مربوطه تبدیل شده است (فقط پیوندهای دو گانه شکسته شده اند و مولکول ها به یکدیگر اضافه شده اند) یا در اثر از دست دادن به طور نمونه مولکول آب به پلیمر مربوطه تبدیل شده است. این موضوع نیاز است که در صورت سوال مشخص شده باشد.  اگر این مورد در صورت سوال معین نشده باشد، آن گاه پلیمر را پلیمر افزایشی در نظر خواهیم گرفت.

تشخیص مونومر با توجه به ساختار پلیمرهای سیر شده

زنجیر پلیمری در اختیار ما قرار گرفته است. واحد تکرار شونده زنجیر پلیمری داده شده را در ابتدا پیدا می کنیم. در زنجیر اصلی باید دو کربن را جدا نمائیم. در حقیقت یک واحد تکرار شونده با دو کربن متوالی را در زنجیر اصلی انتخاب می کنیم. آن گاه بین دو کربن پیوند دوگانه ایجاد می کنیم. سپس هر موردی که به دو کربن مورد نظر وصل بود، را رسم می کنیم. در پایان ساختار مورد نظر را نام گذاری خواهیم کرد.

به منظور تشخیص مونومر از پلیمر، در ابتدا باید تشخیص داد پلیمر مربوطه چگونه تشکیل شده است.

به دست آوردن تعداد پیوند کوولانسی در مونومرها

برای به دست آوردن تعداد پیوند کووالانسی در مونومرها دو راه وجود دارد: 1- می توان هیدروژن های متصل را کشید و شروع به شمارش پیوندهای کووالانسی نمود. 2-  می توان از روی ساختار مونومر مربوطه، فرمول مولکولی را به دست آورد( ظرفیت ها را جمع کرده و بر دو تقسیم نمائیم).

به منظورآشنایی بیشتر با موضوع تشخیص پلیمرها از مونومرها و نکات آن می توانید ویدئو آموزشی را مشاهده کنید.

سوالات متداول

در آغاز نیاز است که تشخیص دهیم پلیمر مربوطه در اثر پلیمریزاسیون افزایشی ایجاد شده است (فقط پیوندهای دو گانه شکسته شده اند و مولکول ها به یکدیگر اضافه شده اند) یا در اثر از دست دادن به طور نمونه مولکول آب به پلیمر مورد نظر تبدیل شده است. اگر مورد مذکور در صورت سوال معین نشده بود، پلیمر مربوطه را باید پلیمر افزایشی در نظر بگیریم.

برای یافتن تعداد پیوند کووالانسی در مونومرها به صورت کلی دو روش وجود دارد: 1- یکی از از روش ها کشیدن هیدروژن هاست و بعد از می توان تعداد پیوندهای کووالانسی را شمرد. 2-  روش دوم به دست آوردن فرمول مولکولی و سپس تشخیص تعداد پیوند کووالانسی از روی فرمول مولکولی می باشد.

در آغاز باید واحد تکرار شونده زنجیر پلیمری مورد نظر را تشخیص دهیم. سپس نیاز است در زنجیر اصلی دو کربن را جدا نمود. بعد از آن دو کربن انتخاب شده را با پیوند دو گانه به یکدیگر متصل می نمائیم. بعد از این مرحله، هر موردی که به دو کربن مذکور متصل بود را باید رسم کنیم. در انتها ساختار کشیده شده را نام گذاری می کنیم.

نظرات و پرسش های خود را با ما در میان بگذارید...
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x