جستجو
Close this search box.
آموزش دروس پایه دهم
آموزش دروس پایه یازدهم
آموزش دروس پایه دوازدهم

جزئیاتی در مورد کارنامه کنکور 1402

جزئیاتی در مورد کارنامه کنکور 1402
جزئیاتی در مورد کارنامه کنکور 1402
فهرست مطالب

آگاهی در مورد جزئیات کارنامه کنکور سراسری 1402 به تمامی شرکت کنندگان کنکور سراسری کمک می کند تا بتوانند تمامی مندرجات در کارنامه را به خوبی درک کنند. درک درست در مورد جزئیات کارنامه کنکور سراسری سبب شده تا داوطلب بتواند یک انتخاب رشته درست و اصولی داشته باشد. در این نوشتار همراه شما هستیم تا توضیحات کارنامه کنکور سراسری 1402 را ارائه بدهیم.

با گزینه دو همراه باشید.

جزئیاتی در مورد کارنامه کنکور 1402

کنکور سراسری 1402 با سال های قبل متفاوت است. داوطلبان در سال 1402 می توانند 2 بار در آزمون شرکت کنند. در نتیجه دو کارنامه اولیه دریافت می کنند و یک انتخاب رشته خواهند داشت. حدوداً یک ماه پس از برگزاری کنکور سراسری، کارنامه اولیه این آزمون از طریق سایت sanjesh.org  در اختیار داوطلبان قرار می گیرد. اطلاعات کارنامه کنکور سراسری، وضعیت علمی داوطلب را در آزمون سراسری و هم موقعیت داوطلب را در مقایسه با سایر شرکت کنندگان دیگر نشان می دهد.

توضیحات در مورد کارنامه کنکور سراسری 1402

بعد از یک ماه پس از برگزاری کنکور سراسری، سازمان سنجش اقدام به انتشار کارنامه داوطلبین می کند. نتایج اولیه داوطلبین در قالب یک کارنامه منتشر شده و در اختیار داوطلبین قرار می گیرد.

توضیحات کارنامه سراسری 1402 اطلاعات مهمی در اختیار داوطلبین قرار می دهد که در واقع هر متقاضی باید این اطلاعات را مبنای انتخاب رشته خود قرار دهد. بررسی درست و دقیق کارنامه اولیه کنکور سراسری بسیار حائز اهمیت است و تاثیر زیادی در انتخاب رشته صحیح برای پذیرش دانشگاه دارد. توضیحات کارنامه کنکور سراسری 1402 شامل اطلاات مهمی از جمله اطلاعات ثبت نامی، گروه آزمایش امتحانی، وضعیت مجاز بودن یا نبودن برای انتخاب رشته کنکور سراسری در دوره های مختلف، رتبه کشوری، رتبه در سهمیه و … است. در ادامه قصد داریم به ارائه جزئیات در مورد هر یک از اطلاعات کارنامه کنکور سراسری بپردازیم.

توجه داشته باشید که کنکور سراسری برای پذیرش تمامی دوره های روزانه، غیر روزانه دانشگاه های سراسری و همینطور دانشگاه آزاد به صورت یکپارچه برگزار می شود. بعد از برگزاری آزمون، نتایج اولیه برای تمامی دانشگاه های سراسری دوره های روزانه، نوبت دوم ، پیام نور، غیرانتفاعی، پردیس خودگردان و دانشگاه آزاد از طریق سایت سازمان سنجش آموزش کشور به نشانی اینترنتی sanjesh.org منتشر می شود.

کارنامه کنکور سراسری 1402

هر کارنامه کنکور سراسری دارای چهار قسمت می باشد:

نکته: کسانی که در دو گروه امتحانی شرکت کرده اند یک کارنامه برای آنها صادر می شود.

جزئیاتی در مورد کارنامه کنکور 1402

بخش اطلاعات ثبت نام در کارنامه کنکور سراسری 1402

این بخش از کارنامه شامل سه سطر است که در آن اطلاعاتی مانند شماره پرونده، نام و نام خانوادگی، جنسیت، سال تولد و سهمیه ثبت نام متقاضی، نوع معلولیت، اطلاعات مدرک تحصیلی و … ذکر شده است. اطلاعات بخش ثبت نامی در زیر ارائه شده است:

مهمترین مواردی که در اطلاعات ثبت نامی و آزمونی احتیاج به توضیح دارند در زیر ذکر شده است:

سهمیه هر داوطلب در زمان ثبت نام در فرم اینترنتی مشخص شده است. داوطلب باید براساس شرایط خود یکی از سهمیه های مناطق، سهمیه ایثارگران 5 درصدی، سهمیه ایثارگران 25 درصدی، سهمیه خانواده شهدا را انتخاب کند.  در کارنامه دو نوع سهمیه دیگر وجود دارد که در قسمت های دیگر کارنامه ذکر می شود که مربوط به سهمیه کارمندی و سهمیه بهیار است.

 بومی گزینی یکی از شیوه های پذیرش داوطلبین در دانشگاه ها است. در کد رشته محل هایی که پذیرش بومی گزینی دارند، 20 درصد از ظرفیت رشته ها به داوطلبین آزاد و 80 درصد به داوطلبین بومی اختصاص دارد. اگر داوطلبین کد رشته های محل را متناسب با قطب، ناحیه و استان خود درج کنند، شانس قبولی بیشتری دارند.

برای هر داوطلبی با توجه به سه سال آخر تحصیل و محل تولد بومی یک استان در نظر گرفته شده است. سازمان سنجش با هدف احتمال قبولی داوطلبان در محل سکونت خود، سهم بیشتری از ظرفیت رشته های تحصیلی را به داوطلبان بومی اختصاص داده است. بنابراین شانس قبولی در رشته محل ها استان بومی، ناحیه بومی و قطب بومی داوطلب بیشتر است.

در نظام آموزشی 6،3،3 سال دوازدهم و در نظام سالی واحدی و ترمی واحدی دروس سال دوازدهم و پیش دانشگاهی به عنوان سوابق تحصیلی در نظر گرفته می شوند. معدل این دروس که به صورت نهایی برگزار می شوند، روی رتبه کنکور تاثیر می گذارد. تاثیر معدل کتبی (تاثیر سوابق تحصیلی) حداکثر 40% با تاثیر مستقیم و قطعی روی رتبه کنکور اعمال می شود.

جزئیاتی در مورد کارنامه کنکور 1402

بخش اعلام علاقه مندی براساس تقاضانامه

در این بخش کارنامه با دو واژه «مجاز» و «غیرمجاز» روبرو می شوید. صرفاً ذکر کلمه مجاز بودن کافی نیست، چون هر دانشگاهی و رشته ایی شرایط خاص خود را دارد که داوطلب می بایست این شرایط را برای پذیرش داشته باشد.

این بخش کارنامه شامل علاقه مندی داوطلب در هنگام ثبت نام کنکور 1402 است. داوطلب در زمان ثبت نام تقاضای خود را نسبت به گزینه های ( غیرانتفاعی، پیام نور، کارمندی و بهیار) اعلام کرده است. ممکن است برخی از داوطلبین در زمان ثبت نام تمایلی به تحصیل در دوره های پیام نور یا غیرانتفاعی و… نداشته باشند؛ اما با ملاحظه کارنامه، نظر خود را تغییر بدهند. در این صورت می توانند با مراجعه به سایت سازمان سنجش آموزش کشور مجددا نسبت به خرید کارت اعتباری با عنوان “سریال علاقه مندی به گزینش در رشته های پیام نور و غیرانتفاعی آزمون سراسری” اقدام کنند تا امکان انتخاب رشته این دانشگاه ها برای آن ها فراهم شود.

عبارت غیرمجاز در زیر گزینه های غیرانتفاعی، پیام نور، کارمندی و بهیار به این معنی است که داوطلب در مرحله انتخاب رشته، مجاز به انتخاب رشته محل های دوره پیام نور، غیرانتفاعی، کارمندی و بهیار نخوااهد بود. البته همان طور که بیان شد، اگر داوطلبین در زمان ثبت نام سهمیه کارمندی یا بهیاری را انتخاب نکرده اند ولی حداقل نمره لازم برای انتخاب رشته در این دانشگاه ها را کسب کرده اند، می توانند از طریق ارسال درخواست به سازمان سنجش یا لینک فعال شده در زمان انتخاب رشته، تقاضای خود را برای ثبت این سهمیه ها ثبت کنند.

منظور از سهمیه بهیار چیست؟

در زیر نکاتی در مورد سهمیه بهیار ذکر شده است:

منظور از سهمیه کارمند چیست؟

در زیر نکاتی در مورد سهمیه کارمند ذکر شده است:

برای داشتن یک انتخاب رشته موفق، اولین گام تحلیل درست کارنامه کنکور و مطالعه کامل دفترچه انتخاب رشته می باشد.

جزئیاتی در مورد کارنامه کنکور 1402

وضعیت مجاز به انتخاب رشته در دوره های مختلف هر یک از گروه های آزمایشی

در این قسمت شماره داوطلبی و گروه آزمایشی داوطلب مشخص شده است. همچنین در این بخش مشخص شده است که داوطلب در دوره های روزانه و نوبت دوم، مجازی، پردیس خودگردان و مازاد بر ظرفیت، بهیاران، دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه شهید رجایی، رشته های پیام نور و غیرانتفاعی و همچنین رشته های بدون کنکور پذیرفته شده است یا خیر.

اگر زیر هر یک از موارد مذکور عبارت مجاز نوشته شده باشد یعنی داوطلب می تواند در آن دوره یا دانشگاه انتخاب رشته کند و چنانچه زیر موارد فوق عبارت غیرمجاز نوشته شده باشد یعنی هنگام انتخاب رشته نمی توان کد رشته های آن دوره یا دانشگاه را انتخاب کرد.

هر دواطلب تنها در دوره هایی که مجاز شده است می تواند انتخاب رشته کند. دوره ها شامل دوره روزانه، شبانه، مجازی، پردیس خودگران و مازاد، دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه شهید رجایی، دانشگاه  پیام نور و غیرانتفاعی و بهیاران است.

جزئیاتی در مورد کارنامه کنکور 1402

وضعیت رتبه و نمره کل در کارنامه کنکور سراسری

در این بخش داوطلب با اطلاعاتی نظیر مانند رتبه در سهمیه، ماکزمیم نمره کل، تاثیر سوابق تحصیلی، نمرات خام و … روبه رو می شود. این بخش مهمترین بخش کارنامه کنکور سراسری است. به صورت کلی این بخش به سه قسمت کلی تقسیم بندی می شود:

جزئیاتی در مورد کارنامه کنکور 1402

قسمت سوابق تحصیلی

در این قسمت، میزان تاثیر سوابق تحصیلی دیپلم، میزان تاثیر سوابق تحصیلی پیش دانشگاهی، رتبه در سهمیه، رتبه کشوری، نمره کل نهایی، تاثیر مثبت سوابق تحصیلی ارائه شده است. نکاتی که باید مد نظر داشته باشید این است که:

قسمت نمرات خام دروس امتحانی

در این قسمت نمرات خام دروس تخصصی ذکر شده است. نمرات خام هر درس براساس تعداد پاسخ هایی که داوطلب به سوالات داشته است و با احتساب نمره منفی محاسبه می شود.

قسمت رتبه کل در سهمیه و آخرین رتبه مجاز در دوره های روزانه و نوبت دوم گروه های آزمایشی داوطلب

این بخش آخرین جدول در کارنامه کنکور سراسری 1402 است. رتبه کل در سهمیه، آخرین رتبه مجاز در سهمیه (دوره های روزانه و نوبت دوم)، رتبه کشوری بدون اعمال سهمیه در این بخش ذکر شده است.  مهمترین قسمت این بخش، رتبه کل در سهمیه است. برای مثال اگر عدد رتبه در سهمیه 2320 باشد، نشان می دهد که بین تمامی داوطلبین هم سهمیه یعنی سهمیه مناطق یا سهمه ایثارگران و خانواده شهدا، رتبه داوطلب 2320 شده است. براساس این رتبه انتخاب رشته انجام می شود. در این قسمت اطلاعات زیر ذکر شده است:

ماکزیمم نمره کل زیر گروه ها یا تراز کل منظور بالاترین نمره کل داوطلب در بین زیرگروه ها است. توجه داشته باشید که نمره کل آزمون هر داوطلب؛ میانگین وزنی نمرات تراز دروس اختصاصی داوطلب با توجه به ضریب هر درس در آن زیرگروه می باشد. که این نمره بر اساس یک فرمول بدست می آید.

این رتبه نشان می دهد که داوطلب در بین کلیه کسانی که یک سهمیه دارند چه رتبه ای کسب کرده است. به طور مثال کسی که سهمیه منطقه 2 دارد رتبه او در میان کسانی که سهمیه منطقه 2 دارند سنجیده می شود نه تمامی شرکت کنندگان.

به صورت خلاصه منظور از آخرین رتبه مجاز این است که با توجه به جمعیت شرکت کننده در کنکور و ظرفیت پذیرش دانشگاه ها در رشته های مختلف، کدام رتبه ها به عنوان آخرین رتبه های مجاز به انتخاب رشته در کنکور می باشند.

این رتبه بدون اعمال سهمیه لحاظ می شود و فقط برای اطلاع داوطلب در کارنامه آورده می شود.

سایر توضیحات کارنامه کنکور سراسری 1402

در این بخش سایر توضیحات کارنامه کنکور سراسری ارائه شده است:

داوطلبان دارای دیپلم نظام جدید ( 3-3-6) آموزش متوسطه ریاضی فیزیک، علوم تجربی، علوم انسانی و علوم و معارف اسلامی و همچنین داوطلبانی که دیپلم خود را از سال 84 به بعد دریافت کرده اند و داوطلبانی که مدرک پیش دانشگاهی خود را از سال 91 به بعد دریافت کرده اند مشمول اعمال سوابق تحصیلی هستند.

تاثیر معدل 40 درصد به صورت مستقیم و قطعی است. معدل چه بالا و چه پایین باشد روی رتبه داوطلب تاثیر می گذارد.

در صورتی که فرد تمایل داشته باشد برای کدرشته های مربوط به دانشگاه آزاد اقدام کند، باید کد دسترسی برای انتخاب رشته در سایت دانشگاه آزاد را یادداشت کرده و هنگام انتخاب رشته در سایت دانشگاه آزاد آن را در محل مورد نظر درج کند.

پرسش و پاسخ

داوطلبین در کارنامه کنکور سراسری 1402 می تواند وضعیت رتبه، درصد اکتسابی، رتبه نهایی سهمیه و …. را مشاهده کنند.

برای تمامی دانشگاه ها به جز دانشگاه آزاد رتبه سهمیه ملاک پذیرش است. دانشگاه آزاد به رتبه کشوری داوطلب توجه می کند.

در صورتی که برای هر یک از دانشگاه های دولتی روزانه، شبانه، پیام نور و … عبارت مجاز نوشته شده باشد داوطلب می تواند روند انتخاب رشته خود را انجام دهد.

منظور بالاترین نمره کل داوطلب در بین زیرگروه هاست. نمره کل آزمون هر داوطلب، میانگین وزنی نمرات تراز دروس اختصاصی داوطلب با توجه به ضریب هر درس می باشد. که این نمره بر اساس یک فرمول بدست می آید.

سهمیه های کنکور سراسری شامل سهمیه رزمندگان، ایثارگران 5 درصدی، ایثارگران 25 درصدی و سهمیه منطقه می باشد. هر یک از داوطلبان کنکور مشمول یکی از این سهمیه ها شده و رتبه آن ها در همان سهمیه محاسبه می شود.

به صورت خلاصه منظور از آخرین رتبه مجاز این است که با توجه به جمعیت شرکت کننده در کنکور و ظرفیت پذیرش دانشگاه ها در رشته های مختلف، کدام رتبه ها به عنوان آخرین رتبه های مجاز به انتخاب رشته در کنکور می باشند.

این رتبه بدون اعمال سهمیه لحاظ می شود و فقط برای اطلاع داوطلب در کارنامه آورده می شود. البته برای پذیرش در دانشگاه آزاد این رتبه لحاظ می شود.

خیر- برای داوطلبانی که در دو گروه امتحانی شرکت کرده اند یک کارنامه صادر می شود و نتیجه هر دو آزمون در آن لحاظ شده است.

رتبه کشوری و نمره کل در زیرگروه ها مهم است.

رتبه در سهمیه و نمره کل نهایی مهم ترین رتبه ها برای انتخاب رشته می باشد.

نظرات و پرسش های خود را با ما در میان بگذارید...
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x