جستجو
Close this search box.
آموزش دروس پایه دهم
آموزش دروس پایه یازدهم
آموزش دروس پایه دوازدهم

راهنمایی های مفید برای روز کنکور

راهنمایی های مفید برای روز کنکور
راهنمایی های مفید برای روز کنکور
فهرست مطالب

روز کنکور یک روز تعیین کننده برای دانش آموزان است. آشنایی با راهکارهای کاهش استرس نگرانی های داوطلب را کاهش می دهد. با فرا رسیدن زمان برگزاری کنکور، بیشترین موضوعی که داوطلبین کنکور را تحت فشار قرار می دهد؛ روز کنکور است. داوطلبین باید اقدماتی مفید در این روز و شب قبل از کنکور انجام دهند تا بار این فشار را از روی خود کم کنند تا بتوانند بهترین نتیجه را کسب نمایند. در این نوشتار همراه شما هستیم تا راهنمایی های مفید برای روز کنکور ارائه دهیم.

با گزینه دو همراه باشید.

راهنمایی های مفید برای روز کنکور

مشکلات موجود در روز کنکور سراسری

از جمله مشکلاتی که داوطلبین در روز کنکور سراسری با آن مواجه هستند، می توان به استرس بالا، عدم توانایی مدیریت زمان و عدم دقت و تمرکز کافی اشاره کرد.

راهنمایی های مفید برای روز کنکور

نکات مهم روز کنکور

داوطلبینی که در کنکور ثبت نام کرده اند باید برای موفقیت در آزمون و کسب رتبه لازم، تلاش مضاعفی داشته باشند. در روز کنکور که یک روز حساس و سرنوشت ساز است، باید مدیریت زمان و تکنیک های سرجلسه آزمون به کار گرفته شود تا بتوان به رتبه خوبی دست پیدا کرد. در زیر برخی از نکات مهم برای روز کنکور سراسری تشریح شده است.

1. مدیریت ساعت در روز کنکور سراسری

مدیریت ساعت در روز کنکور سراسری یکی از فاکتورهای اصلی و مهم است. مدیریت زمان یکی از مهمترین فاکتورها است زیرا سبب شده تا داوطلبین بتوانند به بهترین نحو از توانایی های خود استفاده کنند و پاسخگویی به سوالات را در بازه زمانی مشخص به اتمام برسانند. یکی از تفاوت های مهم کنکور سراسری با امتحانات تشریحی که در مدارس برگزار می شود، زمان محدود به پاسخگویی به سوالات است. داوطلبین لازم است به زمان پاسخگویی به پرسش ها که روی دفترچه های آزمون برای هر درس تعیین شده، توجه داشته باشند تا دچار استرس نشوند.

تنظیم وقت د‌‌ر کنکور مسأله‌ای حیاتی است، بر روی یک سؤال و یا یک د‌‌رس خاص وقت زیاد‌‌ نگذارید‌‌. سعی کنید‌‌ برای هر قسمت از سؤال وقت معینی اختصاص د‌‌هید‌‌. مثلاً ۱۰‌ثانیه برای خواند‌‌ن صورت سؤال و ۳ ثانیه برای پر‌کرد‌‌ن پاسخ‌نامه. ضمناً بعد از پاسخگویی هر ۱۰ سؤال یک بار زمان را چک کنید‌‌.

2. افزایش دقت در پاسخگویی

بسیاری از داوطلبین به خوبی جواب یک سوال را می دانند و شروع به تجزیه و تحلیل پاسخ می کنند. اما ممکن است کوچکترین بی دقتی آنها را در تله گزینه ها بیاندازد و به پاسخ غلط را انتخاب کنند. برای مثال در درس ریاضی، بسیار مهم است که دقت لازم برای پاسخگویی به سوالات به کار گرفته شود زیرا حتی یک منفی یا به اضافه اشتباه، شما را به پاسخ غلط نزدیک می کند. (در گزینه ها معمولا پاسخ های اشتباهی که دانش آموزان ممکن است به آن برسند نیز آورده شده و دانش آموزان را گمراه می کند). همچنیم باید صورت سوال به دقت مطالعه شده و روی افعال موجود در سوال به خوبی تمرکز شود. برای مثال شاید سوال از داوطلب گزینه هایی که پاسخ صحیح نیست را خواسته باشد، اما داوطلب به دلیل بی دقتی در خواندن سوال، گزینه ای اشتباه را علامت بزند و سریع سوال را رد کند.

3. ترتیب پاسخگویی به درس ها

بهتر است ترتیب پاسخگویی به درس ها در کنکور سراسری مطابق با دفترچه سوالات کنکور باشد. همچنین بهتر است سوالات هر درس به ترتیب پاسخ داده شوند.

مدیریت زمان و دقت در پاسخگویی به سوالات کنکور سراسری بسیار اهمیت دارد. داوطلب باید در بازه زمانی مشخص به سوالات دروس مختلف پاسخ دهد و در زمان پاسخگویی تمام دقت و تمرکز خود را به کار گیرد.

4. توجه به پر کردن پاسخنامه در هنگام علامت زدن گزینه صحیح

در صورتی که پاسخ یک سوال را نمی دانید و آن سوال برای شما پیچیده و سخت است، نباید بیش از حد روی سوال وقت بگذارید.

5. عدم وقت گذاشتن بیش از حد روی یک سوال

در ادامه قوانین نظام وظیفه برای شرکت در کنکور سراسری ارائه شده است:

6. محل گزینه صحیح را به طرز صحیح علامت بزنید.

در هنگام پر کردن پاسخ درست در پاسخنامه باید محل گزینه صحیح به خوبی پر شود. در صورتی که قصد پاک کردن یک پاسخ اشتباه را دارید دقت کنید که به خوبی پاسخ قبلی را پاک کنید.

برای اینکه بتوانید نکات مرتبط با روز کنکور سراسری را در روز کنکور پیاده کنید، بهتر است در آزمون های آزمایشی شرکت کرده و این نکات را اجرا کنید. سوالات آزمون های آزمایشی مشابه با سوالات کنکور سراسری بوده و می تواند شرایط مناسبی برای محک زدن دانش داوطلبین باشد.

نکات جانبی در روز کنکور سراسری

نکات جانبی در روز کنکور سراسری در زیر ارائه شده است.

راهنمایی های مفید برای روز کنکور

بایدها و نبایدهای روزهای پایانی کنکور

در این بخش بایدها و نبایدهای روزهای پایانی کنکور سراسری را بیان کرده ایم:

  1. روز قبل از کنکور، یادگیری درس جدید ممنوع است.

برخی از داوطبین در روز قبل از کنکور شروع به یادگیری درس جدید می کنند، این امر بسیار اشتباه است. در روزهای پایانی باید به دوره نکات مهم و مرور خلاصه نویسی ها بسنده کرد. مطالعه دروس پییچده و سخت و مطالبی که ابهام دارد، سبب افزایش استرس شده و حواس شما را پرت می کند. در واقع مطالعه درس جدید در روزهای پایانی کنکور چیزی جز آشفته ذهنی به دنبال ندارد.

  1. شناسایی حوزه امتحانی

برای اینکه استرس شما در روزهای پایانی کنکور کمتر شود، می توان یک بار تا حوزه امتحانی رفت و مکان آن را شناسایی کرد تا روز برگزاری آزمون با آرامش کامل در جلسه حاضر شوید. آدرس حوزه امتحانی، شماره داوطلب و سایر اطلاعات روی کارت ورود به جلسه کنکور ذکر شده است.

  1. خوردن شام سبک و خواب راحت

برای اینکه روز کنکور استرس شما تا حد زیادی کاهش یابد، باید شب قبل، خواب راحتی را تجربه کرده باشید. برای راحت خوابیدن بهتر است یک شام سبک خورده و در وعده های روزانه مانند ناهار هم غذای کربوهیدارت دار توصیه می شود. در شب کنکور از انجام فعالیت هایی مانند تمرین و مطالعه و تست زدن خودداری شود؛ زیرا سبب افزایش استرس و در نتیجه کاهش دقت و تمرکز در روز کنکور می شود.

  1. نوشیدن یک دم نوش آرامش بخش

در صورتی که در روز قبل از کنکور استرس به سراغ شما آمد، کافیست با نوشیدن یک لیوان دمنوش آرامش را به خود هدیه دهید. البته این یک توصیه پزشکی نیست و هر فردی باید براساس طبع و ذائقه خود برای آرام کردن خود از نوشیدنی ها استفاده کند. زیاده روی در نوشیدن دمنوش ها ممکن است اثرات سوء مانند خواب آلودگی به دنبال داشته باشد.

  1. عدم مصرف قرص های خواب آور و مسکن

در شب قبل از کنکور نباید از داروهای مسکن و خواب آور استفاده کرد. این داروها همانطور که اسمشان مشخص است، خواب آور بوده و سبب شده تا شما دچار خواب آلودگی شوید.

  1. آماده کردن تمامی وسایل مورد نیاز برای روز کنکور

بهتر است از روز قبل از کنکور سراسری تمامی وسایل مورد نیاز برای روز کنکور سراسری آماده شود. برای مثال چند مداد مشکی نرم، پاک کن با کیفیت، مداد تراش، کارت ورود به جلسه، سنجاق، کارت ملی، ساعت مچی غیرهوشمند، دستمال کاغذی، یک بطری آب، مواد قندی مانند شکلات و خرما را آماده کنید.

  1. مراجعه به پزشک در صورت استرس و اضطراب بیش از حد

در صورتی که دچار خشکی دهان، تپش قلب و لرزش هستید، باید به پزشک مراجعه کنید.

  1. حضور به موقع در سرجلسه کنکور

یکی از عواملی که سبب استرس و اضطراب شما می شود، دیر رسیدن سرجلسه کنکور است. باید حداقل یک ساعت قبل از شروع کنکور در سرجلسه کنکور حضور یافت.

کارت ورود به جلسه معمولا چند روز قبل از برگزاری کنکور سراسری از طریق سایت سنجش در دسترس است. بدون کارت ورود به جلسه و کارت شناسایی اجازه حضور در جلسه کنکور سراسری را نخواهید داشت.

وسایل مجاز و غیرمجاز در روز کنکور سراسری

ورود برخی از وسایل در جلسه کنکور سراسری به منزله تقلب محسوب شده و فرد خاطی متخلف شناخته می شود. برای شرکت در روز کنکور سراسری برخی وسایل مجاز و برخی وسایل غیرمجاز هستند. متقاضیان شرکت کننده در کنکور باید با آگاهی کامل از این وسایل در سرجلسه کنکور حضور یابند.

وسایل مجاز در سرجلسه کنکور سراسری

پرینت کارت ورود به جلسه کنکور سراسری، اصل کارت ملی یا شناسنامه، مداد سیاه، تراش، پاک کن

وسایل غیرمجاز در سرجلسه کنکور سراسری

تمامی وسایل الکترونیکی هوشمند مانند (ساعت هوشمند، دستنبد، انگشتر و عینک هوشمند، ماشین حساب، هندزفری، خودکار و پاک کن هوشمند، جزوه، یادداشت، ساک یا کیف دستی)

با نزدیک شدن به زمان برگزاری کنکور سراسری، شما می توانید با استفاده از تکنیک های صحیح و رعایت قوانین سرجلسه کنکور به نتیجه مطلوب دست پیدا کنید.

پرسش و پاسخ

جهت مدیریت زمان در روز کنکور سراسری باید به ترتیب به سوالات پاسخ داد. سوالاتی که آسان است را پاسخ داد و سوالات نیمه سخت و سخت را علامت دار کرد و بعد از اتمام پاسخگویی به سوالات، به سوالات نیمه سخت و سخت رجوع کرد.

جهت مدیریت زمان در روز کنکور سراسری باید به ترتیب به سوالات پاسخ داد. سوالاتی که آسان است را پاسخ داد و سوالات نیمه سخت و سخت را علامت دار کرد و بعد از اتمام پاسخگویی به سوالات، به سوالات نیمه سخت و سخت رجوع کرد.

در روز قبل از کنکور سراسری بهتر است مرور مطالب انجام شود و از یادگیری درس جدید یا مطلب پیچیده خودداری شود. یادگیری درس جدید چیزی جز اضطراب و آشفتگی ذهن به همراه نخواهد داشت.

داوطلب باید در روزهای قبل از کنکور مرور و جمع بندی مطالب را به خوبی انجام دهد و وسایل مورد نیاز مانند کارت ورود به جلسه و سایر وسایل مجاز را آماده کند و روی تمرکز حواس و کاهش استرس کار کند.

نظرات و پرسش های خود را با ما در میان بگذارید...
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x