جستجو
Close this search box.
آموزش دروس پایه دهم
آموزش دروس پایه یازدهم
آموزش دروس پایه دوازدهم

ساختار لوویس مولکول های اکسیژن دار

ساختار لوویس مولکول های اکسیژن دار
فهرست مطالب

در این فیلم آموزشی، در مورد مبحث رسم ساختار لوویس مولکول های اکسیژن دار، توضیحاتی ارائه شده است. همچنین برای تفهیم بیشتر مثال های تستی و تشریحی متنوعی آورده شده است.

پخش ویدئو

رسم ساختار لوویس مولکول های اکسیژن دار

به منظور رسم ساختار لوویس مولکول های اکسیژن دار، ابتدا اتم مرکزی انتخاب می شود. سپس همه ی اکسیژن ها باید با پیوند یگانه به اتم مرکزی متصل شوند. بعد از این مرحله و رسم تمام اتم ها، آرایش تمام اتم ها، را به آرایش گاز نجیب می رسانیم. سپس تعداد الکترون های لایه ی ظرفیت مولکول را محاسبه می نماییم و با تعداد الکترون های ساختار کشیده شده مقایسه می نماییم. در صورت زیاد بودن تعداد الکترون های کشیده شده، باید تعداد الکترون ها را کم کرده و به جای آن پیوند دوگانه قرار دهیم.

مثال رسم ساختار لوویس مولکول های اکسیژن دار

به طور نمونه برای رسم ساختار لوویس ترکیب اکسیژن دار SO3، اتم S به عنوان اتم مرکزی انتخاب می شود. سپس سه اتم اکسیژن با پیوند یگانه به اتم S متصل می شوند. بعد از آن، آرایش کلیه اتم ها را به آرایش گاز نجیب می رسانیم. در اینجا یک گوگرد داریم که دارای شش الکترون در لایه ی ظرفیت خود می باشد و سه اکسیژن داریم که هر کدام شش الکترون در لایه ی ظرفیت خود دارند، در نتیجه در مجموع 18 الکترون در لایه ی ظرفیت خود خواهند داشت. مجموع اتم های اکسیژن و گوگرد 24 الکترون در لایه ی ظرفیت خود خواهند داشت. ولی با توجه به آرایش اکتت رسم شده، تعداد الکترون های لایه ی ظرفیت برابر با 26    است که از عدد 24 بیشتر می باشد. با توجه به اینکه دو الکترون اضافه داریم، یک جفت الکترون از اتم گوگرد و اکسیژن را پاک می کنیم و به جای آن پیوند دو گانه می نویسیم. در این صورت تعداد الکترون ها 24 عدد می شود و ساختار لوویس کامل خواهد شد.

به عنوان نمونه ای دیگر، برای رسم ساختار لوویس H2SO4 ،  اتم S مرکزی است. S را با پیوند یگانه به چهار اتم اکسیژن متصل خواهیم نمود. سپس به دو اتم اکسیژن، هیدروژن را متصل می نمائیم. بعد از این مرحله، آن ها را به آرایش گاز نجیب خواهیم رساند. در اینجا تعداد الکترون های لایه ی ظرفیت ساختار با مولکول مطابقت دارد. بنابراین ساختار کاملا صحیح می باشد.

برای رسم ساختار لوویس مولکول های اکسیژن دار، نیاز است ابتدا اتم مرکزی انتخاب شود.

به منظور آشنایی بیشتر با موضوع رسم ساختار لوویس مولکول های اکسیژن دار و نکات آن فیلم آموزشی را مشاهده کنید.

سوالات متداول

برای رسم ساختار لوویس مولکول های اکسیژن دار نیاز است ابتدا اتم مرکزی انتخاب شود. بعد از این مرحله، تمامی اتم های اکسیژن به وسیله پیوند یگانه به اتم مرکزی اتصال پیدا می کنند.

بدین منظور نیاز است، ابتدا اتم مرکزی انتخاب شود. اتم S در این ساختار اتم مرکزی می باشد. بنابراین، نیاز است در آغاز اتم S  انتخاب گردد.

نظرات و پرسش های خود را با ما در میان بگذارید...
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x