جستجو
Close this search box.
آموزش دروس پایه دهم
آموزش دروس پایه یازدهم
آموزش دروس پایه دوازدهم

الکتروسکوپ یا برق نما چیست؟

الکتروسکوپ یا برق نما چیست؟
فهرست مطالب

در این فیلم آموزشی به موضوع الکتروسکوپ و نحوه کار آن خواهیم پرداخت. سپس روش پاسخگویی به سوالات و تست های درباره الکتروسکوپ برای شما بیان می شود.

پخش ویدئو

الکتروسکوپ

الکتروسکوپ یا برق نما وسیله ای است که به کمک آن می توان باردار بودن یک جسم و نوع بار آن را مشخص کرد. نمونه ای از یک الکتروسکوپ را می توانید در شکل زیر مشاهده نمایید.

الکتروسکوپ

الکتروسکوپ وسیله ای است که به کمک آن می توان باردار بودن یک جسم و نوع آن را مشخص کرد.

کار کردن با الکتروسکوپ

هنگامی که الکتروسکوپ بدون بار داریم و یک جسم باردار را با آن تماس می دهیم، در این صورت کلاهک و تیغه ها یک نوع بار خواهند گرفت که همنام جسمی است که به آن ها نزدیک شده است، همچنین تیغه ها از یکدیگر باز خواهند شد. ولی همان طور که در تست مشاهده شد، هنگامی که جسم باردار را به دستگاه نزدیک می کنیم، حالت القایی پیش خواهد آمد، بار کلاهک و تیغه ها ناهمنام خواهد شد.

اگر جسم باردار را به الکتروسکوپ نزدیک کنیم، سپس با اتصال به زمین بار القایی را خنثی کنیم. در آن صورت بارهای قسمت پایین به زمین منتقل خواهند شد. در نتیجه تیغه ها خنثی و بسته خواهند شد. حال اتصال به زمین را قطع می کنیم و میله را کنار خواهیم برد، در آن صورت کلاهک و تیغه ها بار همنام خواهند گرفت و تیغه ها مقداری از یکدیگر باز می شوند.

نکته: در آزمایش های مختلف مربوط به الکتروسکوپ از نظر نوع و مقدار بار حالت های متفاوتی داریم.

حالت دیگری وجود دارد که در آن خود الکتروسکوپ باردار است و تیغه ها باز هستند. اگر جسم دارای بار همنام با بار الکتروسکوپ را به آن نزدیک کنیم، هر چه جسم جلوتر رود، تعدادی از بارهای کلاهک به سمت پایین رانده خواهند شد و بار تیغه ها و انحراف آن زیادتر خواهد شد.

اگر جسم با بار ناهمنام را در حالت بالا نزدیک کنیم، عکس اتفاق قبل خواهد افتاد. اگر جسم با بار ناهمنام با بار الکتروسکوپ را به آن نزدیک کنیم، هر چه جسم نزدیک تر، تعدادی از بارهای سمت پایین به طرف کلاهک رانده خواهند شد و بار تیغه ها و انحراف کمتر خواهد شد. ممکن است جسم را به قدری نزدیک کرده که تیغه ها خنثی شده و به یکدیگر بچسبند. اگر از این اینجا به بعد جسم را نزدیک کنیم، دو مرتبه تیغه ها باز خواهند شد. یعنی در تیغه ها بار همنام با جسم ایجاد شده و از اینجا به بعد هر چقدر جسم را نزدیک کنیم، تیغه ها بازتر خواهند شد.

نتیجه گیری: اگر یک جسم باردار را به کلاهک الکتروسکوپ باردار نزدیک کردیم و انحراف تیغه ها زیاد شد، نتیجه می شود جسم دارای بار همنام با دستگاه بوده است. اگر انحراف تیغه ها کم شد، در نتیجه جسم دارای بار ناهمنام با دستگاه است.

به منظور یادگیری و آشنایی بیشتر با سوالات و تست های مربوط به الکتروسکوپ ویدئو آموزشی را به طور کامل مشاهده کنید.

سوالات متداول

باردار بودن یک جسم و نوع بار آن را می توان به وسیله الکتروسکوپ یا برق نما مشخص کرد.

اگر با نزدیک کردن یک جسم باردار به کلاهک الکتروسکوپ باردار، انحراف تیغه ها زیاد شود، می توان نتیجه گرفت که جسم دارای بار همنام با دستگاه بوده است.

نظرات و پرسش های خود را با ما در میان بگذارید...
اشتراک در
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Hassan
Hassan
5 ماه قبل

سید منفی با منفی میشه همنام .مثبت با منفی میشه نا همنام

1
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x