جستجو
Close this search box.
آموزش دروس پایه دهم
آموزش دروس پایه یازدهم
آموزش دروس پایه دوازدهم

چگونه در امتحانات نهایی قبول شویم

چگونه در امتحانات نهایی قبول شویم
چگونه در امتحانات نهایی قبول شویم
فهرست مطالب

چگونه در امتحانات نهایی قبول شویم و نمره 20 بگیریم؟ این سوالی است که اکثر دانش آموزان به خصوص دانش آموزان دوازدهم، یازدهم و دهم می‌پرسند. دلیل اینکه امتحانات نهایی بسیار مهم شده‌اند، تاثیر 50 درصدی آنان در نتیجه کنکور است. راز موفقیت در امتحانات نهایی چیست و چگونه در امتحانات حضوری موفق شویم؟ اگر برای شما هم این سوال پیش آمده است، بهتر است این مقاله را مطالعه کنید، زیرا به تمامی سوالات شما پاسخ داده‌ایم.

راز موفقیت در امتحانات نهایی چیست

اولین گام برای موفقیت در امتحانات نهایی

قبل از اینکه به این سوال که چگونه در امتحانات نهایی قبول شویم و نمره بالا کسب کنیم، پاسخ دهیم، لازم است تا اولین گام برای موفقیت در امتحان نهایی را بدانید. رمز موفقیت در امتحان نهایی این است که ابتدا ارزیابی صحیحی از خود داشته باشید. منظور از این جمله این است که شما در کدام گروه قرار دارید. دانش آموزی که قصد شرکت در امتحان نهایی را دارد، باید بداند که چه وضعیتی دارد. به صورت کلی دانش آموزان در یکی از چهار دسته زیر قرار می‌گیرند:

فقط کنکور برای داوطلب اهمیت دارد.

فقط امتحان نهایی برای داوطلب اهمیت دارد.

نه امتحان نهایی و نه کنکور برای داوطلب اهمیت دارد.

هم امتحان نهایی و هم کنکور برای داوطلب اهمیت دارد.

دسته اول افرادی هستند که با نزدیک شدن به ایام کنکور، به امتحانات نهایی مدرسه توجه نمی‌کنند و صرفا به فکر تست زدن هستند. البته که تستی خواندن تا حدی می‌تواند به دانش اموزان برای پاسخگویی به سوالات امتحان نهایی کمک کند، اما باز هم یک شیوه عالی برای قبولی نیست. اگر باز هم مصر هستید که وقت خود را برای تست زدن صرف کنید، بهتر است از تکنیک‌های اصولی برای تست زدن استفاده کنید تا هم در کنکور و هم در امتحان نهایی موفق عمل کنید. اما تکنیک اصولی تست زنی چیست برای این منظور روی مقاله کلیک کنید تا متوجه شوید.

دسته دوم افرادی هستند که فقط به فکر 20 گرفتن در امتحان نهایی هستند، این دسته از افراد به دلیل اینکه به خوبی مهارت‌های تست زنی و نحوه خواندن کنکوری را نمی‌دانند، از کنکور غافل می‌شوند و به امید این هستند که در امتحان نهایی موفق عمل کنند. توجه کنید که تفکر صفر و صدی هیچگاه انتخاب درستی نیست.

دسته سوم افرادی هستند که نه به کنکور امیدی دارند و نه به دنبال موفقیت در امتحان نهایی هستند. شاید دلیل این تفکر عدم آگاهی در مورد شیوه‌های صحیح مطالعه و تکنیک تست زنی باشد، همچنین شاید برنامه‌ریزی برای درس خواندن ندارند. این افراد بهتر است توجه کنند که شاید نمره 15 نمره خوبی در امتحان نهایی نباشد، اما مسلما از 10 و یا تجدید شدن بهتر است. همچنین اگر کمی تلاش کنند، می‌توانند از عهده سوالات ساده کنکور بربیایند.

دسته چهارم افرادی هستند که با توجه به قانون جدید که معدل و کنکور هر دو سهم 50 درصدی در کنکور دارند، برای هر دو امتحان آماده می‌شوند. این دسته از افراد هم تست زنی و هم نحوه مطالعه تشریحی و نحوه پاسخگویی به سوالات امتحان نهایی را بلد هستند و یا در حال یادگیری تکنیک‌های مرتبط به آنها هستند.

شما در کدام دسته هستید، آیا تمرکز شما فقط 20 گرفتن در امتحان نهایی است و کنکور را فراموش کرده‌اید و یا بالعکس؟
0
آیا در این مورد نظری دارید؟x
آیا کنکوری خواندن را می‌دانید؟ آیا نحوه 20 گرفتن در امتحان نهایی را می‌دانید؟ اگر نه که بهتر است روی لینک‌ها کلیک کنید، ضرر نخواهید کرد.

برنامه‌ریزی درست راز موفقیت در امتحانات نهایی

اگر بخواهیم به این سوال که چگونه در امتحانات نهایی قبول شویم پاسخ شفاف و کوتاهی بدهیم، می‌گوییم که برنامه‌ریزی راز موفقیت شما است.

بعد از اینکه متوجه شدید که در کدام دسته قرار دارید، باید به دنبال تکنیک‌های مطالعاتی مخصوص و برنامه‌ریزی متناسب با شرایط خاص خودتان باشید. برنامه‌ریزی درسی به قدری پیچیده است که نمی‌توان برای همه افراد یک نسخه یکسان پیچید.  چرا برنامه‌ریزی یک چیز شخصی است؟ زیرا:

  • توانایی و پتانسیل یادگیری دانش آموزان با همدیگر متفاوت است.
  • افراد از نظر سرعت یادگیری و همچنین نحوه یادگیری با همدیگر متفاوت هستند.
  • ممکن است برخی از افراد اولین باری باشد که کتاب درسی را برای کنکوری خواندن یا برای امتحان نهایی باز می‌کنند، در حالی که افراد دیگری باشند که مرور 3 یا 4 آنها باشد.

از این رو مسیر مطالعاتی و همچنین برنامه‌ریزی درس خواندن آنها با همدیگر متفاوت است.

اما به صورت کلی اگر قرار باشد یک برنامه‌ریزی اصولی برای موفقیت در امتحان نهایی داشته باشید، چیست؟

  • واقع گرا بودن: در برنامه‌ریزی درسی واقع گرا باشید، اگر تا امروز روزی یک ساعت درس می‌خواندید، مسلما برای شما سخت خواهد بود که روزی 10 ساعت درس بخوانید، از این رو منطق را در برنامه‌ریزی درس بگنجانید.
  • تبدیل اهداف بزرگ به اهداف کوچک: برای برنامه‌ریزی اهداف بزرگ را به چندین هدف کوچک تقسیم کنید و برای هر کدام یک بازه زمانی در نظر بگیرید.
  • شناسایی سبک یادگیری: جهت برنامه‌ریزی برای امتحان نهایی و کنکور نیاز است که سبک یادگیری خود را بشناسید و متناسب با آن برنامه مطالعاتی بچینید. برای مثال اگر سبک یادگیری شما شنیداری است، بهتر است ویدئوها یا ویس‌های معلمین را در زمان‌های مشخص گوش کنید و یک زمان اختصاصی برای گوش دادن به آن‌ها در نظر بگیرید. یا اگر سبک یادگیری شما تجسمی است، بهتر است مطالب را در قالب نمودار، تصویر یا گراف درآورده و آن‌ها را به خاطر بسپارید.

تکنیک‌های موثر برای قبولی در امتحان نهایی

چگونه در امتحانات نهایی قبول شویم تا استرس کمتری متحمل شویم و همچنین انگیزه کافی برای موفقیت در امتحان نهایی را از دست ندهیم. در ادامه تکنیک‌های موثر برای موفقیت در امتحان نهایی ارائه شده است.

 

1. متعهد بودن برای موفقیت در امتحان نهایی

متعهد بودن برای موفقیت در امتحان نهایی یک اصل اولیه است. شاید از خود بپرسید که چگونه برخی از دانش اموزان وقت کافی برای مطالعه دارند و در عین حال استراحت و تفریح نیز دارند، همچنین شاید این سوال پیش آمده باشد که چگونه آن‌ها همیشه پرانرژی و باانگیزه هستند؟ پاسخ در یک کلمه است. تعهد.

زمانی که فرد به انجام یک کاری تعهد دارد، آنگاه انجام وظایف ساده‌تر است. توجه کنید که حتی اگر تعهدی برای انجام کارهای روزانه نباشد، شاید انجام آن‌ها نیز طاقت فرسا باشد، اما تعهد و همچنین علاقه است که سبب ایجاد اشتیاق و انگیزه در فرد می‌شود.

اگر از ما بپرسید که چگونه در امتحانات نهایی قبول شویم می‌گوییم که متعهد باشید، زیرا تعهد شما را وادار به انجام یک برنامه روتین می‌کند که در نهایت آن برنامه تبدیل به عادت می‌شود.

2. حل کردن نمونه سوال جهت کسب نمره 20 در امتحان نهایی

بهترین روش برای آشنایی با سبک امتحان نهایی، حل کردن سوالات سال‌های گذشته است. اگر تمامی سوالات نهایی گذشته را بررسی کنید و سپس پاسخ تشریحی آن‌ها را مطالعه کنید، می‌توانیم بگوییم که چند هیچ از سایر افراد جلو هستید. البته توجه کنید که امتحان نهایی خرداد 1402 نسبت به سال‌های دیگر سخت تر بوده و دلیل آن مفهومی بودن سوالات است. به همین منظور برای اینکه شما از قافله عقب نمانید، تنها به نمونه سوالات امتحانات گذشته اکتفا نکنید و به دنبال نمونه سوالات تالیفی و مفهومی باشید که سبک استانداردی دارد.

گزینه دو برای این چالش به کمک شما آمده است. سبک سوالات مفهومی در گزینه دو براساس استانداردهای سوالات کنکور و همچنین امتحان نهایی بوده و توسط اساتید برجسته و نخبه طراحی شده است. شما با حل کردن نمونه سوال مفهومی می‌توانید یک موضوع را از جنبه‌های مختلف مورد بررسی قرار دهید، آنگاه دیگر هیچ نکته‌ای از چشمان تیزبین شما پنهان نخواهد بود. ارزشیابی تشریحی، آزمونک و بانک سوال همگی در گزینه دو برای کمک به شما داوطلبین گرامی است.

3. طراح سوال شوید!

اگر می‌خواهید در امتحان نهایی موفق شوید و 20 بگیرید، پس طراح سوال شوید. برای مثال به صورت فرضی تصور کنید که یک معلم هستید؛ چه سوالاتی را از یک مطلب درسی طرح می‌کنید و چگونه آن مطالب را به دانش آموزان تدریس می‌کنید؟ با این کار نقاط ضعفتان در مطالب درسی شناسایی می‌شود و نحوه مطالعه شما نیز دقیقتر خواهد شد.

موفقیت در امتحانات نهایی

روش درس خواندن شب قبل از امتحان نهایی

با درس خواندن در شب قبل از امتحان چگونه در امتحانات نهایی قبول شویم و 20 بگیریم؟ روش درس خواندن شب قبل از امتحان نهایی در زیر ارائه شده است:

  1. از مطالعه دروس جدید پرهیز کنید، زیرا سبب استرس و سردرگمی شما می‌شود.
  2. مرور درس‌ها و حل تمرین را فراموش نکنید، زیرا سبب تسلط بیشتر‌ی شود.
  3. خلاصه‌ها و هایلایت‌ها را مطالعه کنید.
  4. خلاصه نویسی به ذهن کمک می‌کند تا مطالب را در ذهن تثبیت کند، از این رو از نوشتن نکات مهم غافل نشوید.
  5. فرمول‌ها را در یک جا یادداشت کرده و مرور کنید، ترجیحا بهتر است فرمول‌ها را دوباره بنویسید تا ذهنتان را به چالش بکشید.

چگونه امتحان نهایی را 20 بگیریم

چگونه در امتحانات نهایی 20 بگیریم و معدل خود را بالا ببریم؟ آیا 20 گرفتن در امتحان نهایی ساده است؟ آیا می‌توان همه درس‌های امتحان نهایی را 20 گرفت؟  چگونه در امتحانات نهایی قبول شویم و 20 بگیریم؟ سوال خیلی از دانش آموزان همین سوالات است. 20 گرفتن در امتحان نهایی خصوصا از سال 1402 کار آسانی نیست، زیرا سوالات مفهومی شده و دیگر خبری از سوالات ساده نیست. 20 گرفتن در امتحانات نهایی مستلزم رعایت نکات زیر است:

  1. حل تمرین و مرور چندباره درس‌ها برای تسلط بیشتر
  2. ایجاد سوالات مفهومی برای خود از مطلب درسی
  3. ارتباط دادن مطالب درسی به همدیگر
  4. به چالش کشیدن ذهن با حل کردن سوالات سخت و پیچیده
  5. تمرین کردن زیاد برای آشنایی با نحوه پاسخگویی به سوالات تشریحی
  6. حل کردن نمونه سوالات امتحانی گذشته

20 گرفتن در امتحان نهایی مستلزم آگاهی در مورد نحوه مطالعه است، آیا می‌خواهید بدانید که چگونه امتحان نهایی را 20 بگیرید پس مطلب را از دست ندهید، در غیر این صورت رقیبان شما چند هیچ از شما جلو می‌افتند.

آیا موفقیت در امتحانات در بازه زمانی کوتاه ممکن است؟

آیا می‌توان یک هفته‌ای در امتحان نهایی 20 گرفت؟ چگونه می توان در بازه زمانی کوتاه مطالعه کرد تا در امتحان نهایی قبول شد؟

یکی از سوالات رایج کاربران این است که آیا در مدت زمان کوتاه می‌توان در امتحان نهایی موفق شد و نمره خوبی کسب کرد یا خیر؟ این سوال بستگی به شرایط داوطلب دارد، برای مثال سبک یادگیری، تند خوانی یا کندخوانی فرد، میزان علاقه وی به دروس و… همگی در پاسخ به این سوال موثر است.

برای اینکه در زمان کوتاهی برای امتحانات نهایی آماده شوید، باید:

  1. نقاط قوت و ضعف خود را بشناسید.
  2. تلاش و اراده را سرلوحه کار خود قرار دهید.
  3. برنامه‌ریزی کنید.
  4. مصمم باشید.
  5. واقع گرا باشید و خیال بافی نکنید.
چگونه در امتحانات نهایی قبول شویم

کلام آخر در مورد چگونه در امتحانات نهایی قبول شویم

چگونه در امتحانات نهایی قبول شویم تا سهم معدل در کنکور افزایش یابد؟ معدل سهم 50 درصدی در نتیجه نهایی کنکور دارد، از همین رو نحوه مطالعه برای قبولی امتحان نهایی و 20 گرفتن در هر یک از درس‌ها در این امتحان بسیار حائز اهمیت است. شما باید یک برنامه‌ریزی درست داشته باشید تا بتوانید از ابتدای سال برای قبولی در امتحان نهایی آماده شوید. اگر به هر دلیلی از الان برای قبول شدن در امتحانات نهایی دوازدهم، یازدهم و دهم در حال تلاش هستید، پس نکات مطرح شده در این مقاله را مطالعه کنید. در این مقاله گام‌ها و تکنیک‌های مهم جهت موفقیت در امتحان نهایی را ذکر کرده‌ایم. امید است که با به کارگیری آن‌ها به نمرات خوبی دست پیدا کنید.

پرسش و پاسخ

از خواندن درس‌های جدید اجتناب کنید، دروس گذشته و تمرین‌ها را بارها و بارها مرور کنید، شب بیداری ممنوع است، استراحت کافی داشته باشید، از مطالب مهم نکته‌برداری کنید.

اگر زمان کمی برای مطالعه دارید بهتر است درس را به دو‌بخش تقسیم کنید. :‌بخش اول مربوط به فرمول‌ها و نظریه‌ها است.‌ بخش دوم مروبط به مطالب فرعی است. شما باید ابتدا روی ‌بخش اول تمرکز کنید و سپس به سراغ مطالب فرعی بروید.

اضطراب خود را مدیریت کنید، برنامه‌ریزی داشته باشید. روش‌های صحیح مطالعه را به کار گیرید. مرور مداوم و مستمر را فراموش نکنید. محیط مناسب برای مطالعه ایجاد کنید. خواب سالم، تغذیه سالم و فعالیت بدنی مستمر داشته باشید، درس خواندن را به یک عادت تبدیل کنید.

نظرات و پرسش های خود را با ما در میان بگذارید...
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x