جستجو
Close this search box.
آموزش دروس پایه دهم
آموزش دروس پایه یازدهم
آموزش دروس پایه دوازدهم

ثبت بهتر مطالب در ذهن

ثبت بهتر مطالب در ذهن
دلایل کند خوانی چیست؟
فهرست مطالب

بسیاری از دانش آموزان احساس می‌کنند که مهارت‌های حافظه قوی ندارند. خوشبختانه، مهارت حفظ کردن فقط برای گروه نخبه‌ای از افراد نیست، زیرا هر کسی می‌تواند توانایی‌های حفظ کردن را آموزش ببیند. ثبت بهتر مطالب در ذهن می‌تواند باعث بهبود حافظه و یادگیری شما شود. در زیر چند راهکار برای ثبت مطالب بهتر در ذهنتان را بررسی می‌کنیم:

با گزینه دو همراه باشید.

ثبت بهتر مطالب در ذهن

1. یادداشت‌برداری

یک راه موثر برای ثبت مطالب در ذهن، یادداشت‌برداری است. هنگام مطالعه یا گوش دادن به مطالب، نکات کلیدی را یادداشت کنید. این کار به شما کمک می‌کند تا مطالب را به صورت کامل و ساختارمند در ذهنتان ثبت کنید. از روش‌های یادداشت‌برداری مختلف مانند استفاده از نمودارها، جدول‌ها، لیست‌ها و خلاصه نویسی استفاده کنید.

علت فراموش کردن مطالبی که فراموش کردید را می دانید؟ نه پس مطلب را بخوانید.

2. توجه و تمرکز:

برای ثبت بهتر مطالب در ذهن، تمرکز کنید. هنگام مطالعه یا گوش دادن به مطالب، تمام توجه خود را به آن متمرکز کنید. از حواس‌پرتی خودداری کنید. تمرین‌های تمرکز مانند مدیتیشن و تمرین ذهنی می‌تواند در بهبود تمرکز شما مفید باشد.

3. استفاده از چند حس:

 بیشتر از یک حس را در فرایند یادگیری به کار گیرید. اطلاعات را به صورت بصری ببینید، به آن‌ها گوش دهید و اگر ممکن است، آنها را بلند بخوانید. استفاده از چندین حس در زمان یادگیری، می‌تواند به ثبت بهتر مطالب کمک کند.

7 نکته برای تقویت حافظه را اگر نمی دانید، به سختی می توانید مطالب درسی را در ذهن بگنجانید.

4. ساختن ارتباط‌ها:

برقراری ارتباط بین مطالب جدید و مطالب قبلی که در ذهن دارید، می‌تواند به یادگیری بهتر آنها کمک کند. تلاش کنید مطالب جدید را با دانش و تجربه‌های قبلی خود مرتبط کنید. به دنبال ارتباط‌ها و الگوهای مشترک در مطالب باشید. این کار به یادگیری موثر کمک می‌کند و یادگیری مطالب را تسهیل می‌کند. یکی دیگر از راه‌های عالی برای تبدیل شدن به یک یادگیرنده مؤثرتر، استفاده از یادگیری رابطه‌ای است که شامل ارتباط دادن اطلاعات جدید به چیزهایی است که قبلاً می‌دانید. برای مثال، اگر در حال یادگیری در مورد یک‌بخش زیست هستید، ممکن است آنچه را که در حال یادگیری هستید با دانش قبلی که درباره مطلب دیگری است، مرتبط کنید.

یادگیری بدون فراموشی آرزوی هر فردی است. این کار تکنیک دارد، آیا می دانید؟

ثبت بهتر مطالب در ذهن

5. تدریس به دیگران:

 یک روش مؤثر برای ثبت مطالب در ذهن، تدریس آن به دیگران است. وقتی مفاهیم را به دیگران توضیح می‌دهید، مجبور می‌شوید مطالب را به طور کامل درک کنید و به صورت ساده و قابل فهم بیان کنید. این کار به تثبیت مطالب در ذهن و تقویت یادگیری شما کمک می‌کند.

روش صحیح مطالعه بدون فراموشی راز موفقیت شما در به خاطر سپاری مطالبی است که مطالعه کرده اید.

4. استفاده از تکنیک‌های یادگیری مؤثر:

با استفاده از تکنیک‌های مثل خلاصه‌نویسی، تهیه نمودارها و نقشه‌های مفهومی، تصویرسازی مطالب، تمرین‌های فعال و تعامل با مطالب، می‌توانید یادگیری خود را بهبود بخشید. این تکنیک‌ها به شما کمک می‌کنند مطالب را بهتر درک کنید و به خاطر بسپارید.

روش درس خواندن به شیوه نابغه ها چیست؟ 

5. تنوع در روش‌های درس خواندن:

 انواع مختلفی از روش‌های درس خواندن وجود دارند. ممکن است روشی که در حال استفاده از آن هستید برای شما مناسب نباشد. امتحان کنید روش‌های متنوعی مانند توجه به ویدیوهای آموزشی، استفاده از نرم‌افزارهای یادگیری، تدوین نمودارها و غیره را امتحان کنید تا ببینید کدام یک بهترین نتیجه را برای شما دارد.

علت فراموشی مطالب درسی چیست؟ چرا هر چه می خوانم فراموش می کنم؟

6. تمرین مکرر:

تمرین مکرر و تمرین فعال با مطالب مورد نظر، برای ثبت آنها در ذهن بسیار مهم است. به مرور زمان، اطلاعاتی که مرتباً تمرین و مرور می‌کنید، در ذهنتان ماندگارتر می‌شوند. استفاده از روش‌های تکرار و تمرین مثل مرور خلاصه نویسی، مرور فایل صوتی، تدوین پرسش و پاسخ و تمثیل‌های ذهنی می‌تواند مفید باشد.

اهمال کاری چیست و چگونه با آن مقابله کنیم؟

7. استراحت متناوب:

زمانی که اطلاعات را در ذهنتان می‌ثبتید، استراحت مناسبی بین جلسات یادگیری داشته باشید. استراحت به مغز کمک می‌کند تا اطلاعات را پردازش و ثبت کند. همچنین، خواب کافی داشته باشید، زیرا خواب به بهبود حافظه و ثبت مطالب بهتر در ذهن کمک می‌نماید.

بهترین و بدترین زمان مطالعه را می شناسید؟  می دانید چه زمانی مغز شما آمادگی بهتری برای یادگیری دارد؟

8. استفاده از روش‌های یادگیری چندرسانه‌ای:

استفاده از روش‌های چندرسانه‌ای مانند تصاویر، ویدیوها، نمودارها و نمونه‌های عملی می‌تواند بهترین راه برای ثبت مطالب در ذهن باشد. این روش‌ها به طور مؤثر اطلاعات را تصویرسازی می‌کنند و به شما کمک می‌کنند تا بهتر مطالب را درک کرده و یاد بگیرید.

چرا تمرکز به مطالعه کمک می کند؟ آیا می توان تمرکز کرد و اهمال کاری را از بین برد؟

9. مرور منظم:

برنامه‌ریزی برای مرور منظم مطالب ثبت شده در ذهنتان اهمیت دارد. برنامه‌ریزی زمانی برای مرور مطالب و تکرار آنها در فواصل زمانی مناسب (مانند یک روز، یک هفته و یک ماه بعد)، به شما کمک می‌کند تا اطلاعات را به طور ماندگارتری در ذهنتان ثبت کنید.

10. به روش‌های مختلف یاد بگیرید.

روی به بیش از یک روش یادگیری تمرکز کنید. به جای گوش دادن فقط به یک پادکست، که شامل یادگیری شنیداری است، راهی برای تکرار اطلاعات به صورت شفاهی و بصری پیدا کنید. این ممکن است شامل توصیف آنچه یاد گرفته‌اید برای یک دوست، یادداشت‌برداری یا ترسیم نقشه ذهنی باشد. با یادگیری به بیش از یک روش، دانش را در ذهن خود تقویت می‌کنید. به گفته جودی ویلیس، «هر چه مناطق بیشتری از مغز اطلاعات مربوط به یک موضوع را ذخیره کند، یادگیری بیشتری ایجاد می‌شود. این افزونگی به این معنی است که دانش آموز فرصت‌ بیشتری برای جمع‌آوری تمام دادههای مرتبط از مناطق ذخیره‌سازی چندگانه خود در پاسخ به یک سوال یا محرک دارند. روش یادگیری مختلف به این معنی است که ما یاد گرفته‌ایم، نه اینکه فقط به خاطر سپرده‌ایم.

ثبت بهتر مطالب در ذهن

11. آنچه را که یاد گرفته‌اید به شخص دیگری بیاموزید

مدت‌هاست به این نکته اشاره شده است که یکی از بهترین راه‌ها برای یادگیری چیزی، آموزش آن به شخص دیگری است.. شما می‌توانید همین اصل را امروز با به اشتراک گذاشتن مهارت‌ها و دانش تازه آموخته شده خود با دیگران به کار گیرید تا مطالب بهتر در ذهنتان ثبت شود.

با ترجمه اطلاعات به کلمات خود شروع کنید. این فرآیند به تنهایی به تحکیم دانش جدید در مغز شما کمک می‌کند. در مرحله بعد، راهی برای به اشتراک گذاشتن آنچه آموخته‌اید پیدا کنید. برخی از ایده‌ها شامل نوشتن یک پست یا کامنت، ایجاد یک پادکست یا شرکت در یک بحث گروهی است.

12. کسب تجربه عملی

برای بسیاری از ما، یادگیری معمولاً شامل خواندن کتاب‌های درسی، شرکت در جلسه آموزشی یا انجام تحقیق در کتابخانه یا وب است. در حالی که دیدن اطلاعات و سپس نوشتن آن مهم است، اما در واقع به کارگیری دانش و مهارت‌های جدید می‌تواند یکی از بهترین راه‌ها برای بهبود یادگیری باشد. اگر می‌خواهید مهارت یا توانایی جدیدی کسب کنید، روی کسب تجربه عملی تمرکز کنید.

اگر در حال یادگیری یک زبان جدید هستید، صحبت کردن با شخص دیگری را تمرین کنید و وسایل اطراف خود را با توجه به زبان جدید بیان کنید.

13. به جای مبارزه برای به یاد آوردن، پاسخ‌ها را جستجو کنید

البته، یادگیری فرآیند کاملی نیست. گاهی اوقات، جزئیات چیزهایی را که قبلاً آموخته‌ایم فراموش می‌کنیم. اگر متوجه می‌شوید که در به یاد آوردن اطلاعات جزئی مشکل دارید، تحقیقات نشان می‌دهد که بهتر است به سادگی به دنبال پاسخ صحیح باشید. یک مطالعه نشان داد که هر چه مدت زمان بیشتری را صرف به خاطر سپردن پاسخ کنید، احتمال اینکه در آینده دوباره پاسخ را فراموش کنید، بیشتر خواهد بود. چرا؟ زیرا این تلاش‌ها برای یادآوری اطلاعات آموخته‌شده قبلی در واقع منجر به یادگیری «وضعیت خطا» به جای پاسخ صحیح می‌شود.

14. درک کنید که چگونه به بهترین شکل یاد می‌گیرید

یکی دیگر از استراتژی‌های عالی برای بهبود کارایی یادگیری، شناخت عادات و سبک‌های یادگیری است. تئوری‌های مختلفی درباره سبک‌های یادگیری وجود دارد که همگی می‌توانند به شما کمک کنند تا درک بهتری از نحوه یادگیری بهتر داشته باشید. نظریه هوش‌های چندگانه گاردنر هشت نوع مختلف هوش را توصیف می‌کند که می‌تواند به آشکار کردن نقاط قوت فردی شما کمک کند.

15. از آزمون برای تقویت یادگیری استفاده کنید

در حالی که ممکن است به نظر برسد که صرف زمان بیشتر برای مطالعه یکی از بهترین راه‌ها برای به حداکثر رساندن یادگیری است، تحقیقات نشان داده است که امتحان کردن در واقع به شما کمک می‌کند تا آنچه را که یاد گرفته‌اید را بهتر به خاطر بسپارید، حتی اگر در آزمون پوشش داده نشده باشد. مطالعه‌ای نشان داد که دانش‌آموزانی که مطالعه کرده‌اند و سپس مورد امتحان قرار گرفته‌اند، حتی در مورد اطلاعاتی که در آزمون‌ها پوشش داده نمی‌شود، در درازمدت مطالب را بهتر به خاطر می‌آورند. دانش آموزانی که زمان اضافی برای مطالعه داشتند اما مورد آزمایش قرار نگرفتند، به طور قابل توجهی مطالب را کمتر به خاطر می‌آوردند.

16. توقف چند وظیفه ای

برای سال‌های متمادی، تصور می‌شد افرادی که چند کار را انجام می‌دهند، یا بیش از یک فعالیت را همزمان انجام می‌دهند، نسبت به افرادی که چند کار را به صورت همزمان انجام نمی‌دهند برتری دارند. با این حال، تحقیقات در حال حاضر نشان می‌دهد که انجام چند کار در واقع می‌تواند یادگیری را کمتر موثر کند. زیرا افراد زمان زیادی را به دلیل جابجایی بین چندین کار از دست دادند و با پیچیده‌تر شدن وظایف، زمان بیشتری را از دست دادند. با جابجایی از یک فعالیت به فعالیت دیگر، آهسته‌تر یاد می‌گیرید. چگونه می‌توان چندوظیفه‌ای را متوقف کرد؟ با متمرکز کردن توجه خود روی یک کار شروع کنید و برای مدت زمان از پیش تعیین شده به کار خود ادامه دهید.

راه هایی افزایش تمرکز در حین درس خواندن راز نگفته ای از موفقیت دانش آموزان برتر است.

تکنیک پومودورو را می شناسید، برای مدیریت زمان یک ابزار عالی است.

 

به طور کلی، استفاده از تکنیک‌های یادگیری موثر، تمرین مکرر و تمرکز مطلوب به شما کمک می‌کند تا مطالب را بهتر در ذهنتان ثبت کنید. همچنین، حفظ سلامت ذهنی و فیزیکی، شامل خواب کافی و تغذیه مناسب، نقش مهمی در بهبود حافظه و ثبت مطالب در ذهن دارد.

پرسش و پاسخ

روش‌های مختلف یاد بگیرید. روی بیش از یک روش یادگیری تمرکز کنید. آنچه را که یاد گرفته‌اید به شخص دیگری آموزش دهید.  از یادگیری قبلی برای درک بهتر یادگیری جدید استفاده کنید. تجربه عملی کسب کنید. به جای تلاش برای یادآوری، به دنبال پاسخ باشید.  درک کنید که چگونه به بهترین شکل می‌توانید مطالب را یاد بگیرید. از تست برای تقویت یادگیری استفاده کنید.  انجام چندوظیفه را در عین واحد متوقف کنید.

وقتی مطالب را با هم گروه‌بندی می‌کنید، حافظه بلند مدت خود را تقویت می‌کنید. استفاده از تکنیک‌های بصری و فضایی به ذهن شما کمک می‌کند تا تمرکز و توجه داشته باشد. تکنیک‌های بصری به شما کمک می‌کنند تا آنچه را که یاد می‌گیرید معنی دار، به یاد ماندنی و سرگرم کننده‌تر شوند.

چند بار در هفته ورزش کنید. ورزش نه تنها سطح تناسب اندام ما را بهبود می‌بخشد، بلکه می‌تواند به رشد مغزی سالم‌تر نیز کمک کند. خلاق باشید. ویتامین‌ها و ریزمغذی مصرف کنید. به خود اجازه دهید که استراحت کنید. چیز جدیدی را امتحان کنید.

نظرات و پرسش های خود را با ما در میان بگذارید...
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x