جستجو
Close this search box.
آموزش دروس پایه دهم
آموزش دروس پایه یازدهم
آموزش دروس پایه دوازدهم

رشته علوم ورزشی

معرفی کامل رشته علوم ورزشی | دانشگاه های برتر، نمونه کارنامه های قبولی، واحدهای درسی، ادامه تحصیل، بازارکار و درآمد رشته علوم ورزشی
فهرست مطالب

معرفی رشته علوم ورزشی

تمرکز علم ورزش کمک جهت به حداکثر رساندن عملکرد و استقامت در آمادگی برای رویدادها و مسابقات و در عین حال کاهش خطر آسیب است. این رشته برای کمک به شناسایی نقاط قوت و ضعف استفاده می شود، به طوری که یک برنامه تمرینی مناسب و تخصصی ارائه شده توسط متخصص علوم ورزشی می تواند برای همه افراد، از ورزشکاران گرفته تا سالمندان، و… موثر باشد. با توجه به اهمیت این رشته در این نوشتار با شما همراه هستیم تا به بررسی تاریخچه، دانشگاه ‌های برتر، نمونه کارنامه قبولی، بازار کار، گرایش ها، کاربرد و شرایط ادامه تحصیل در رشته علوم ورزشی در ایران و جهان بپردازیم.

معرفی کامل رشته علوم ورزشی | دانشگاه های برتر، نمونه کارنامه های قبولی، واحدهای درسی، ادامه تحصیل، بازارکار و درآمد رشته علوم ورزشی

علم ورزشی یا ورزش از دو جنبه کلی، طیف وسیعی از افراد جامعه را در برمی گیرد. جنبه اول، از بعد قهرمانی است که ورزشکاران با هدف مدال آوري به رقابت می پردازند و موفق شدن در اين زمینه در سطح ملی و بین المللی مستلزم به کار گرفتن کلیه امکانات و قابلیت هاي جسمانی، روانی، اجتماعی، مديريتی و … است. جنبه دوم، از بعد همگانی آن است که تقريبا تمام افراد از اين جنبه با ورزش کردن و به بیان بهتر با تحرک داشتن، سر و کار دارند. جنبه دوم، چه بسا می تواند مهم تر از جنبه اول باشد چون مستقیم با سلامت انسان ارتباط دارد.

تاریخچه رشته علوم ورزشی

تاریخچه علم ورزشی به قبل از سال 210 بعد از میلاد برمی گردد، زمانی که کلودیوس جالینوس پزشک یونانی برخی از اولین تحقیقات را در زمینه بهبود سلامت (تغذیه مناسب)، آمادگی هوازی و تقویت عضلات انجام داد.

جوزف کلمنت تیسوت اولین کسی بود که اثرات زمان، مکان، شدت و مدت ورزش را بر فرآیندهای فیزیولوژیکی بدن توصیف کرد. منصفانه است که بگوییم چارلز آلکاک به جز برای مورخان ورزش فراموش شده است، اما او پدر ورزش مدرن بود.

اگرچه نمی‌توان مطمئن بود، اما معمولاً تصور می‌شود که کشتی و بوکس اولین ورزش‌هایی بوده‌اند که تاکنون انجام شده است. مسابقات با ماشین های ساده اولیه و دویدن، نیز جزو اولین ورزش هایی بود که انجام شد.

معرفی کامل رشته علوم ورزشی | دانشگاه های برتر، نمونه کارنامه های قبولی، واحدهای درسی، ادامه تحصیل، بازارکار و درآمد رشته علوم ورزشی

برای آمادگی بیشتر در کنکور می توانید در آزمون های استاندارد گزینه دو شرکت کنید : آزمون های آزمایشی گزینه دو

تعریف تخصصی رشته علوم ورزشی

این مطالعه علم فیزیولوژی، روانشناسی، بیومکانیک، تغذیه و درک نقش اجتماعی ورزش و ورزش در سیاست اجتماعی، اخلاق و فلسفه است. علوم ورزشی رشته‌ای است که به مطالعه نحوه عملکرد بدن انسان سالم در حین ورزش می‌پردازد و اینکه چگونه ورزش و فعالیت بدنی سلامت و عملکرد را از دیدگاه سلولی به کل بدن ارتقا می‌دهد.

تربیت بدنی و علوم ورزشی به عنوان شناخته شده ترين عبارت در زمینه علم مربوط به ورزش که با اسامی ديگري همچون حرکت شناسی، علوم حرکتی، علوم حرکتی و ورزش نیز معرفی شده است، يک رشته بین رشته اي محسوب می شود که از علوم مختلف در جهت کمک به ارتقاء ورزش بهره می گیرد. با توسعه اين رشته در سال هاي متمادي، اکنون اين باور وجود دارد که اين رشته جامعیت لازم را دارد.

رشته علوم ورزشی در یک نگاه

رشته علوم ورزشی زیر مجموعه کنکور علوم تجربی، ریاضی و علوم انسانی است. دانش آموزان هر سه رشته می توانند در کنکور سراسری برای ورود به رشته علوم ورزشی شرکت کنند. هر سال تعداد رقبای زیادی برای ورود به رشته علوم ورزشی با همدیگر در کنکور سراسری رقابت می کنند. ظرفیت پذیرش دانشگاه ها در این رشته مناسب بوده و شرایط و امکانات مناسب را برای جذب دانشجویان فراهم کردند.  بازار کار رشته علوم ورزشی نسبتاً مطلوب بوده  و فارغ التحصیلان این رشته می‌توانند با کسب دانش و مهارت تخصصی به جایگاه های شغلی مناسب با درآمد خوب دست پیدا کنند. طول دوره کارشناسی رشته علوم ورزشی چهار سال بوده که در هشتم سال تحصیلی به طول می انجامد.

پرمتقاضی بودن 86%
کاربردی بودن 94%
دشواری دروس 95%
امکان ادامه تحصیل 88%
بازار کار 93%

رشته علوم ورزشی در ایران

رشته علوم ورزشی به دلیل سهیم بودن در توانبخشی و بهود جسم و روح از اهمیت بالایی در کشور برخوردار است بنابراین نیروهای متخصص این رشته باید به خوبی تربیت شوند. آشنايی دانشجويان با اصول، مبانی و دانش عمومی در علوم ورزشی و ارتقاي آمادگی جسمانی عمومی و يادگیري مهارتهای حرکتی اصلی در رشته هاي ورزشی پايه و تخصصی و همچنین آمادگی براي ورود به دوره های تخصصی دانشگاهی و غیر دانشگاهی جهت نزديک شدن به بازار کار در ایران مورد توجه قرار گرفته است.

با توجه به اینکه رشته هایی مانند سوارکاری و تیراندازی از دیرباز در ایران وجود داشته و اجداد ما همواره به رشته هایی مانند دویدن، پرتاب سنگ و نیزه، سوارکاری و چوگان بازی علاقه داشته اند در نتیجه در ایران رشته های ورزشی پرطرفدار است. رشته دانشگاهی علوم ورزشی برای اولین بار در سال 1345 شمسی در دانشکده تربیت بدنی و روانشناسی دانشگاه تهران تاسیس شد. سپس در سال 1376 دانشکده ای مخصوص این رشته به عنوان دانشکده تربیت بدنی تاسیس گشت و رشته های متنوع ورزشی در این دانشگاه برای علاقه مندان تدریس شد و سپس این رشته در سراسر ایران گسترش یافت و اکثر دانشگاه های این کشور به تدریس رشته علوم ورزشی پرداختند.

آخرین قبولی های هر رشته چه رتبه ای کسب کرده اند؟ مشاهده آخرین قبولی های رشته ها

پذیرش در رشته علوم ورزشی

در این بخش قرار است نگاه کلی به شرایط پذیرش رشته علوم ورزشی داشته باشیم.  به صورت کلی شرایط پذیرش به دو فاکتور مهم بستگی دارد. در وهله اول باید تعداد رقبا که هر سال برای ورود به رشته علوم ورزشی در کنکور سراسری با همدیگر رقابت می کنند را مورد سنجش قرار داد. هر ساله تعداد مشخصی از دانش آموزان برای پذیرش رشته علوم ورزشی در کنکور سراسری شرکت کرده که با توجه به آن می توان گفت تقریباً تعداد تقریبا متوسطی از افراد برای این رشته اقدام می‌کنند. در وهله دوم شرایط پذیرش به ظرفیت و تعداد دانشگاه های پذیرنده این رشته بستگی دارد که با توجه به آمار هر ساله تعداد مشخصی از دانشگاه ها برای پذیرش دانشجو امکانات لازم را فراهم می کنند.  البته وضعیت پذیرش در هر سال شرایط متفاوتی به خود گرفته زیرا تعداد رقبا، ظرفیت پذیرش دانشگاه‌ها و همچنین اعمال سهمیه های مختلف در هر سال با سال قبل خود متفاوت است.

 با توجه به حذف زیرگروه های کنکور علوم تجربی، علوم ریاضی و علوم انسانی، کنکور سراسری تنها شامل دروس تخصصی شده است. هر کدام از دروس تخصصی ضریب متفاوتی داشته که از این میان برخی از آنها از اهمیت بیشتری قائل هستند.

نام درس
ضریب درس
میزان تاثیر دروس اختصاص در کنکور یاضی
ریاضی
12
فیزیک
9
شیمی
7
نام درس
ضریب درس
میزان تاثیر دروس اختصاصی در کنکور انسانی
ریاضی
6
اقتصاد
2
زبان و ادبیات فارسی
8
عربی
5
تاریخ و جغرافیا
5
علوم اجتماعی
5
فلسفه و منطق
5
روانشناسی
2
نام درس
ضریب درس
میزان تاثیر دروس اختصاصی در کنکور تجربی
زمین شناسی
1
ریاضی
7
زیست
12
فیزیک
7
شیمی
9

 همانطور که در جدول بالا مشاهده می کنید دروس زیست و شیمی در رشته علوم تجربی و دروس ریاضی و فیزیک در رشته علوم ریاضی و همچنین دروس  زبان و ادبیات فارسی و ریاضی در رشته علوم انسانی نسبت به سایر دروس از ضرایب بیشتری برخوردار بوده و در نتیجه برای قبولی در رشته علوم ورزشی باید روی این دروس دوره دبیرستان مطالعه کامل داشته باشید.

 شایان ذکر است شرکت در آزمون های آزمایشی می تواند شرایط ایده آلی را برای روز کنکور سراسری ایجاد کند. دانش آموزان با شرکت در آزمون های آزمایشی، دانش خود و همچنین دقت در پاسخگویی به سوالات تستی را بسنجند و از این فرصت بهترین استفاده را ببرند. از طرف دیگر بسیاری از سوالات آزمون های آزمایشی مشابه با کنکور سراسری است.

آخرین قبولی های هر رشته چه رتبه ای کسب کرده اند؟ مشاهده آخرین قبولی های رشته ها

دانشگاه های برتر رشته علوم ورزشی

در این بخش قرار است به معرفی بهترین دانشگاه های برتر رشته علوم ورزشی بپردازیم.  با توجه به اینکه اکثر دانش آموزان بعد از اعلام رتبه به دنبال انتخاب بهترین دانشگاه‌ها برای رشته هستند، از این رو لازم است تا با این لیست آشنا شوید.  توجه کنید که تمامی دانشگاهی کشور از نظر کیفیت آموزشی و سطح علمی در شرایط مطلوبی قرار داشته و فارغ التحصیلان می  توانند با کسب مهارت های تخصصی در جایگاه های شغلی ویژه مشغول به کار شوند. اما با این حال برخی از دانشگاه های برتر رشته علوم ورزشی شامل دانشگاه تهران، دانشگاه فردوسی، دانشگاه شهید چمران، دانشگاه مازندارن، اراک، دانشگاه رازی کرمانشاه، دانشگاه گلستان- گرگان است.

دو نمونه کارنامه قبولی در رشته علوم ورزشی

به دلیل اینکه بسیاری از داوطلبان به دنبال نمونه کارنامه های قبولی در رشته  مورد نظر هستند بنابراین ما در این بخش دو نمونه کارنامه قبولی در رشته علوم ورزشی را گردآوری کرده ایم. بررسی نمونه کارنامه قبولی می تواند یک دید کلی جهت برنامه ریزی صحیح برای کنکور سراسری به شما ارائه دهد. البته توجه داشته باشید که مواردی مانند تراز، درصد و رتبه قبولی در هر سال شرایط متفاوتی به خود می گیرد، زیرا تعداد رقبا، ظرفیت دانشگاه های پذیرنده و همچنین اعمال سهمیه های مختلف در هر سال متفاوت است. برای مثال شما می توانید با همین تراز و درصد در رشته مورد نظر قبول شوید. اما به صورت کلی آشنایی با کارنامه های قبولی داوطلبین در سال‌های قبل سبب شده تا به صورت واقع بینانه برای کنکور سراسری آماده شوید.

آیا می دانید در شرایط فعلی چه رتبه ای در کنکور کسب می کنید؟ نمونه کارنامه کنکوری ها

گرایش های رشته علوم ورزشی

بسیاری از رشته ها در مقطع کارشناسی دارای گرایش خاصی نبوده و معمولاً به صورت عمومی در دستور تدریس در دانشگاه های سراسری کشور قرار می گیرند. تخصصی شدن رشته ها معمولاً در مقطع کارشناسی ارشد و دکترا انجام می پذیرد و در مقطع کارشناسی گرایش های خاصی برای این رشته ها تعریف می شود. رشته علوم ورزشی نیز از این قاعده مستثنا نیست و در دوره کارشناسی فاقد گرایش است. لازمه پايه ريزي محکم هر علمی، تقويت مباحث اصولی و پايه آن علم و آشنايی با جوانب آن در دوره کارشناسی است. از اين رو، علوم ورزشی در دوره کارشناسی فقط با يک رشته و يک گرايش تدوين شده است که اطلاعات مفصل آن در ادامه ارائه شده است.

واحدهای درسی رشته علوم ورزشی

برای آشنایی بیشتر با رشته علوم ورزشی باید دروس دانشگاهی این رشته را بشناسید، بنابراین در این بخش به معرفی واحدهای درسی مرتبط با رشته علوم ورزشی پرداخته‌ایم.  علت  ضرورت آشنایی با واحدهای درسی این است که برخی از دانش آموزان بعد از ورود به یک رشته به دلیل عدم تمایل به  دروس از ادامه تحصیل انصراف داده‌اند. بنابراین دانش آموزان باید قبل از انتخاب رشته مورد نظر از واحدهای درسی که قرار است در دوره کارشناسی مطالعه کنند آگاهی داشته باشند.

 لازم به توضیح است که برنامه درسی این رشته در مقطع کارشناسی هر چند سال یکبار توسط شورای عالی برنامه ریزی آموزشی کشور تحت بازبینی قرار گرفته و متناسب با شرایط جامعه و نیازهای آن و همچنین دروس دانشگاهی مورد تدریس در دانشگاه های برتر سراسر جهان با تغییراتی همراه می شود.

طول دوره کارشناسی 4 سال و حداقل 7 نیمسال تحصیلی است و نظام آموزشی آن مطابق آیین نامه شورای عالی برنامه ریزی درسی وزارت علوم، تحقیقات وفناوری است. دروس این دوره، ترکیبی از دروس نظری و عملی بوده و طول هر نیم سال تحصیلی 16 هفته آموزشی کامل و مدت هر واحد نظری 16 ساعت و درس عملی 32 ساعت است. تعداد کل واحدهای درسی رشته علوم ورزشی 130 واحد است. در جدول زیر می توانید تقسیم بندی واحدهای درسی رشته علوم ورزشی در مقطع کارشناسی دانشگاه های کشور را مشاهده کنید.

نوع درس
تعداد واحد
تفکیک نوع واحدهای درسی رشته علوم ورزشی
دروس عمومی
20 واحد
دروس پایه
26 واحد
دروس تخصصی
72 واحد
دروس اختیاری
12 واحد
جمع
130 واحد

در ادامه هر یک از واحدهای درسی رشته علوم ورزشی را به صورت جداگانه و با عنوان تعداد واحد هر درس برای شما عنوان می‌کنیم تا شناخت شما نسبت به این رشته کامل شود.

دروس عمومی رشته علوم ورزشی

اولین بخش از واحد های درسی رشته علوم ورزشی مرتبط با دروس عمومی است. دروس عمومی زیر نظر گروه معارف و گروه عمومی دانشگاه تعیین می شود و برای تمامی رشته ها در مقطع کارشناسی به صورت مشترک ارائه می گردد. دروس عمومی بیشتر برای افزایش شناخت معرفتی و عمومی دانشجویان در نظر گرفته شده و تاثیری در مهارتهای تخصصی دانشجویان دارد. به صورت معمول دروس عمومی در کلاس های مشترک با سایر رشته ها برگزار می شود. دروس عمومی رشته علوم ورزشی را همراه با تعداد واحد های هر کدام از این درس ها در جدول زیر می توانید مشاهده کنید:

بسته درسی
نام درس
تعداد واحد
دروس عمومی مشترک مقطع کارشناسی
مبانی نظری اسلام
اندیشه اسلامی 1
2 واحد
اندیشه اسلامی 2
2 واحد
انسان در اسلام
2 واحد
حقوق اجتماعی و سیاسی در اسلام
2 واحد
اخلاق اسلامی
فلسفه اخلاق
2 واحد
اخلاق اسلامی
2 واحد
آیین زندگی
2 واحد
عرفان عملی اسلامی
2 واحد
انقلاب اسلامی
انقلاب اسلامی ایران
2 واحد
آشنایی با قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران
2 واحد
اندیشه سیاسی امام خمینی
2 واحد
تاریخ و تمدن اسلامی
تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی
2 واحد
تاریخ تحلیلی صدر اسلام
2 واحد
تاریخ امامت
2 واحد
آشنایی با منابع اسلامی
تفسیر موضوعی قرآن
2 واحد
تفسیر موضوعی نهج البلاغه
2 واحد
الزامی
فارسی عمومی
3 واحد
زبان عمومی
3 واحد
تربیت بدنی 1
1 واحد
تربیت بدنی 2
1 واحد
دانش خانواده و جمعیت
2 واحد

لازم به توضیح است که قوانین مشخصی برای پاس کردن ۲۰ واحد دروس عمومی رشته علوم ورزشی وجود دارد که حتماً باید طبق همین قوانین برای سپری کردن این دروس اقدام کنید. ۲۰ واحد عمومی در نظر گرفته شده برای این رشته تحصیلی بایستی طبق شرایط زیر اخذ شوند:

  • 2 درس 2 واحدی از میان دروس مبانی نظری اسلام
  • 1 درس 2 واحدی از میان دروس اخلاق اسلامی
  • 1 درس 2 واحدی از میان دروس انقلاب اسلامی
  • 1 درس 2 واحدی از میان دروس تاریخ و تمدن اسلامی
  • 1 درس 2 واحدی از میان دروس آشنایی با منابع اسلامی

برای این رشته در دروس عمومی، 12 واحد اجباری در نظر گرفته شده که با جمع با دروس عمومی بالا، کل دروس عمومی برای رشته علوم ورزشی در دوره کارشناسی پیوسته ۲۰ واحد خواهد شد.

دروس پایه رشته علوم ورزشی

دروس پایه رشته علوم ورزشی به آن گروه از واحدهای درسی اطلاق می شود که زمینه و پیش نیاز دروس تخصصی و اصلی رشته هستند. دروس پایه سبب ایجاد مهارت اولیه دانشجویان شده و به نوعی ذهنیت آن را برای ورود به بازار کار و دانش تخصصی رشته آماده می کنند. این دروس به صورت اجباری در دانشگاه ارائه شده و دانشجویان موظف بوده که تمامی واحدهای درسی را اخذ نمایند. با توجه به اینکه هر کدام از این واحدها اهداف مشخص خود را دنبال می کنند، بنابراین مطالعه دقیق دروس پایه برای درک ماهیت رشته بسیار اهمیت دارد. در جدول زیر می توانید دروس پایه رشته علوم ورزشی را همراه با تعداد واحد های هر کدام از این درس ها مشاهده نمایید:

دروس پایه رشته علوم ورزشی
ردیف نام درس تعداد واحد
1 مبانی فلسفه تربیت بدنی و ورزش 2
2 متون خارجی در علوم ورزشی 2
3 آمار و ریاضی در علوم ورزشی 2
4 ایمنی و بهداشت فردی در ورزش 2
5 آناتومی انسان 2
6 فیزیولوژی انسان 2
7 مقدمات مکانیک حرکت انسان 2
8 مبانی مدیریت 2
9 آمادگی جسمانی 1 2
10 آمادگی جسمانی 2 2
11 شنا 1 2
12 دو و میدانی 1 2
13 ژیمناستیک 1 2
مجموع واحدها 26

در مجموع 26 واحد درسی به عنوان دروس پایه رشته علوم ورزشی در نظر گرفته شده که  احتمالاً نکات اشتراکی زیادی بین این دروس و دروس دوره دبیرستان وجود دارد که بیشتر برای مرور اطلاعات گذشته و ارائه اطلاعات به صورت تخصصی و حرفه ای تر ارائه شده است. توجه داشته باشید که اگر دانشجو حتی یکی از واحدهای درسی پایه را اخذ نکرده باشد از  نظر آموزشی فاقد صلاحیت لازم برای فارغ التحصیلی است.

دروس تخصصی رشته علوم ورزشی

دروس تخصصی، برای آموزش مهارت و تخصص های لازم برای رشته علوم ورزشی است. واحدهای درسی تخصصی بخش اعظم دروس دوره کارشناسی را به خود اختصاص داده  و براساس شورای عالی برنامه ریزی کشور تدوین شده است، به گونه ای که تمام این واحدها اهمیت خود را داشته و اهداف  مخصوص به خود را دنبال می کنند.  با توجه به اهمیت دروس تخصصی باید از همان ابتدایی ترم برای پاس کردن واحدهای درسی اقدام شود، زیرا این دروس به پیشنیاز و همنیاز دروس پایه نیاز دارند. در جدول زیر می توانید دروس تخصصی رشته علوم ورزشی را همراه با تعداد واحد های هر کدام از این درسها مشاهده نمایید.

دروس تخصصی رشته علوم ورزشی
ردیف نام درس تعداد واحد
1 فیزیولوژی ورزشی 2
2 فعالیت بدنی و تندرستی 2
3 سنجش و اندازه گیری در علوم ورزشی 2
4 حرکت شناسی ورزشی 2
5 آسیب شناسی ورزشی 2
6 حرکات اصلاحی 2
7 تاریخ تربیت بدنی و ورزش 2
8 رشد حرکتی 2
9 یادگیری حرکتی 2
10 مقدمات روان شناسی ورزشی 2
11 مبانی استعداد یابی ورزشی 2
12 مقدمات جامعه شناسی ورزشی 2
13 تغذیه ورزشی و کنترل وزن 2
14 اصول برنامه ریزی آموزش تربیت بدنی 2
15 مدیریت اماکن و رویدادهای ورزشی 2
16 مبانی کارآفرینی و اشتغال زایی ورزشی 2
17 مقدمات بیومکانیک ورزشی 2
18 اصول و روش شناسی تمرین 2
19 مدیریت اوقات فراغت و ورزش های تفریحی 2
20 دو و میدانی 2 2
21 ژیمناستیک 2 2
22 شنا 2 2
23 فوتبال / فوتسال 1 2
24 والیبال 1 2
25 بسکتبال 1 2
26 هندبال 1 2
27 بدمینتون 1 2
28 کشتی 1 ویژه پسران 2
29 فعالیت موزون 1 ویژه دختران 2
30 ورزش ها و بازی های بومی و سنتی 2
31 ورزش های نرمی (جودو، کاراته، تکواندو، موی تای، ووشو و ....) 2
32 ورزش های جسمی- ذهنی (پیلاتس، یوگا، تای چی، بادی بالانس و ...) 2
33 ورزش های آبی (واترپلو، نجات غریق، قایقرانی، شیرجه و ....) 2
34 کارورزی ورزش های پایه 2
35 کارورزی ورزش های انفرادی 2
36 کارورزی ورزش های گروهی 2
مجموع واحد ها 72

دروس تخصصی در واقع موضوع مهم مربوط به رشته علوم ورزشی را ارائه می دهد و اهمیت بسیار زیادی برای ارائه مطالب آموزشی به صورت حرفه‌ای به دانشجویان دارد. این دروس به صورت اجباری ارائه شده و اگر دانشجویی حتی یکی از واحدهای درسی را اخذ و یا پاس نکرده باشد از نظر آموزشی فاقد شرایط لازم برای فارغ التحصیلی است.

دروس اختیاری رشته علوم ورزشی

دروس اختیاری از دیگر مجموع واحدهای درسی است که در دانشگاه ها ارائه می شود.  این دروس برای افزایش مهارت دانشجویان در گرایش هایی است که در آینده ممکن است با آنها بیشتر سر و کار داشته باشند. البته لازم به توضیح است که جهت انتخاب واحد برای دروس اختیاری باید نکات مهمی را در نظر داشته باشید. اولین نکته مهم در انتخاب واحد دروس اختیاری قوانین دانشگاه است. زیرا  تمامی دروس اختیاری در تمامی دانشگاه ها ارائه نمی‌شود و بسته با آیین نامه دانشگاه این دروس در ترم های مشخص ارائه می گردد. دومین نکته مهم این است که دانشجویان باید بر اساس گرایشات رشته خود در کارشناسی و مقاطع بالاتر دروس اختیاری را اخذ کنند، همچنین آنها باید دروس اختیاری را انتخاب کنند که که در آینده در مشاغل مرتبط با آن ها مشغول به کار می شوند.  در جدول زیر می توانید دروس اختیاری رشته علوم ورزشی را در مقطع کارشناسی مشاهده کنید.

دروس اختیاری رشته علوم ورزشی
ردیف نام درس تعداد واحد
1 فعالیت رسانه ای در ورزش 2
2 مقدمات بازاریابی در ورزش 2
3 تربیت بدنی در مدارس 2
4 اصول و روش مربیگری 2
5 ورزش معلولین 2
6 اصول و فنون مشاوره و راهنمایی در ورزش 2
7 مدیریت سازمان های ورزشی 2
8 فیزیولوژی تمرین 2
9 تحلیل تدریس تربیت بدنی 2
10 آنتروپومتری حرکتی 2
11 روش تحقیق در علوم ورزشی 2
12 حقوق و اخلاق در ورزش 2
13 متون خارجی در مبانی علوم زیستی در ورزش 2
14 متون خارجی در مبانی علوم انسانی ورزش 2
15 فیزیولوژی ورزشی کودکان 2
16 آزمایشگاه علوم ورزشی 2
17 اختلالات رشد و یادگیری و ورزش 2
18 فناوری در ورزش 2
19 بیومکانیک آسیب های ورزشی 2
20 اصول برنامه نویسی کامپیوتری ورزش 2
21 فعالیت موزون 1 ویژه پسران 2
22 فوتبال / فوتسال تخصصی 2
23 والیبال 2 2
24 والیبال تخصصی 2
25 بسکتبال 2 2
26 بسکتبال تخصصی 2
27 هندبال 2 2
28 هندبال تخصصی 2
29 تنیس روی میز 2 2
30 تنیس روی میز تخصصی 2
31 بدمینتون 2 2
32 بدمینتون تخصصی 2
33 کشتی 2 ویژه پسران 2
34 فعالیت موزون 2 2
35 کار با دستگاه های ورزشی 2
36 ژیمناستیک تخصصی 2
37 شنا تخصصی 2
38 کشتی تخصصی 2
39 دو و میدانی تخصصی 2
40 جودو 2
41 کارته 2
42 تکواندو 2
43 موی تای 2
44 ووشو 2
45 پیلاتس 2
46 یوگا 2
47 تای چی 2
48 واترپلو 2
49 نجات غریق 2
50 قایقرانی 2
51 شیرجه 2
52 تنیس 2
53 کوه نوردی 2
54 اسکی 2
55 تیر و کمان 2
56 تیراندازی 2
57 اسکیت 2
58 کراس فیت 2
59 ورزش های تفریحی آبی 2
60 دوچرخه سواری 2
61 هاکی 2
62 وزنه برداری 2
63 شطرنج 2
64 سبک تکرا 2
65 باله 2
66 کبدی 2
67 شمشیر بازی 2
68 ورزش های ساحلی 2
69 اسکواش 2
70 تمرین در آب 2
71 ماساژ ورزشی 2
72 اسب سواری 2
73 گلف 2
74 سافت بال 2
75 بیس بال 2
76 سنگ نوردی 2
77 ورزش های نوین 2
78 بوکس 2
مجموع واحد ها 156

دانشجویان باید دروس اختیاری را به صورت برنامه ریزی شده و طبق استراتژی انتخاب کنند تا در نهایت این دروس برای دانشجویان از نظر آموزشی مثمر ثمر واقع شود.

آیا می دانید در شرایط فعلی چه رتبه ای در کنکور کسب می کنید؟ نرم افزار تخمین رتبه کنکور

بازار کار رشته علوم ورزشی

در این بخش قرار است نگاه کلی به بازار کار رشته علوم ورزشی داشته باشیم. بازار کار رشته در ایران نسبتا خوب است و فارغ التحصیلان می توانند در رده های شغلی تعریف شده مشغول به کار شود. البته ممکن است برخی از فارغ‌التحصیلان در پست های شغلی غیر مرتبط با درآمد کمتر استخدام شده باشند که این به دلیل سوء مدیریت در استفاده از پتانسیل بالقوه دانشجویان و فارغ التحصیلان است. البته لازم به ذکر است که با افزایش مهارتهای علمی و عملی می توان به جایگاه های شغلی ویژه با درآمد مناسب دست پیدا کرد به درآمدزایی مشغول شد.  در زیر برخی از سازمانهای مرتبط به فارغ التحصیلان رشته علوم ورزشی که می توانند در آنجا مشغول به کار شوند را ارائه کرده ایم:

  • کارشناس عمومی ورزش در زمینه هاي طراحی، ارزيابی و نظارت تمرين و فعالیت ورزشی با اهداف ورزش همگانی
  • داشتن دانش عمومی در حوزه هاي گوناگون علوم ورزشی براي ورود به دوره هاي تخصصی مربیگری
  • معلمی، باشگاه داری، مهارتهای رسانه ای و …
  • کارشناس عمومی ورزش در سازمان ها و نهادهاي دولتی و غیردولتی در زمینه مشاوره ورزشی، مديريت ورزشی و برگزاري رويدادهاي ورزشی تفريحی
  • بخش تربیت بدنی وزارت خانه ها
  • مربی و مسئول ورزش یا مشاور طراح در ساخت وسایل و لباس های ورزشی
  • کارشناس تربیت بدنی در فدراسیون های ورزشی و مراکز ورزشی و درمانی جانبازان و معلولین

مدرک رشته علوم ورزشی با گزینه های شغلی فراوانی همراه است. سالن های بدنسازی و سایر امکانات ورزشی به سرعت در حال محبوب شدن هستند، بنابراین تقاضای فزاینده ای برای متخصصان در این زمینه وجود دارد. بسیاری از فارغ التحصیلان علوم ورزشی مربی، روانشناس، کارگزار، مربی شخصی یا کارمند دولتی ورزشی می شوند.

کاربردهای رشته علوم ورزشی

برای رشته علوم ورزشی می توان دو کاربرد اصلی را متصور شد. کاربرد اول رشته علوم ورزشی مربوط به کارگیری نیروی متخصص در امور اجرایی و امور اداری خلاصه می شود. کاربرد دوم مربوط به تربیت نیروی متخصص و آموزش عالی آنها تمرکز دارد.

 منظور از کاربرد اول این است که دانشجویان بعد از فارغ التحصیلی می توانند در سازمانهای اجرایی و خدماتی مشغول به کار شوند و بر اساس تخصص خود نیاز آن سازمان را برطرف کنند. با توجه به اینکه رشته علوم ورزشی یک ضروری و  رشته تخصصی به حساب می آید بنابراین لازم استتا نیروهای متخصص در کارهای دولتی و غیر دولتی جذب شده و بر اساس دانش و مهارت خود چرخه صنعت مورد نظر را پایدار نگه دارند.

 منظور از کاربرد دوم این است که دانشجویان برای فارغ التحصیلی می توانند در دانشگاه پرورش داده شود و به عنوان استاد و یا مربی و همچنین هیئت علمی در دانشگاهها و مراکز تحقیقات مشغول به کار شوند. در واقع پرورش اساتید برای دانشجویان در سال های آینده و همچنین افزایش سطح علمی و تحقیقاتی کشور بسیار حائز اهمیت است. جهت دستیابی به اهدافی همچون شکوفایی استعدادها، ایجاد خلاقیت، ابتکار و فراگیری، توانمندسازی دانش آموختگان و منظور کارآفرینی و استارتاپ و همچنین ورود به بازار کار برای ایجاد ارتباط موثر بین دانشگاه و دستگاه های اجرایی و در نتیجه ارتقای مهارتهای علمی دانشجویان، این رشته بسیار مهم است از این رو محور آموزشی رشته علوم ورزشی مورد توجه ویژه قرار می گیرد.

درآمد رشته علوم ورزشی

درآمد رشته علوم ورزشی بسته به شرایط دانش آموختگان با همدیگر متفاوت است. به صورت کلی درآمد تقریباً متوسطی  را می توان برای رشته علوم ورزشی در نظر گرفت. متخصصین این رشته در جایگاه و رده های شغلی تعریف شده می توانند به درآمد مناسب خود دست پیدا کنند. علی رغم درآمدهای خوبی که برای این رشته در کشور های جهان وجود دارد اما به دلیل نبود شایسته سالاری در نظام استخدامی کشور، فارغ التحصیلان در بدو استخدام ممکن است دچار چالش شوند و نتوانند به جایگاه شغلی که شایسته آن ها است برسند. برای اینکه بتوان  به جایگاه شغلی ویژه با درآمد مناسب دست پیدا کردف نیاز است تا رزومه تقویت شده و مهارت ها و تخصص‌های لازم ارتقا یابد.

 اگر بخواهیم به صورت کلی و در یک جمع بندی میزان درآمد فارغ التحصیلان رشته علوم ورزشی را مورد بررسی قرار دهیم باید متذکر شویم که میزان  درآمد و حقوق به شدت به شرایط و مهارت های فرد بستگی دارد. از جمله فاکتورهای مهم و تاثیرگذار در افزایش درآمد می‌توان به تحصیلات، ردیف و رده شغلی، سابقه کار، سازمان محل خدمت و مهارت های فرد نام برد.

ورزش را از اين نظر که تقريبا تمامی افراد به نوعی با آن سرو کار دارند بايد منحصر به فرد دانست. بنابراين، علم ورزش يک ضرورت انکارناپذير در جهت تعالی انسان است. بهره گیري از ورزش براي اهداف مختلف، در گرو اشراف داشتن به اين علم و توسعه آن است که اين علم با ابعاد گوناگون می تواند به افراد کمک کند. رشته علوم ورزشی یک رشته کاربردی و مهم در بین سایر رشته های دانشگاهی به شمار می رود.

ادامه تحصیل در رشته علوم ورزشی

در این بخش قرار است نگاه کلی به ادامه تحصیل در رشته علوم ورزشی در مقاطع تحصیلات تکمیلی ارشد و دکترا داشته باشیم. با توجه به اینکه جایگاه شغلی مناسب تر، درآمد بیشتر و جایگاه اجتماعی بهتر برای فارغ التحصیلان در مقطع ارشد و دکترا وجود دارد، بنابراین درصد قابل توجهی از دانشجویان بعد از اتمام دوره کارشناسی به دنبال تحصیل در این مقاطع هستند. در ادامه به معرفی گرایش های ارشد و دکترای رشته علوم ورزشی پرداخته‌ایم.

دانشجویان کارشناسی بعد از فارغ التحصیلی می توانند در آزمون کارشناسی ارشد شرکت کرده و در صورت کسب رتبه قبولی لازم در گرایش مورد نظر در دانشگاه مشغول به تحصیل شوند. در دوره کارشناسی ارشد دانشجویان باید واحدهای درسی مشخصی را پاس کرده و از پایان نامه خود دفاع کنند تا موفق به اخذ مدرک کارشناسی ارشد گردند.  امکان ادامه تحصیل در دانشگاه سراسری کشور برای دانشجویان فراهم شده است. به صورت کلی برای رشته علوم ورزشی گرایش های مختلف وجود دارد که در ادامه برخی از آنها را ذکر کرده ایم:

  1. فیزیولوژی ورزشی
  2. رفتار حرکتی
  3. آسیب شناسی و حرکات اصلاحی
  4. روان شناسی ورزشی
  5. بیومکانیک ورزشی
  6. مدیریت ورزشی
  • مهندسی صنایع چوب
  • مهندسی فرآورده های چند سازه چوب
  • مهندسی حفاظت و اصلاح چوب
  • مهندسی بیولوژی و آناتومی چوب
  • کامپوزیت های لینگوسلولزی
  • حفاظت و اصلاح
  • صنایع سلولزی

دانشجویان کارشناسی ارشد بعد از فارغ التحصیلی و دفاع پایان نامه می توانند در آزمون دکترا شرکت کنند. دانشجویان دسته در صورت کسب رتبه قبولی در آزمون دکترا و همچنین پذیرش مصاحبه تخصصی می توانند در مقطع دکترا مشغول به تحصیل شوند.  دانشجوی دکترا می تواند ضمن فعالیت در تمامی محل های جذب فارغ التحصیلان کارشناسی و کارشناسی ارشد در زمینه های کارهای تحقیقاتی و پژوهشی نقش های تخصصی بر عهده بگیرند و در کارهای اجرایی و علمی نقش خود را ایفا کنند.  در ادامه برخی از گرایش های دکترای رشته علوم ورزشی ارائه شده است:

  1. فیزیولوژی ورزشی
  2. رفتار حرکتی
  3. آسیب شناسی و حرکات اصلاحی
  4. روان شناسی ورزشی
  5. بیومکانیک ورزشی
  6. مدیریت ورزشی

رشته علوم ورزشی در جهان

در حقیقت رشته علوم ورزشی از جمله رشته هاي عملی است که موضوع حرکت را محور اصلی خود قرار داده و با اين محوريت به آموزش و پرورش در رابطه با ابعاد وجودي انسان در زمینه هاي جسمانی، زيستی، علوم مهندسی، روان شناختی، جامعه شناختی و … می پردازد. بنابراين، هدف از تاسیس اين رشته، تربیت افرادي کارآمد است که با نوآوري در زمینه هاي مختلف آموزشی، پژوهشی، برنامه ريزی و اجرا، راهنمايی و نظارت در پیشرفت و گسترش مرزهاي دانش در رشته علوم ورزشی گام هاي مؤثری بردارند. اين اهداف کلی ويژه رشته علوم ورزشی باعث شده است در اکثر دانشگاه هاي دنیا، به اين رشته حداقل در 2 يا  3 سال اولیه در مقطع کارشناسی به عنوان يک رشته واحد نگریسته شود و تخصص جانبی در اين رشته را منوط به مقاطع بالاتر نموده اند.

اگر بخواهیم به صورت دقیق تر شرایط رشته علوم ورزشی را برای شما ارزیابی کنیم لازم است تا به معرفی بهترین دانشگاه های جهان برای رشته و همچنین میزان درآمد فارغ التحصیلان در کشورهای مختلف بپردازیم. جهت رتبه بندی دانشگاه از رتبه بندی QS  استفاده می کنیم. رتبه بندی QS یکی از مهم‌ترین رتبه‌بندی‌های دانشگاهی است که براساس سوابق آموزشی، توانایی جذب در بازار کار، نسبت اعضای هیئت علمی به تعداد دانشجو، نسبت اعضای هیئت علمی بین‌المللی، نسبت دانشجویان بین‌المللی و میزان استنادات به ازای هر عضو هیئت علمی دانشگاه‌ها را رتبه‌بندی می‌کند. در حال حاضر براساس آخرین تغییرات رتبه بندی دانشگاه های جهان برای رشته علوم ورزشی ۱۰ دانشگاه برتر این رشته به شرح زیر هستند:

  1. دانشگاه لافبورو، بریتانیا
  2. دانشگاه کوئینزلند، شهر بریزبن، استرالیا
  3. دانشگاه بریتیش کلمبیا، ونکوور، کانادا
  4. دانشگاه سیدنی، استرالیا
  5. دانشگاه تورنتو، کانادا
  6. دانشگاه دیکین بوروود، استرالیا
  7. دانشگاه بیرمنگام، بریتانیا
  8. دانشگاه باث، بریتانیا
  9. دانشگاه جان مورز لیورپول، بریتانیا
  10. دانشگاه ملبورن پارک ویل، استرالیا

در بین دانشگاه های آسیایی دانشگاه ملی سئول کره جنوبی با رتبه 13 دانشگاه شاخص برای رشته علوم ورزشی است. متاسفانه در این رتبه بندی، دانشگاه های ایرانی جایگاهی ندارند.

متوسط ​​دستمزد سالانه برای رده مشاغل علوم ورزشی در ایالات متحده 55523 دلار در سال است. در صورتی که به یک ماشین حساب ساده دسترسی داشته باشید، این مبلغ تقریباً 26.69 دلار در ساعت است. این معادل 1067 دلار در هفته یا 4626 دلار در ماه است. متوسط ​​حقوق علوم ورزشی در کانادا 53932 دلار در سال یا 27.66 دلار در ساعت است. درآمد افراد با سابقه کم از 50988 دلار در سال شروع می شود، در حالی که اکثر افراد با تجربه تا 66620 دلار در سال درآمد دارند.

پرسش و پاسخ

معرفی کامل رشته علوم ورزشی | دانشگاه های برتر، نمونه کارنامه های قبولی، واحدهای درسی، ادامه تحصیل، بازارکار و درآمد رشته علوم ورزشی

بازار کار رشته علوم ورزشی در ایران چگونه است؟

بازار کار رشته علوم ورزشی برای فارغ التحصیلان این رشته که به مهارت و تخصص کافی دست پیداکرده‌اند، مناسب است. برای متخصصین علوم ورزشی با رزومه خوب، می توان درآمد قابل قبولی را متصور شد.

برترین دانشگاه های رشته علوم ورزشی در ایران کدامند؟

تمامی دانشگاه های سراسری کشور از نظر کیفیت آموزشی و جایگاه علمی در سطح قابل قبولی قرار دارند. اما با این حال برخی از شاخص ترین و برترین دانشگاه های رشته ورزشی شامل دانشگاه تهران، دانشگاه فردوسی، دانشگاه شهید چمران، دانشگاه مازندارن، اراک، دانشگاه رازی کرمانشاه، دانشگاه گلستان- گرگان است.

درآمد رشته علوم ورزشی چقدر است؟

درآمد رشته علوم ورزشی به فاکتورهای متعددی بستگی داشته که از فاکتورهای مهم در میزان درآمد این رشته می توان به مدرک تحصیلی، سابقه کار، سازمان محل خدمت؛ مهارت و تخصص فرد اشاره کرد. به صورت کلی درآمد متوسطی را می توان برای دانش آموختگان این رشته در نظر گرفت.
نظرات و پرسش های خود را با ما در میان بگذارید...
اشتراک در
اطلاع از
guest
2 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Alimohammad
Alimohammad
7 ماه قبل

سلام ببخشید رتبه لازم برای قبولی تو دانشگاهای تهران تربیت بدنی تقریبی چقدره از رشته ریاضی ؟

رضا محمدیان
مدیر
7 ماه قبل
پاسخ به  Alimohammad

سلام علی محمد عزیز
از نرم افزار آخرین رتبه قبولی استفاده کنید.

2
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x