با نزدیک شدن به امتحانات، باید به این فکر کنید که چگونه مدیرتی زمان را بهبود بخشیده تا روزهای خود را سازماندهی کنید. با سازمان دهی زمان قادر هستید تعادل مناسبی بین زندگی، مطالعه و کار ایجاد کنید. با صرف زمان برای بررسی اولویتهایتان، میتوانید بهترین شانس را برای سازماندهی امور در طول امتحانات به خود بدهید. این کار به نوبه خود به کاهش سطح استرس کمک می کند. مدیریت زمان چیزی است که تفاوت بین موفقیت و شکست در امتحانات مدرسه یا حتی دانشگاه را تعیین میکند.
به 10 نکته برتر مدیریت زمان ما نگاهی بیندازید تا بتوانید در مدرسه و دانشگاه بهترین کاریی را داشته باشید و همچنین لحظاتی برای استراحت و حتی کسب درآمد هم پیدا کنید.
با گزینه دو همراه باشید.
برای مدیریت موثر زمان خود چه کاری باید انجام دهید؟
اولین مرحله برای بهبود مدیریت زمان، فهرست کردن تمام کارهایی است که باید انجام دهید. این ممکن است بدیهی به نظر برسد، اما از روی تجربه، اکثر دانشآموزان تمایل دارند کارهای مهم را تا آخرین لحظه انجام ندهند. وقفه در انجام کارهای مهم میتواند بر کیفیت مطالعه و نمره کلی تأثیر بگذارد.
مهلتهای زمانی امتحانات و همچنین اگر مشغول به کار هستید، شیفتهای کاری خود را در لیست قرار دهید و یادداشت کنید که کدام اولویت بیشتری دارد و باید زودتر انجام شود.
وقت گذاشتن برای برنامهریزی و فکر کردن در مورد کارها برای مدیریت زمان بسیار مهم است. به خودتان زمان بدهید تا اطلاعات جدید را بررسی کنید، زیرا این کار میتواند به شما کمک کند از خواندن مجدد و تکرار هر عملی اجتناب کنید.
یکی از راههای برنامهریزی مؤثر قبل از تحقیق این است که فهرستی از همه چیزهایی که میخواهید انجام دهید تهیه کنید.
1. یک تقویم ایجاد کنید
با ایجاد یک تقویم و تیک زدن لیست وظایف، شما برنامهریزی دقیقی خواهید داشت، از این رو با یک امتحان مهم یا ملاقات با دوستان درست زمانی که برای یک جلسه مطالعه گروهی با دوستتان برنامهریزی کردهاید، غافلگیر نمیشوید.
یک تقویم با در نظر گرفتن امتحانات، قرار ملاقاتهای دوستانه و سایر وظایف میتواند به شما کمک کند تا ببینید چه چیزی در پیش روی شما قرار دارد. تقویم خود را در مکانی قرار دهید که بتوانید هر روز آن را ببینید. اگر تقویم دیجیتالی را ترجیح میدهید، هر روز آن را بررسی کنید تا رویدادهای مهم را از دست ندهید.
ابزاری را پیدا کنید که به خوبی برای شما کار میکند، آن می تواند یک جدول زمانی یا یک تقویم در تلفن یا کاغذ باشد. برنامههای مدیریت زمان زیادی وجود دارند که در این زمینه کمک حال شما خواهند بود. همچنین به این فکر کنید که چه زمانی بیشتر هوشیار هستید، تا دورههای مطالعه خود را در این زمانها برنامهریزی کنید. در برنامهریزی خواب را از قلم نیندازید. اکثر افراد برای حفظ تمرکز و هوشیاری در طول دورههای مطالعه به بین ۷ تا ۸ ساعت خواب هر شب نیاز دارند.
2. آلارم برای یادآوری موارد مهم تنظیم کنید
پس از ایجاد تقویم، یادآورهای دورهای را نیز برای خود تنظیم کنید تا از مسیر جا نمانید. برای مثال در یادآور یا هشدار برای مواردی مانند پروژه، مطالعه یک درس و یا…. را تعیین کنید. زنگ هشداری را روی تلفن خود تنظیم کردنه، یا آن را در یک دفترچه یادداشت کنید. همچنین می توانید یک هشدار به تقویم دیجیتال خود اضافه نمایید. یادآورها به جلوگیری از فراموش کاری به خصوص در روزهای شلوغ کمک میکنند.
مطمئن شوید که زمان کافی برای مطالعه برای آزمون یا انجام یک پروژه را اختصاص دادهاید. مدیریت زمان به این معناست که از قبل خود را برای موفقیت آماده کنید. برای این منظور نیاز است ابزارهایی را انتخاب کنید که به شما این اطمینان را میدهند تا وظایف را به موقع انجام دهید.
علت فراموش کردن مطالبی که فراموش کردید را می دانید؟ نه پس مطلب را بخوانید.
3. یک برنامه زمانی شخصی بسازید.
روز به روز هر فرد برای وی متفاوت و منحصر به فرد است، بنابراین مطمئن شوید که برنامه مطابق با نیازهای شما است. هنگامی که تعهدات ثابتی مانند کلاس یا شیفت کاری خود را در نظر گرفتید، جلسات مطالعه، برنامههای فوق برنامه، کارهای خانه و وظایف و مشارکتهای اجتماعی را در آن اضافه کنید.
ریتم شخصی خود را در نظر بگیرید. اگر معمولاً روز خود را با انرژی شروع میکنید، مطالعه یا انجام کارهای مهمتر را در اول روز شروع کنید. اگر دچار سستی و خواب آلودگی در بعدازظهر میشوید، آن زمان را به تفریح اختصاص دهید، برای مثال یک برنامه تلویزیونی (بدون احساس عقب ماندگی از کارها!) ببینید.
داشتن برنامهای که برای شما مناسب باشد برای به حداکثر رساندن کارایی مفید است. بهعلاوه، دانستن اینکه دقیقاً چه زمانی روز امتحان است یا چه زمانی برای ملاقات دوستان و… است به شما کمک میکند از انباشتن همه چیز در یک روز جلوگیری کنید.
روش صحیح مطالعه بدون فراموشی راز موفقیت شما در به خاطر سپاری مطالبی است که مطالعه کرده اید.
4. از ابزارهایی استفاده کنید که برای شما مفید هستند.
درست مانند ایجاد تقویم و برنامه، ابزارهایی برای سازماندهی وظایف وجود دارد. برخی از دانش آموزان برنامه ریز فیزیکی و کاغذ را ترجیح میدهند، در حالی که برخی دیگر ترجیح میدهند این ابزارها کاملا دیجیتالی باشند. تقویم میتواند در برنامهریزی بلندمدت به شما کمک کند، اما برای اولویتبندی امور به صورت روزانه نیاز است که یک ابزار دیگری داشته باشید.
اگر برنامه شما پر است و در فهمیدن اینکه چه کاری را در چه زمانی باید انجام دهید مشکل دارید، برنامهریزی روز به روز – و گاهی اوقات حتی ساعت به ساعت – میتواند به شما کمک کند تا با استرس کمتری آنها را انجام دهید. آنها اغلب یک نمای کلی ماهانه در هر ماه و همچنین برنامهریزی روزانه ارائه میدهند، بنابراین شما هیچ وقت غافلگیر نخواهید شد. برای مثال ابزار دیجیتالی ترلو یا یادداشت ساعت به ساعت وظایف در کاغذ از ابزارهای مفید است.
5. اولویتبندی کنید
گاهی اوقات واقعاً کار زیادی برای انجام دادن با زمان کم وجود دارد. در این موارد، فقط چند دقیقه برای ارزیابی اولویتهای خود وقت بگذارید. در نظر بگیرید که کدام کارها فوریتر هستند، و همچنین میزان انرژیتان را در نظر بگیرید.
اگر میتوانید ابتدا کارهای ساده را انجام دهید، سعی کنید قبل از اینکه به کارهایی که نیاز به تمرکز زیادی دارند بروید، آنها را از سر راه خود بردارید. انجام برخی از لیست کارهای ساده بدون اینکه خیلی شما را درگیر کند، به کاهش استرس کمک میکند.
اگر باید همه چیز را در برنامه خود قرار دهید، در نظر بگیرید که چه چیزی را میتوانید به تعویق بیندازید یا به سادگی به آن نه بگویید! برای مثال دوستان شما احتمالاً متوجه خواهند شد که برای مطالعه یک امتحان چالش برانگیز مجبور باشید با آنها بیرون نروید.
بهترین غذا برای مطالعه چیست؟ آیا غذاخوردن در مطالعه تاثیر دارد؟
راه هایی افزایش تمرکز در حین درس خواندن راز نگفته ای از موفقیت دانش آموزان برتر است.
6. زمانی را برای تفریح و برای خود اختصاص دهید
مدیریت زمان فقط انجام کار نیست، بلکه همچنین برای اطمینان از این است که خود و سلامت روانی خود را در اولویت قرار دهید. گنجاندن زمان برای سلامت خود در برنامه به حفظ تعادل سلامت روانی و زندگی شما کمک میکند.
چه قصد بیرون رفتن داشته باشید یا بخواهید یک سریال مورد علاقه خود را ببینید، دانستن اینکه زمانی برای استراحت و انجام کارهایی که از آنها لذت میبرید را خواهید داشت، میتواند آرامش بیشتری را برای شما ایجاد کند.
تکنیک پومودورو را می شناسید، برای مدیریت زمان یک ابزار عالی است.
7. واقع بین و انعطاف پذیر باشید
گاهی اوقات شرایط غیرقابل پیشبینی پیش میآید یا ممکن است نتوانید هر کاری را که در یک روز معین تعیین کردهاید، انجام دهید. وقتی همه چیز دقیقاً طبق برنامه پیش نمیرود، با خودتان مهربان باشید. هنگام ساختن تقویم، برنامهریزی روزانه و فهرست اولویتها، در مورد تمام کارهایی که میتوانید انجام دهید واقع بین باشید.
مدیریت زمان فقط به این معنی نیست که به یک برنامه سفت و سخت پایبند باشید، بلکه به این معناست که به خودتان فضایی برای تغییر بدهید.
مدیریت زمان فقط به این معنی نیست که به یک برنامه سفت و سخت پایبند باشید، بلکه به این معناست که به خودتان فضایی برای تغییر بدهید.
به طور معمول، حدود 8 تا 10 ساعت در روز را برای کار، مطالعه، معاشرت و هر چیز عملی دیگری که باید انجام دهید، در نظر بگیرید.
به عنوان یک دانش آموز یا دانشجو، انتظار میرود که 35 ساعت در هفته را به مطالعات مدرسه یا دانشگاهی اختصاص دهید. اگر فقط 15 ساعت در هفته را صرف آموزشهای اضافی داشته باشید. باید 20 ساعت اضافی برای مطالعه مستقل خودتان برنامهریزی کنید. همچنین مهم است که به یاد داشته باشید که کارها اغلب بیشتر از حد انتظار طول میکشد.
بهترین و بدترین زمان مطالعه را می شناسید؟ می دانید چه زمانی مغز شما آمادگی بهتری برای یادگیری دارد؟
8. اهمال کاری را کنار بگذارید.
یکی از راههای جلوگیری از اهمالکاری این است که به مکانهای مختلفی که در حین مطالعه بودهاید فکر کنید – کجا بیشترین تمرکز را داشتید؟ کجا بیشتر حواستان پرت بود؟ آیا کاری هست که بتوانید انجام دهید تا مطالعه را تا حدودی لذتبخش کنید؟
اهمال کاری چیست و چگونه با آن مقابله کنیم؟
به یاد داشته باشید، آنچه برای یک نفر موثر است، ممکن است لزوما برای شما مفید نباشد. برای برخی، مطالعه با دوستان میتواند بهره وری آنها را محدود کند. اما برای دیگران، مطالعه به صورت گروهی میتواند به افزایش انگیزه و جلوگیری از اهمال کاری کمک کند.
نحوه افزایش انرژی برای مطالعه دروس دقیقا همان چیزی است که برای انگیزه به آن نیاز دارید. مطلب را از دست ندهید.
چرا تمرکز به مطالعه کمک می کند؟ آیا می توان تمرکز کرد و اهمال کاری را از بین برد؟
9. ورزش کنید تا ذهن خود را در بین جلسات مطالعه آرام نمایید.
باور کنید یا نه، ورزش مانند خواب به انرژی مغز کمک میکند. ورزش میتواند ذهن شما را متمرکز کند و به پاکسازی ذهن کمک نماید. از این رو با ورزش کردن قدرت مغز خود را در بین جلسات مطالعه تقویت خواهید کرد. اگر تازه میخواهید ورزش را شروع کنید، هدف خود را برای دویدن 10 دقیقهای لحاظ کرده و به طور پیوسته زمان ورزش را افزایش دهید.
یادگیری بدون فراموشی آرزوی هر فردی است. این کار تکنیک دارد، آیا می دانید؟
علت عدم تمرکز در حین مطالعه چیست؟ چگونه تمرکز را بهبود بخشیم.
10. آیا برنامه زمانی شما موثر بوده است؟
مرور و ارزیابی مجدد برنامهریزی به شما کمک خواهد کرد که تشخیص دهید که آیا نیاز به ایجاد تغییراتی دارید تا به شما در تکمیل هر یک از وظایف کمک کند یا خیر. همچنین مرور آن کمک میکند که ببیند آیا زمانی برای استراحت و گذراندن وقت با دوستان و خانواده دارید.
مزیت مدیریت زمان چیست؟
مزیت تمرین مهارت مدیریت زمان در زیر ذکر شده است:
- کاهش استرس. یادگیری مدیریت زمان میتواند سطح استرس شما را کاهش دهد.
- بهره وری بیشتر در کار و درس دارید.
- انرژی بیشتر برای اوقات فراغت خواهید داشت.
- اهداف روزانه مشخص میشوند.
- تمرکز بهبود مییابد.
- تصمیم گیری ساده میشود.
- رسیدن به اهداف راحتتر میشود.
7 نکته برای تقویت حافظه را اگر نمی دانید، به سختی می توانید مطالب درسی را در ذهن بگنجانید.
آنچه در این مطلب مطالعه کردید.
زمان مهمترین نقش را در زندگی ایفا میکند. زمان فوق العادهترین و کاربردیترین چیز در زندگی است. آغاز و پایانی ندارد. همه چیز به موقع متولد میشود، به موقع رشد میکند و به موقع میمیرد. نه میتوانید کنترلی روی آن داشته باشید و نه میتوانید آن را تحلیل و نقد کنید. بسیار مهم است که ارزش زمان را درک کنید و آن را به طور موثر مدیریت کنید. زمان میتواند تأثیر زیادی بر زندگی شما بگذارد. شما باید ارزش زمان را با تلف نکردن آن درک کرده و در نظر بگیرید.
برای مدیریت زمان نیاز است که:
- ارزیابی کنید که چگونه وقت خود را صرف میکنید.
- اهداف واقع بینانه تعیین کنید.
- در مورد نحوه برنامهریزی روز کاری خود استراتژی داشته باشید.
- از انجام چند کار و عوامل حواس پرتی خودداری نمایید.
- جلسات غیر ضروری را کاهش دهید.
- استراحت کنید.
پرسش و پاسخ
از قبل برنامهریزی کنید، در هفته، مخصوصاً در هر روز اهداف قابل اجرا تعیین کنید؛ فعالیتهای مهم را برای زمان مناسب روز برنامهریزی کنید، فهرستی برای انجام دادن تهیه کنید و به آن پایبند باشید،زمانی را برای وقفهها و حواس پرتیها در نظر بگیرید، انعطاف پذیر باشید، وظایف را اولویتبندی کنید، بیش از حد خود را متعهد نکنید.
- برای تمام وظایف خود یادآور تنظیم کنید.
- یک برنامه ریز روزانه ایجاد کنید.
- به هر کار یک محدودیت زمانی اختصاص بدهید.
- عوامل حواس پرتی را مسدود کنید.
- روتین ایجاد نمایید.
اهمیت مدیریت زمان در توانایی آن برای معنا بخشیدن به زمان است، زیرا به افراد اجازه میدهد از زمان خود بهترین استفاده را ببرند. مهارت مدیریت زمان به افراد کمک میکند تا کار با کیفیتی انجام دهند و به طور موثر به اهداف خود برسند.
- پروژههای خود را اولویتبندی کنید
- خودتان را بشناسید و از مقایسه خود با دیگران بپرهیزید.
- برای علایق خود وقت بگذارید.
- قدرت “نه” گفتن را تمرین کنید.
- در مقابل میل به انجام چند کار مقاومت کنید.
- از یادآورها برای حفظ انگیزه استفاده کنید.
- در مورد پیشرفت خود صادق باشید.